سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 74281
سلامت نیوز: سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در سراسر جهان است و عوامل محیطی به ویژه الگوی تغذیه و رژیم غذایی نقش مهمی در بروز یا پیشگیری از این بیماری دارد.
یک پژوهش جدید نشان داده است که گردو سرعت رشد تومورهای سرطانی پروستات را در موش های آزمایشگاهی کاهش می ‌د‌هد.

متخصصان تغذیه دانشگاه کالیفرنیا در مطالعات اخیر خود دریافته‌ اند که مصرف گردو سرعت پیشرفت سرطان پروستات را در موش ها کاهش می دهد و همچنین اثرات مثبت قابل توجهی بر  ژن‌ های مرتبط با کنترل رشد تومور دارد.

برای انجام این تحقیق تعدادی موش آزمایشگاهی تحت تغییرات و دستکاری های ژنتیکی قرار گرفتند تا به سرطان پروستات مبتلا شوند. سپس به مدت 18 هفته به رژیم غذایی آنها گردو افزوده شد.

نتایج نشان داد وقتی موش ‌های مبتلا به تومورهای سرطانی پروستات  از رژیم غذایی حاوی گردو استفاده می کنند، اندازه و سرعت رشد تومور در آنها کنترل می شود و همچنین میزان نوعی پروتئین در خون آنها کاهش می یابد. این پروتئین، فاکتور رشد شبه انسولینی نامیده می شود که ارتباط بسیار زیادی با بروز سرطان پروستات دارد.

در ادامه این پژوهش، تاثیر گردو بر فعالیت ژن ها در سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد گردو بر ژن های چندگانه مرتبط با کنترل رشد و متابولیسم تومورهای پروستات اثرات مثبتی دارد.

بر اساس آمارها، سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در سراسر جهان است و عوامل محیطی به ویژه الگوی تغذیه و رژیم غذایی نقش مهمی در بروز یا پیشگیری از این بیماری دارد.

مطالعات پیشین اثبات کرده بودند که گردو به دلیل این که سرشار از چربی های غیر اشباع مفید به ویژه  اسیدهای چرب امگا- 3، ترکیبات  آنتی اکسیدان و سایر مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال ها) است، خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی را کاهش می ‌دهد.

در تحقیق اخیر برای اولین بار تاثیر مصرف این ماده غذایی ارزشمند در مقابله با سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه در کنگره سالانه انجمن شیمی آمریکا ارایه شده است.

منبع: سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha