چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 74344
سلامت نیوز : طب سنتی ایران که برگرفته از فرهنگ ایران و اسلام بوده، مكتب طبی كامل و پویایی است كه جهان را به عنوان نظام كامل و آفریده خالق علیم و حكیم می‌نگرد و پزشك را از بابت تسلط و احاطه او به علوم مختلف و درك صحیح از جهان هستی، حكیم نامیده است. ریشه‌های طب سنتی ایران به بیش از هزار سال قبل می رسد و به گفته سیریل الگود، مورخ پزشكی، طب سنتی ایران قبل از طب یونانی وجود داشته است و ایرانیان اصول آن چیزی را كه طب یونانی نامیده شده، به یونانیان تعلیم داده‌اند و در ایران قدیم وضعیت طب، پیشرفته‏تر از آشور بود. ستارگان طب سنتی ایران مانند ابن سینا، رازی، علی بن عباس اهوازی، ابن ابی الصادق نیشابوری، سید اسماعیل جرجانی و عماد الدین محمود شیرازی حدود 8قرن هدایت دانشگاه‌های طب در غرب و شرق را برعهده داشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ امروز با گذشت چندین قرن از زمانی كه پزشكان بزرگی چون ابوعلی سینا با طب سنتی بیماری‌های لاعلاج را درمان می كرد اساتید بنام پزشكی جهان با رویكردی دوباره به پزشكی سنتی از داروهای گیاهی برای درمان بیماران استفاده می‌كنند و داروهای شیمیایی كم‌كم از چرخه دارویی كشورهای اروپایی در حال خارج شدن است. آمارها نشان می‌دهد، امروزه بیش از 70 درصد کشورهای اروپایی و پیشرفته از طب گیاهی استفاده می‌کنند و75 درصد داروهای کشورهای پیشرفته اروپایی، گیاهی است و این کشورها داروهای شیمیایی را با قیمت گزافی به سایر کشورها صادر می کنند. براین اساس ضروری است تا ما هم به داشته‌های خود در طب سنتی برگردیم و این سرمایه‌ عظیم را احیا كنیم، سرمایه‌ای كه بعد از اسلام شاهد جهش و رشد بیشتر بود. در پزشكی جدید برای تشخیص بیماری, هزینه‌های فراوانی می‌شود و معمولاً بدون آزمایش و اسكن, تشخیص‌ها ناممكن بوده و یا حتی دقیق نیست، در حالی كه در طب سنتی روش‌های دقیق‌تری وجود دارد و با به كاربردن روش‌های ساده و در عین حال تخصصی می‌توان بیماری را تشخیص داد. علت این مسأله آن است كه در طب سنتی با علت‌های بیماری مقابله می‌شود، در حالی كه در طب جدید این عوارض بیماری است كه با آن مقابله می‌شود.

احیای دوباره طب سنتی به عنوان یکی از بازوهای احیای مجدد فرهنگ و تمدن اسلام و ایران پس از 150 سال خمودگی، ضرورتی بود كه بارها از سوی مسئولان كشور از جمله رئیس‌جمهوری بر آن تاكید و همین امر موجب شد تا از 6 سال قبل طب سنتی در ایران دوباره احیا و معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت و درمان راه‌اندازی شود.

در این زمینه دکتر محسن ناصری، مدیر گروه طب سنتی ایران از دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد با اشاره به اینكه نخستین كتاب درباره طب سنتی در قرن چهارم با نام هدایت المتعلمین از سوی اخوین بخاری شاگرد رازی نوشته شده است، گفت: وظیفه پزشك حفظ سلامت مردم است، اما امروزه پزشك فقط به درمان فكر می‌كند و نام او با درمان عجین شده است. وی افزود: پزشكی سنتی ایران، سلامت محور است و پزشكان سنتی مردم را سالم می‌خواهند. سالم بودن جامعه هم سلامت اجتماع را به دنبال خواهد داشت و سالم بودن اجتماع زمینه‌ساز پیشرفت یك كشور است. به همین علت باید طب سنتی برای سالم نگه داشتن مردم احیا شود و روز به روز مردم به سوی این طب اسلامی كه به وسیله بزرگانی چون ابوعلی سینا و رازی پایه‌گذاری شده است، روی بیاورند.

مدیر گروه طب سنتی ایران با اشاره به 6 اصل ابوعلی سینا برای سالم ماندن مردم، گفت: باید این 6 اصل شیخ الرئیس در جامعه فرهنگ‌سازی شود تا مردم زندگی سالمی داشته باشند.این 6 اصل كه باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود شامل آب و هوا، خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها، حركت و سكون ، خواب و بیداری، دفع مواد غیرضروری و حفظ مواد ضروری و حالات روحی و روانی است كه باید از همان دوران كودكی آن‌ها را آموزش دهیم تا در آینده افرادی سالم داشته باشیم.

دكتر ناصری با بیان این كه ابوعلی سینا، استاد بنام طب سنتی كشور بر 3 اصل مهم برای سلامتی بدن تاكید دارد بر ضرورت آن در جامعه تاكید كرد و گفت: بدین ترتیب دیگر هیچگاه نیاز به داروهای شیمیایی یا درمان پیدا نخواهیم كرد. فعالیت بدنی از جمله این موارد است، لذا باید هر روز حركت داشته باشیم و ورزش كنیم و آن را در برنامه‌های روزانه خود قرار دهیم. به علاوه برای مدیریت غذا هم باید اگر گرم مزاج هستیم از گرمی‌ها دوری و اگر سرد مزاج هستیم از مصرف غذاهای سرد تا حد امكان خودداری كنیم. مدیریت خواب هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. زود به رختخواب برویم و سحرخیز باشیم. امروزه متاسفانه عادت كرده‌ایم دیر بخوابیم و تا پاسی از روز خواب باشیم در حالی كه این پرخوابی منشأ بیماری‌های قلبی و امراض استخوانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha