سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۷
کد خبر: 74308

افرادی كه پوست و موی چرب دارند گاهی اوقات حتی ظرف چند دقیقه پس از شست‌وشو سطح براقی از چربی بر روی پوست و یا موهای آنها دیده می‌شود.

سلامت نیوز: افرادی كه پوست و موی چرب دارند گاهی اوقات حتی ظرف چند دقیقه پس از شست‌وشو سطح براقی از چربی بر روی پوست و یا موهای آنها دیده می‌شود. فرایندی كه در این شرایط در بدن رخ می‌دهد بدین گونه است كه آندروژن‌ها یا هورمون‌های مردانه، تولید چربی ترشح شده از غدد چربی پوست را كنترل می‌كنند. افزایش میزان هورمون آندروژن می‌تواند پوست را به تولید چربی بیشتر تحریك كند. برای مثال ممكن است این حالت در طول مدت دوران بلوغ تشدید شود برخی افراد پوست چربتری دارند و علت آن این است كه تعداد غده‌های چربی كه در پوست این افراد است بیشتر بوده و در نتیجه چربی بیشتری تولید می‌كنند.

سایر علایم و نشانه‌هایی كه با این حالت در ارتباط است این است كه افرادی كه پوست و موی چرب‌تر دارند عموما متوجه این موضوع می‌شوند كه پوست و موی آنها ظرف چند دقیقه یا چند ساعت پس از شست‌وشو براق و چرب به نظر می‌رسد.

درباره دلایل و خطرات این حالت باید اظهار داشت كه همانطور كه گفته شد دلیل داشتن پوست و موی چرب ترشح زیاد از حد هورمون آندروژن است. درصد چربی در پوست و موی هر فرد متفاوت بوده و به عواملی چون فصول‌ سال، خورشید و باد، دما و رطوبت بستگی دارد به طوریكه پوست در هوای گرم و مرطوب چرب‌ترین حالت را دارد.

برای پیشگیری از بروز این حالت چه باید كرد؟
در بسیاری از مواقع پیشگیری از چربی پوست و مو قابل پیشگیری نیست.
این حالت در واقع بخشی از پدیده دوران بلوغ است و با بالا رفتن سن و تغییر سطح ترشحات هورمونی به خودی خود از بین می‌رود و با این حال راههای پیشنهاد شده برای كاهش میزان چربی در پوست و مو شامل مراحل زیر است:
۱_ شسشت و شوی روزانه با شامپو را دنبال كنید.
۲_ از شانه كردن‌های افراطی و به دفعات زیاد مو در طول روز بپرهیزد.
۳_ صورت را چندین بار در روز با آب و صابون ملایم بشویید و سپس بلافاصله با حوله خشك كنید.
۴_ از دستما‌ل‌های مرطوب و پاك كننده یكبار مصرف برای پاك كردن چربی اضافه از روی پوست صورت در زمان‌هایی كه خارج از منزل هستید، استفاده كنید.
۵_ از كاغذ‌های یكبار مصرف جذب كننده برای جذب چربی‌ اضافی استفاده كنید.
۶_ تا حد امكان از آرایش كردن بپرهیزید.
۷_ در صورت نیاز از مواد آرایشی استفاده كنید كه سوراخ‌ها و منافذ پوست را مسدود نمی‌كنند.
۸_ از مواد آرایشی با محتوای چربی و روغنی مانند كرم استفاده نكنید.
۹_ پیش از رفتن به رختخواب تمام مواد آرایشی را از روی صورت پاك كنید.

روش تشخیص این حالت همان بروز ظاهری چربی زیادی بر روی پوست و مو است. این وضعیت تاثیرات بلندمدت جدی و خطرناك ندارد اگرچه پوست چرب اغلب با بروز آكنه بر روی پوست ارتباط دارد. چربی پوست و مو عارضه‌ای مسری و واگیردار نیست و در نتیجه خطری اطرافیان فرد را تهدید نمی‌كند.

روش‌های درمان چربی پوست و مو همان اقداماتی است كه برای پیشگیری به كار گرفته می‌شوند كه شامل شست و شوی روزانه با شامپو و تمیز كردن مكرر پوست صورت است.

به علاوه مصرف قرص‌های ضد بارداری می‌تواند در برخی زنان درصد این چربی را كاهش دهد. اما باید توجه داشت كه مصرف این قرص‌ها می‌تواند اثرات جانبی شامل تهوع، گرفتگی معده، خارش و ترشحات مهبل و نیز حساسیت و دردناك شدن سینه‌ها را به همراه داشته باشد.

برای بسیاری از افرادی كه دچار این حالت هستند، متوقف كردن درمان موثر باعث بازگشت علایم این عارضه می‌شود. به علاوه درمان این حالت قطعی نیست و می‌توان در هر زمان آن را متوقف كرد. به علاوه افرادی كه دچار این حالت هستند می‌توانند قبل از درمان، در دوران درمان و پس از آن در فعالیت‌های طبیعی شركت كنند.
منبع: ایران مانیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha