سلامت نیوز: فساد بزرگ مالی را كه به یاد دارید.همانی كه مبلغش ۳ هزار میلیارد تومان بود و حرف و حدیث های بسیاری در خصوصش به پا شد. همانی كه از خط قرمزهای بسیاری عبور كرد و خط قرمزهای بسیار دیگری را هم آفرید.
حال می خواهیم برایتان از خط قرمز دیگری سخن بگوئیم.خط قرمزی به نام اعتیاد كه سالانه بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان به كشور خسارت وارد می كند.موضوعی كه مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر به آن اشاره كرده و معتقد است: خسارات ناشی از تولید، مصرف و درمان اعتیاد اکنون حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود که باید مداخلات جدی‌ از سوی مجلس در این زمینه صورت گیرد.حمید صرامی با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی نیز باید اقدامات پیشگیرانه جدی‌تری را برای مقابله با افزایش اعتیاد اتخاذ کنند، افزود: متأسفانه مراکز علمی به ویژه حوزه جامعه شناسی با موضوع اعتیاد قهر هستند که باید رغبت جامعه شناسان در تولید علم و سیاست گذاری در این زمینه بیشتر شود.
وی اظهار داشت: پژوهش‌های کاربردی در حوزه مقابله، پیشگیری، درمان، امور بین الملل و توسعه مطالعات کاربردی باید در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گیرد.صرامی با اشاره به نگرش سند جامع تحقیقات اعتیاد،ادامه داد: با تصویب نهایی این سند جهت گیری‌ها برای انجام مداخلات پیشگیرانه در اعتیاد جدی‌تر می‌شود، هر چند که دستگاه‌های فرهنگی و پژوهشی نیز باید در این زمینه منسجم‌تر عمل کنند.
وی تصریح کرد: معضل اعتیاد در حوزه امنیتی، یک تهدید علیه حاکمیت و امنیت کشور است و در حوزه بهداشتی هم سبب گسترش بیماری‌های روانی و جسمی ناشی از ‌مصرف مواد میان دانشجویان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌شود.
مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر یادآور شد: در حوزه اجتماعی هم معضل مواد مخدر پایه‌ گسترش بزهکاری‌ها، طلاق،‌ سرقت، قتل و دیگر جرایم منکراتی است و رابطه مستقیمی با این معضلات دارد.
صرامی اظهار داشت: بررسی فعالیت‌هایی که در زمینه برخورد با مواد مخدر در سه دهه گذشته انجام شده، نشان می‌دهد در ۲۵ سال گذشته در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و مصون‌سازی جمعیت سالم و در معرض خطر، بسیار غفلت شده و نیازمند مداخله همه دستگاه‌هاست.

راه کار یکسانی برای مبارزه وجود ندارد

اما در حالیكه از لحاظ علمی نیز در درمان این مشکل اجتماعی نقشه وراه کار یکسانی وجود ندارد و باید با تدوین یک الگوی درمانی مناسب از طریق دانشگاهها دربخش اعتیاد به نتایج کاری یکسان وقابل قبولی برای از بین بردن این معضل اجتماعی برسیم یك كارشناس امور اجتماعی در گفتگو با سیاست روز معتقد است باید با تدوین نقشه وتدبیر مناسب وبهره گیری از نگرش های مختلف ،اطلاع رسانی از طریق برگزاری کارگاهها ،دوره های آموزشی و استفاده از تشکل های محلی این بلای خانمان سوز را از خانه هایمان خارج سازیم.محمد جمشیدی همچنین اضافه می كند: در حال حاضر ادبیات مشترک وبرنامه بلندمدت یکسانی برای حل معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد وجود ندارد.درحالی که باید با تدوین یک برنامه ریزی ۵ ساله در بخش حل معضل اعتیاد به نتیجه قابل قبولی برسیم.
این كارشناس آسیب های اجتماعی همچنین تصریح كرد:از بین بردن معضل اعتیاد نیازمند یک استراتژی مدون است چراكه انسان در روند اعتیاد به پایین ترین رتبه انسانی نزول پیدا می کند .
به اعتقاد وی پیشگیری ودرمان اعتیاد نیازمند هماهنگی تمامی دستگاهها است چراكه پس از ساماندهی ودرمان معتادان یکی از مسایل اشتغالزایی آنان است که این موضوع نیازمند حمایت ارگان های دیگر است.جمشیدی همچنین ادامه داد: آگاهی خانواده‌ها در ارتباط با معضلات پدیده اجتماعی اعتیاد در مقابله با این معضل اجتماعی تاثیر غیر قابل انکاری دارد و باید در آموزش‌ها بر این نکته مهم نیز توجه داشته باشیم.جمشیدی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزانی که اعضای خانواده ایشان به مواد مخدر اعتیاد دارند بیشتر از سایرین در معرض اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند، بیان کرد: آموزش و پرورش باید حمایت ویژه‌ای از دانش‌آموزانی که بیشتر در معرض اعتیاد قرار دارند، داشته باشد تا شاهد کاهش اعتیاد به مواد مخدر و کاهش معتادین در جامعه باشیم.

حرف آخر

در حرف آخر این گزارش باید برگردیم به همان قصه فساد بزرگ مالی.همانی كه برایش سناریوها ساخته شد و حتی برخی از مصوبینش به اعدام محكوم شدند. حال در حرف آخر این گزارش كاری نداریم كه مجازات قانونی گریبان برخی از آقایان را هم نگرفت اما معتقدیم برای مبارزه با معضل اعتیاد نیز لازم است بندهای قانونی با شدت عمل بیشتری وارد كار شوند تا این دام گسترده شده تلفات بیشتری را به خود نگیرد.
منبع: روزنامه سیاست روز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha