سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 74289
سلامت نیوز: اینروزها دیگر کمتر کسی پیدا می شود که پیرامون مقوله جوانی ازابتدایی ترین اطلاعات روز دنیا برخوردار نباشد، با این همه آنچه که مکررا توصیه می شود رعایت همان نکات ساده و کم هزینه ایی است که شاید بارها و بارها شنیده ایم اما تمایل درسرعت اثر بخشی باعث می شود از میان برها عبور کنیم، استعمال انواع کرم ها – روشهای جوانسازی پوست که اگرچه کاربردشان درجای خود حائز اهمیت است اما بازهم تاکید پزشکان و متخصصین زیبایی ،بررعایت  قانون  پرهیز از استرس – داشتن خواب کافی – تغذیه سالم و صد البته استعمال ضد آفتاب است ،فاکتورهایی که به راحتی می تواند جوانی پوست را حفظ نماید .

علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست وزیبایی در این باره می گوید : تاثیر آفتاب بر روند پیری بیش از تاثیرسن و سایرعواملی است که باعث ایجاد رادیکال های آزاد در خون می شود.

این عضو انجمن متخصصین پوست اروپا با اذعان به اینکه استعمال ضدآفتاب ،حدود80 درصد پیری پوست را به تاخیر می اندازد ادامه می دهد :

تحقیقات مقایسه ایی اخیر در انگلستان حاکی از آن است افرادی که به طور منظم از ضد آفتاب استفاده می کنند نسبت به گروههای هم سن خود بسیار جوان تر و پوستی شاداب تر دارند .

وی خاطر نشان می کند :البته استعمال نامنظم ضد آفتاب نیز بسیار مضر است چراکه وقتی پوست در حالت عادی در معرض آفتاب قرار می گیرد بدن شروع به تولید ملانوسیت (تیرگی)می کند که این ملانوسیت مانع نفوذ بیش از حد آفتاب به بخشهای داخلی می گردد حال چنانچه به عنوان مثال یک هفته در میان ضد آفتاب به پوست برسد باعث می شود هفته ایی که استعمال شده ملانوسیت کاهش یابد و زمانیکه قطع شود پوست آمادگی بیشتری برای دریافت اشعه خورشید داشته باشد .

این متخصص پوست وزیبایی درخصوص تاثیر نور مانیتور و مهتابی نیز می گوید : گاهی در برخی از مقالات پیرامون این موضوع اغراق می شود چراکه بازهم تحقیقات بعمل آمده حاکی از آن است که میزان یو وی حاصل از این سیستم های نوری حدود 3واحد و اشعه مضرناشی از آفتاب 200 است .بنابراین یکساعت راه رفتن بدون ضد آفتاب زیر نور خورشید برابر است با دو هفته در معرض نور مهتابی و مانیتور قرار گرفتن است .

علیرضا واعظ شوشتری با اشاره به اینکه باید در روزهای ابری نیز استعمال ضد آفتاب رعایت شود یادآور می شود : استفاده تنها دو مرحله  ضد آفتاب درروز(صبح و ظهر) برای افرادی که در محیطهای  بسته هستند کافی است .

وی همچنین در خصوص نوع ضد آفتاب ونحوه استعمال آن نیز هشدار می دهد : عملا ضد آفتاب spf 100 وجود ندارد وباید مراقب تبلیغات سودجویانه برخی افراد بود ازطرفی ضد آفتاب باید هر دو ساعت یک بار آن هم بدون شستشوی صورت انجام گیرد ضمن اینکه میزان کرم نیز به اندازه یک بند انگشت در هر وعده کافی است ،باید توجه داشت ضد آفتاب باید به تدریج جذب پوست گردد و نیازی به ماساژ بیش از حد بر روی پوست ندارد .

دکترعلیرضا واعظ شوشتری به نقش سایر عوامل در روند شادابی یا پژمردگی پوست اشاره کرده ومی گوید : تغذیه سالم با مصرف مواد خوراکی طبیعی همچنین حفظ روحیه نشاط با ورزش به ویژه ورزشهای شادی آور مانند شنا – پیاده روی – کوهنوردی وایروبیک ،پرهیز از دخانیات و استرس اگرچه به صورت آنی نتیجه بخش نیست اما قطعا در پیشگیری از پیری زود رس بسیار موثر بوده به گونه ایی که پس از مدتی نتایج مطلوب آن به وضوح دیده می شود .

وی ادامه می دهد : مصرف ویتامین سی و ایی درجلوگیری از پیری وفرسودگی پوست حائز اهمیت است اما باید توجه داشت اثر بخشی ویتامین های طبیعی مذکور بیش از مشابه دارویی است از طرفی بد نیست بدانیم ویتامین سی نسبت به  حرارت حساس بوده و بهتر است حتی الامکان به صورت خام و طبیعی مصرف شود .

این عضو انجمن متخصصان پوست اروپا در همین رابطه یادآور می شود : 99درصد مردم ایران نیازی به مصرف مولتی ویتامین ها ندارند اما متاسفانه با اعتماد به تبلیغات واهی فرصت طلبان خود را به آب و آتش می زنند تا با مصرف این داروها به ذعم خود پله های سلامتی و جوانی را دوتا یکی طی نمایند غافل از اینکه مصرف خودسرانه مولتی ویتامین هم می تواند باعث تولید سم دربدن شود .
منبع: روزنامه نسل فردا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha