چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7430

سمینار میان رشته ای رحم جایگزین دوم و سوم آبان در تالار امام علی (ع)دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

دكتر آخوندی عضو هیئت علمی این سمینار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: هدف از برگزاری این سمینار بررسی ابعاد مختلف تكنولوژی لقاح خارج رحمی است و بحث جدیدی پیرامون مسائل متعدد از جنبه حقوقی فقهی، روان شناختی،‌جامعه شناختی،‌فلسفه و اخلاق در سمینار مطرح و تعداد قابل توجهی نیز مقاله در این زمینه ارائه شده است.
وی ادامه داد: این همایش به زبان فارسی و توسط پژوهشكده فناوری نوین علوم پزشكی جهاد دانشگاهی ابن سینا، دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در تالار امام علی (ع)دانشگاه شهید بهشتی برای متخصصان رشته های حقوق،‌پزشكی، حوزه ،‌ فلسفه،‌در پنل های مختلف برگزار می شود و دارای امتیاز بازآموزی برای شركت كنندگان خواهد بود.
*بررسی دو مشكل عمده در رحم جایگزین
دكتر آخوندی در ادامه افزود: وقتی تكنولوژی لقاح خارج رحمی مطرح می شود مسائلی در ابعاد مختلف نیز بوجود می آید كه از جنبه های مختلف نیازمند بررسی و تحلیل است در رحم جایگزین مشكلی كه وجود دارد این است كه طبق قوانین جاری شناسنامه نوزاد تازه متولد شده به نام زایمان كننده صادر می شود كه یا باید پزشك گواهی خلاف صادر كند و یا بانوی صاحب رحم به نام زوج نابارور در بیمارستان بستری و زایمان شود تا نوزاد به صاحبان اصلی خود داده شود.
آخوندی ادامه داد: انجام هر دوی این اعمال خلاف قوانین جاریه است پس بنابراین هر دو مشكل باید به گونه ای رفع شود كه نه در حق پزشك احجاف شود و نه در حق زوج نابارور كه لقاح خارج رحمی انجام دادند.
وی تصریح كرد: برای بررسی این معضل پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی و كمیسیون پزشكی فرستاده شده و پیشنهاد ماده واحدی مبنی بر حل این مشكل داده شده است.
آخوندی تاكید كرد: نظر علمای شرع نیز در خصوص رحم جایگزین مثبت است و اشكالی از نظر شرعی در این خصوص وجود نداشته و موارد متعددی از این نوع زایمان ها به كرات در كشور انجام شده كه مدت زمان بارداری همان 9 ماه بوده و زایمان بسته به تشخیص به طور طبیعی و یا سزارین انجام شده است.
 آخوندی در پایان یادآور شد: در موارد متعدد دیده شده كه به علت دیابت و یا فشار خون بالا و همچنین سقط مكرر زوج نابارور امكان حاملگی برای فرد وجود ندارد پس از معاینه و بررسی لازم علت مشكل رحمی عنوان شده است و استفاده از رحم جایگزین در واقع به شكل مطلوبی توانسته این معضل را در بین زوج های نابارور مرتفع كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha