سلامت نیوز: سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان‌های مرتبط هر سال در تاریخ 31 ماه مه، مراسم روز جهانی بدون دخانیات را با تاکید بر مضرات ناشی از استعمال دخانیات برای سلامت بدن برگزار می‌کنند و خواستار اعمال سیاست‌های موثر در کاهش استفاده از این محصولات مرگبار می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از باشگاه خبرنگاران، استعمال دخانیات یکی از قابل پیشگیری‌ترین عوامل مرگ و میر در سراسر جهان است و اکنون از هر 10 نفر در جهان، یک تن به دلیل استفاده از محصولات دخانی جان خود را از دست می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی درا ین‌باره اعلام کرد: شعار امسال (2013) روز جهانی بدون دخانیات «ممنوعیت تبلیغ، ترویج و حمایت مالی از صنعت دخانیات» اعلام شده است.

بنابراین مبارزه فراگیر با تبلیغ و ترویج محصولات دخانی در «چارچوب کنوانسیون کنترل استعمال دخانیات» سازمان جهانی بهداشت برای تمام امضاکنندگان این کنوانسیون ملزم شده است.

شواهد آماری تایید می‌کند که ممنوعیت فراگیر و مقابله گسترده با تبلیغات دخانیات به کاهش تعداد مصرف‌کنندگان آن منجر می‌شود و عدم تبلیغات این محصولات، یکی از اقتصادی‌ترین شیوه‌های کاهش تقاضا است.

گسترش جهانی استعمال دخانیات سالانه نزدیک به شش میلیون قربانی می‌گیرد که بیش از 600 هزار نفر از این قربانیان افراد غیرسیگاری هستند که به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار سایرین، جان خود را از دست می‌دهند.

در این گزارش تاکید شد: در صورتی که اقدام جدی برای کاهش استعمال دخانیات صورت نگیرد تا سال 2030 میلادی سالانه بیش از هشت میلیون نفر قربانی استفاده از این محصولات خواهند شد.

هدف نهایی از برگزاری مراسم روز جهانی بدون دخانیات کمک به حفاظت از نسل فعلی و آینده است تا از پیامدهای مخرب این محصولات بر سلامت انسان و مضرات آن برای اقتصاد محیط زیست و جامعه بکاهد.

در این گزارش همچنین به دیگر اهداف روز جهانی بدون دخانیات در سال 2013 میلادی اشاره شده که به شرح زیر است:

- افزاش تعداد کشورهای مقید به بند 13 چارچوب سازمان جهانی بهداشت برای کنترل دخانیات و عدم تبلیغ آن.

- برانگیختن تلاش‌های محلی، داخلی و بین‌المللی برای مبارزه با صنعت دخانیات

همچنین مطابق با آمار ارائه شده در گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به 80 درصد از یک میلیارد مصرف‌کننده محصولات دخانی در کشورهایی با درآمد متوسط یا پایین زندگی می‌کنند.

بعلاوه در برخی کشورها، خانواده‌های فقیر و بی‌بضاعت به ناچار کودکان خود را برای کار روانه مزارع کشت تنباکو می‌کنند و در نهایت این کودکان نیز در معرض ابتلا به «بیماری تنباکوی سبز» قرار می‌گیرند. این بیماری ناشی از نگه داشتن طولانی مدت برگ‌های مرطوب تنباکو در دست است که منجر به جذب نیکوتن از طریق پوست می‌شود.

کارشناسان بهداشت عمومی تاکید دارند: بیش از 4000 ماده شیمیایی در دود تنباکو وجود دارد که حداقل 250 ماده آن، مضر هستند و بیش از 50 ماده شیمیایی موجود در دود تنباکو موجب ابتلا به سرطان می‌شوند.

تماس با دود افراد سیگاری در بزرگسالان موجب بروز بیماری‌های شدید قلبی، تنفسی و سرطان ریه می‌شود. در نوزادان نیز تماس با دود سیگار به مرگ ناگهانی می‌انجامد و باعث می‌شود که زنان باردار نوزادان کم‌وزن به دنیا آورند.

در ادامه این گزارش آمده است: بیش از 40 درصد کودکان، حداقل یک والد سیگاری دارند. همچنین طبق آمار فوق در سال 2004 میلادی، 28 درصد کودکان بر اثر استنشاق دود افراد سیگاری در محیط زندگی‌شان، جان خود را از دست دادند.

علاوه بر اینها، کمتر از 11 درصد جمعیت جهان با قوانین جامع ملی که استعمال سیگار را در برخی مکان‌ها ممنوع می‌کند، تحت حمایت و حفاظت قرار می‌گیرند.

مطالعات نشان می‌دهد تعداد کمی از مصرف‌کنندگان محصولات دخانی از خطرات ناشی از آن مطلع هستند. به طور مثال در سال 2009 میلادی طی بررسی که در چین صورت گرفت مشخص شد تنها 38 درصد مصرف‌کنندگان این محصولات از مضرات آن برای سلامتی آگاهی داشتند.

از سوی دیگر کارشناسان تاکید کردند: تبلیغات برای منع استعمال دخانیات که با تصاویر همراه باشد می‌تواند روی کودکان تاثیر مثبت داشته باشد و بر تعداد افراد سیگاری خواهان ترک سیگار بیافزاید.

هشدارهای تصویری می‌تواند افراد سیگاری را متقاعد کند تا با عدم استعمال آن در محیط‌های بسته، سلامت افراد دیگر را کمتر به خطر اندازند.

تلاش‌های رسانه‌های جمعی نیز می‌تواند از طریق تاثیرگذاری تبلیغاتی روی افراد، مصرف دخانیات را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha