سلامت نیوز: عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد گفت: جامعه ایرانی بیشتر مایل است تا فرزندی تپل و چاق داشته باشند در حالی که کبد چرب،‌بیماری های قلبی عروقی و کلیوی در آینده در این کودکان بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس سیاوش ناصری مقدم پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته سلامت با محوریت سرطان کبد اظهار داشت: مشکل ما چاقی کودکان است که فرآیند فیزیولوژی است و بار روانی که بعداً به جای می‌گذارد بسیار خطرناک‌تر از خود چاقی است و متأسفانه اغلب خانواده‌ها مایل‌اند، فرزندانی چاق داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه امروز در برنامه غذایی کودکان شکلات، شیرینی، انواع نوشابه‌ها و پفک که حاوی نمک بسیاری هم است جا خوش کرده که گرفتاری آن در آینده با بیماری‌های قلبی - عروقی، کلیوی و کبد چرب خود را نشان می‌دهد.

این فوق تخصص گوارش گفت: از زمانی که برای غذا خوردن بر سر سفره می‌نشینیم به مدت 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد تا فرمان سیری از مغز صادر شود و این نحوه غذا خوردن ما است که سبب می‌شود مقدار متناسبی غذا بخوریم یا سه بشقاب غذا بخوریم.

زمان غذا خوردن و نظم نکته دیگری بود که ناصری مقدم به آن اشاره کرد. وی افزود: میکروب‌هایی در دستگاه گوارش و بدن ما وجود دارد که متناسب با نوع غذا خودشان را تطبیق می‌دهند. اگر از زمان کودکی قند، کربوهیدرات و نمک زیادی را به بدن تحمیل کنیم این میکروبها تغییر یافته و سازگار می‌شوند که در بزرگسالی مشکل‌سازند.

نبود فضای کافی برای ورزش کردن و تحرک کودکان در مدارس و روی آوردن به بازی‌های کامپیوتری به عنوان جایگزینی برای سرگرمی کودکان به‌ویژه در خانواده‌های پر مشغله و کارمند نکته دیگری بود که عضو مرکز تحقیقات گزارش و کبد به آن اشاره کرد و گفت: همه این موارد زمینه‌ساز کم تحرکی و چاقی است.

ناصری مقدم میل به خوردن فست فود و غذای آماده را یکی دیگر از مشکلات پیش روی جامعه امروزی برشمرد و اذعان کرد: 25 درصد غذای مردم تهران از رستوران‌ها تأمین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha