سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 74288
سلامت نیوز: ارز مرجع واردات دارو به صورت رسمی حذف شد.خبری كه سبب شده طی این چند روز التهابات موجود میان مردم و فعالان دارویی كشور به اوج برسد.

به اوج رسیدن كه قصه آن باز می گردد به تازه ترین اظهار نظر یك مقام مسئول كه رسما از آغاز روند اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو خبر داده است.

در واقع در حالی اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که دارو دیگر برای واردات ارز مرجع نخواهد گرفت که یک مقام مسئول در سازمان غذا و دارو در تازه‌ترین اظهارات خود از آغاز روند اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو خبر داد.

به گفته سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو از چند روز پیش آغاز شده است.

مهدی سلیمانجاهی درباره تعیین تکلیف داروهای دپو شده در گمرک‌های کشور نیز گفته که "مردم نگران نباشند، تاریخ مصرف داروهای در گمرک مانده نمی‌گذرد و این داروها به تدریج ترخیص می‌شوند." موضوعی كه باعث شده رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به این مطلب که داروخانه های کشور در حال جان دادن هستند، اظهار كند: از فروش دارو نمی توان در اداره داروخانه ها موفق بود.

رهبر مژدهی آذر در ادامه به وضعیت بد اقتصادی داروخانه های کشور اشاره کرد و افزود: مسئله دارو با سایر کالاها فرق دارد. در حالی که سایر کالاها بر حسب نرخ تورم افزایش قیمت داشته اند اما روند افزایش قیمت دارو به این شکل نیست.
وی با بیان این مطلب که نظارت منفی‌ بر دارو در سالهای گذشته باعث شده تا وضعیت دارو در کشور بحرانی شود، گفت: ‌با دادن یارانه به دارو، داروخانه ها و صنعت داروسازی کشور را ورشکسته کرده ایم.
مژدهی آذر ادامه داد: سود پایین فروش دارو، داروخانه ها را به فلاکت انداخته است و این در حالی است که تغییر قیمت دارو خیلی کمتر از افزایش نرخ تورم بوده است.
رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: اتخاذ چنین سیاستی در سالهای گذشته باعث شد تا داروهای ایرانی در داروخانه های کشور پاکستان یافت شود.
وی افزود: ادامه این وضعیت باعث شد تا شاهد مصرف بی رویه و خودسرانه دارو و قاچاق دارو به خارج از کشور باشیم. در این بین، شرکتهای دارویی هم قدرت تولید را از دست داده اند.
مژدهی آذر با اشاره به اینکه مردم بیمه شده‌اند و افزایش قیمت دارو نباید متوجه آنها باشد، گفت: مشکل ما مدیریت و بودجه است. اگر آنچه به عنوان سرانه درمان پرداخت می شود، واقعی باشد، دیگر شاهد بروز این قبیل مشکلات برای مردم نخواهیم بود.
این درحالی است رئیس بیمارستان بقیه الله‌(عج) هم در خصوص تصمیم جدید دولت گفت: وقتی تصمیم‌ دولت بر این است كه ارز مرجع را به دارو ندهد نباید ارز مرجع به چیز دیگری اختصاص یابد، زیرا دارو خط اول نیازهای مردم است.
سید محمد صادق مهدوی حذف ارز مرجع از دارو را به ضرر مردم دانست و افزود:‌ هیچ شکی نیست که حذف ارز مرجع از دارو مشکلات بیشتری را برای مردم فراهم می کند و به آنها آسیب می رساند.
وی با بیان اینكه وقتی ارز مرجع به دارو داده نشود قیمت دارو خیلی افزایش می یابد، افزود:‌ در چنین وضعیتی بیمه‌ها از عهده داروهای بیماران در بیمارستان ها بر نمی آیند و نتیجه اش این می‌شود که بیمارستان‌ها مجبور می شوند اختلاف هزینه ها را از مردم بگیرند و در این صورت پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا می كند.
رئیس بیمارستان بقیه الله (عج) خاطر نشان کرد: قوانین زیادی باید در شورای مرکزی سازمان پزشکی تصویب و رئیس سازمان نظام پزشکی جهت اجرا در سطح جامعه ابلاغ کند در صورتی که با این وضعیت این تصمیم گیری ها بلاتکلیف می ماند.
وی با تاکید بر اینکه مهم‌تر از همه این است که سازمان نظام پزشکی باید شدیدا پی‌گیر تعرفه های امسال باشد، افزود:‌ این درحالی است كه هنوز حکم رئیس سازمان نظام پزشکی امضا نشده است كه با این وجود به نظرمی رسد ضایعه بزرگی به سیستم درمانی کشور وارد شود.
اظهار نظرهای فوق در حالی صورت می گیرد كه بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد که هیچ مشکلی برای تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و مواد اولیه دارویی وجود ندارد.
بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که از آغاز سال جاری تا ۱۶ اردیبهشت‌ ماه ۱۵۷ میلیون دلار برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص داد.
از سوی دیگر وزیر تازه به منصب رسیده بهداشت نیز در واكنش به انتقادهای رو شده گفته است: آنچه کتباً به وزارت بهداشت اعلام کردند این است که ارز دارو امسال مبادلاتی است و ما هم تفاوت قیمتها را با توجه به اینکه ارز دارو مبادلاتی اعلام شده با یارانه ۲هزار میلیارد تومانی که دولت قول داده است، جبران می‌کنیم.
حسن طریقت منفرد همچنین گفت: از نظر ما این رقم یارانه دارویی تفاوت ارز مرجع و مبادلاتی را برای دارو تقریباً جبران می‌کند و اگر دارو گران شود، مابه التفاوت آن با یارانه دولتی تعدیل می‌شود. سال گذشته بیش از ۹۰ درصد ارز اختصاصی برای دارو ارز مرجع بود اما امسال بخش عمده ارزی که برای دارو اختصاص داده شده است، ارز مبادلاتی است.
وزیر بهداشت افزود: البته هنوز ارز زیادی در سال جاری برای دارو اختصاص پیدا نکرده است ولی از همین میزان کم که حدود ۷۵ میلیون دلار است،‌بخش عمده آن ارز مبادلاتی است که به تازگی به شرکتهای دارویی داده است و هنوز محصولات تولیدی با این ارز وارد بازار نشده است.طریقت منفرد گفت:‌ در مورد قیمت دارو نیز باید گفت که ممکن است دارو گران شود اما تفاوت قیمت آن بیش از نرخ تورم یعنی حدود ۳۰ درصد نخواهد بود که آن هم با یارانه دولتی جبران می‌شود.وزیر بهداشت درباره ماندن دارو در انبارهای گمرک نیز گفت: در طول سال همواره دارو وارد انبارهای گمرک می شود و ترخیص می شود در مورد داروهایی که در گمرک مانده بودند نیز آنچه مورد نیاز بیماران بوده است، ترخیص شده است.گفتنی است دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت یک قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می‌کردند و بانک مرکزی در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۱ مبلغ ۳.۱ میلیارد دلار برای واردات دارو اختصاص داد. حال باید دید پس از واردات دارو با ارز مبادله‌ای و رشد شدید قیمت دارو در بازار آیا دولت و مجلس چاره‌ای برای کنترل قیمت این محصول حیاتی برای مردم خواهند داشت یا خیر؟
منبع: روزنامه سیاست روز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha