سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 74271
سلامت نیوز: یکی از مهمترین مسائل در درمان آرتریت روماتوئید، استفاده از کفش‌های طبی مناسب برای پاهای دردناک است. در خرید کفش ،  به راحتی و فایده آن توجه کنید نه به زیبایی آن.

بر طبق گفته آکادمی جراحان اورتوپد آمریکا، 90% بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) از درد در ناحیه پا و قوزک پا رنج می‌برند. آلیسون گارتن DPM،CPed، معاون انجمن پزشکی پای آمریکا از واشنگتن می‌گوید، علائم ابتلا به RA، معمولا ابتدا در انگشتان و سپس در جلوی پا و بعد از آن در ناحیه پشت و قوزک پا ظاهر می‌شوند. این مشکلات می‌تواند خرید کفش را برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی سخت‌تر کند.

6 توصیه برای انتخاب کفش مناسب RA


برای اطمینان از اینکه کفشی که می‌خرید برای شما مناسب است، قبل از خرید به نکات زیر توجه کنید:

شما به حمایت کافی نیاز دارید.دکتر گارتن می‌گوید، مهمترین مسئله در خرید کفش طبی این است که این کفش‌ها از پاها و مفاصل شما حمایت کنند. هرچه حمایت آنها بیشتر باشد، بیشتر می‌توانند ارتعاشات را به خود جذب کرده و از مفاصل شما مراقبت کنند– اینها خصوصیاتی هستند که حتما باید در کفش‌های مخصوص روماتیسم مفصلی وجود داشته باشند. حمایت خوب یعنی انتخاب کفش‌هایی که قوس کف آنها مناسب باشد. همچنین کفش‌هایی را انتخاب کنید که کفی آنها قابل تعویض باشد و بتوانید به راحتی آنها را با کفی‌های بهتر و یا کفی‌های مخصوص آرتروز که حمایت بیشتری ارائه می‌کنند، تعویض کنید. از خرید مدل‌های عجیب و غریب و کفش‌های بدون بند پرهیز کنید.

انگشتان پا باید آزاد باشند. هیچ چیز دیگری مثل کفشی که نوک آن تنگ باشد، شما را آزار نخواهد داد. و اگر پاهای شما پینه بسته باشند، یک کفش تنگ آنها را تشدید خواهد کرد. گارتن می‌گوید، بدنبال کفش‌هایی بگردید که در نوک پا فضای کافی داشته باشند. البته کفش شما باید در ناحیه پاشنه هم کمی گشاد باشد: بهترین حالت بودن یک انگشت فاصله، بین پاشنه پای شما و پشت کفش است.بخاطر داشته باشید که اگر مبتلا به آرتروز هستید ممکن است مجبور به خرید کفشی با یک سایز بزرگتر از حد معمول شوید.

پاشنه بلند ممنوع. زنان مبتلا به روماتیسم مفصلی باید از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند پرهیز کنند. کریستن بورینک که خودش RA دارد می گوید زیبایی کفش پاشنه بلند، به دردش نمی‌ارزد. بورینک می‌گوید، اگر حتما باید کفش پاشنه دار بپوشید، مطمئن شوید که پاشنه آن از 5 سانتیمتر ، کوتاهتر باشد. گارتن اضافه می‌کند که اگر کفش شما پاشنه دارد ، حتما باید یک تسمه (بند) هم در قسمت پشتی داشته باشد تا بتواند پای شما را ثابت نگه دارد.

کفش با کف لاستیکی. گارتن می‌گوید، بهترین نوع برای شما کفش‌های با کفی لاستیکی هستند. خوبی این نوع کفی نرم بودن آن است. همیشه کفی کفش خود را کنترل کنید. مطمئن شوید که کفی کفش شما بیشتر از همه، در قسمت برجستگی داخل پا ، انعطاف پذیر باشد چراکه در هنگام راه رفتن بیشترین فشار روی این قسمت می آید. (انعطاف در قسمت میانی زیاد اهمیت ندارد).

در خرید کفش‌های ورزشی خسیس نباشید. پیدا کردن کفش مناسب برای بیماران مبتلا به RA کار بسیاردشواری است. از خرید کفش‌های با آج بزرگ خود داری کنید، چراکه ممکن است باعث زمین خوردن شما بشوند. اگر قوزک پای شما ضعیف است و یا در هنگام راه رفتن دردناک می‌شود از کفش‌های کتانی ساق بلند استفاده کنید. بورینک می‌گوید، پول خود را برای خرید یک کفش مخصوص و طراحی شده برای راه رفتن و دویدن خرج کنید. او اضافه می‌کند، "من یک جفت کفش خوب دارم که بیش از دیگر کفش‌ها از آنها استفاده می‌کنم چون از بقیه محکم‌تر و راحت‌تر هستند". البته او از پوشیدن کفش‌های تونینگ (کفش‌های با کفی ضخیم و پاشنه گرد) پرهیز می‌کند."پوشیدن زیاد این کفش‌ها موجب آسیب دیدن زانوها می‌شود –ممکن است باعث شوند تا زانو‌های شما بیش از حد کشیده شده و به رباط‌های شما آسیب برسد. من از این کفش‌ها زیاد پوشیده‌ام و آنها را به بیماران مبتلا به RA پیشنهاد نمی‌کنم".

از کفش‌های چسبی استفاده کنید. بسیاری از بیماران RA علاوه بر پا، در ناحیه انگشتان دست هم احساس درد می‌کنند و این مسئله بستن بند کفش را برای آنها مشکل می‌کند. راه‌حل این مشکل ساده است: از کفش‌های چسب دار استفاده کنید. البته منظور کفش‌های چسبی است و نه کفش‌های بدون بند. از کفش‌های بدون بند پرهیز کنید ، چرا که آنها از پای شما به اندازه کافی حمایت نمی‌کنند. یک وسیله کمکی مثل یک پاشنه‌کش دسته بلند می‌تواند به بیماران مبتلا به آرتروز در پوشیدن راحت‌تر کفش کمک کند.

از پزشک معالج خود کمک بگیرید


قبل از خرید کفش از پزشکان خود بخواهید تا شما را راهنمایی کنند و طرز صحیح انتخاب و ارزیابی کفش را به شما آموزش دهند. با روماتولوژیست و پدایاتریست (پزشک متخصص پا) خود همکاری کنید تا بتوانید بخوبی از پاهای خود مراقبت کنید. گارتن می‌گوید، "این کار بهترین روش برای کنترل مشکلات پا و قوزک پا در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید است".

منبع: مجله پزشکی مادر

   
       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha