چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
سلامت نیوز : دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به اعلام آخرین آمار تولید، مصرف و توزیع مواد دخانی بویژه سیگار در کشور پرداخت و از عملکرد ضعیف برخی ارگان‌های دولتی در اجرای قوانین مربوط به منع مصرف دخانیات در کشور انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ محمدرضا مسجدی در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات با بیان اینکه متاسفانه کمپانی‌های بزرگ تولید دخانیات جوانان و نوجوانان را هدف گرفته‌اند، عنوان کرد: مصرف سیگار در زنان حدود 3 درصد و در مردان حدود 28 درصد است، به همین خاطر لازم است برای جمعیت زنان اقدامات فرهنگی گسترده‌تری انجام شود، چرا که این کمپانی‌ها روی افزایش مصرف دخانیات در بین دختران، زنان و جوانان ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی اضافه کرد: به عنوان مثال در حال حاضر سیگارهای ویژه لاغری، سیگارهای ویژه زنان باردار و سیگارهایی با رنگ‌های حیاتبخش، تولید و به صورت گسترده تبلیغ می‌شود.

«ورامین» شهر بدون دخانیات شد

مسجدی همچنین از معرفی و اعلام شهرستان ورامین به عنوان «شهر بدون دخانیات» در روز 15 خرداد و همزمان با پنجاهمین سالگرد قیام کفن‌پوشان ورامین خبر داد و گفت: بسترهای لازم برای اجرای محورهای چندگانه ضددخانیات در این شهر فراهم بود که معتقدیم به تدریج با انجام اقدامات فرهنگی، به کاهش استعمال دخانیات در این شهر دست پیدا خواهیم کرد. دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ضمن تاکید بر اینکه به دنبال انجام هیچگونه عمل قهری برای برچیدن زمینه‌های استعمال دخانیات در این شهر نیستیم، اظهار کرد: باید آرام پیش رفت و موارد در نظر گرفته شده در آیین‌نامه اجرایی از جمله ممنوعیت عرضه مواد دخانی در مدارس را به تدریج پیش برد و نهادینه کرد.

کاهش سن مصرف سیگار به 12 سال

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به اینکه چند سال پیش سن مصرف سیگار بین 14 تا 16 سال بود، گفت: اما متاسفانه اکنون سن مصرف سیگار به حدود 12 سال رسیده است. همچنین مصرف قلیان در میان دختران دبیرستانی و دانشجوی ما رشد 20 درصدی داشته است.

وی ضمن اعلام این آمار که مصرف سالانه سیگار در کشور به 65 میلیارد نخ می‌رسد، اظهار کرد: از این میان 25 میلیارد نخ سیگار تولید داخل و تولید مشترک است. حدود 20 تا 25 میلیارد نخ سیگار از طریق واردات تامین می‌شود و متاسفانه حدود 15 تا 25 میلیارد نخ از طریق قاچاق به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

ایرانی‌ها در روز حدود 10 میلیارد تومان سیگار می‌خرند

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط ارزان‌ترین پاکت سیگار 800 و گران‌ترین آن با قیمت حدود 8 هزار تومان عرضه می‌شود، گفت: اگر به طور میانگین قیمت یک پاکت سیگار را یکهزار تومان در نظر بگیریم، با احتساب مصرف 60 میلیارد نخ سیگار در سال مشخص می‌شود مردم سالانه 3250 میلیارد تومان صرف خرید سیگار می‌کنند.

مسجدی اضافه کرد: در واقع می‌توان گفت ایرانی‌ها در روز حدود 10 میلیارد تومان سیگار می‌خرند، این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، هر کشور 2 برابر هزینه‌ای که مردمش برای خرید سیگار صرف می‌کنند برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار هزینه می‌کند. در واقع در کشور، سالانه 7200 میلیارد تومان برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار و دیگر مواد دخانی می‌پردازند. این میزان معادل کل بودجه وزارت بهداشت است.

انتقاد از مالیات پایین سیگار

قائم‌مقام بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه از وضعیت مالیات سیگار در کشور نیز انتقاد کرد و گفت: مالیات سیگار باید مطابق قوانین بین‌المللی 60 تا 70 درصد قیمت خرده‌فروشی سیگار باشد، در واقع اگر 1000 تومان هزینه خرید سیگار شد، باید 600 تومان آن مالیات در نظر گرفته شود. این در حالی است که میزان کل مالیاتی که دولت از سیگار دریافت می‌کند، حدود 19 درصد است. این مالیات در پاکستان 9/75 درصد، در‌ترکیه 7/78 درصد و در امارات حدود 67 درصد است.

تلفات مصرف دخانیات 5/2 برابر مرگ‌های جاده‌ای است

رئیس هیات‌مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز در این نشست گفت: 60 هزار نفر در سال بر اثر استعمال دخانیات می‌میرند که این 5/2 برابر بیش از تلفات جاده‌ای در کشور است. سید‌حسن معین‌شیرازی گفت‌: 14 درصد افراد در جامعه سیگاری هستند و اگر جامعه و خانواده‌ها بخواهند نسبت به آن احساس مسؤولیت کنند باید کاری کنند که فرزندانشان سیگاری نشوند. رئیس هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تاکید کرد: باید خانواده‌ها به فرزندان خود «نه گفتن» را آموزش دهند و جرات گفتن آن را با دادن آگاهی و شخصیت به فرزندان امکانپذیر کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف سیگار در بین خانواده‌ها و در برابر بزرگ‌ترها در جامعه ما متعارف نیست اما مصرف قلیان به تفریح در خانواده‌ها تبدیل شده است، افزود: گاهی بزرگ‌ترها به فرزندان خود پیشنهاد می‌دهند که قلیان مصرف کنند، بنابراین باید روی این مساله کار فرهنگی شود.

زهرا حسامی، معاون درمان مرکز تحقیقات مبارزه با دخانیات نیز نسبت به تبلیغات فریبنده شرکت‌های دخانی هشدار داد و گفت: شعار امسال هفته جهانی دخانیات درباره ممنوعیت تبلیغات کمپانی و شرکت‌های دخانیاتی است. وی ادامه داد: آنچه در واقعیت وجود دارد این است که این شرکت‌ها به روش‌های مختلف ماده مرگبار دخانی را به میزان بالا تولید می‌کنند. وی با بیان اینکه تبلیغات هوشمندانه از سوی این شرکت‌ها در حال طراحی است، گفت: حتی اقلام خوراکی مانند آدامس‌ها را نه‌تنها با برند سیگار عرضه می‌کنند بلکه حتی نحوه باز شدن آنها را مشابه پاکت سیگار کرده‌اند. حسامی گفت: روزانه 6هزار نفر و سالانه 6 میلیون نفر بر اثر استعمال دخانیات کشته می‌شوند و این در حالی است که پشتوانه اصلی برای عرضه و فروش مواد دخانی تبلیغات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha