سلامت نیوز : رییس مجمع عمومی نظام پزشکی با ابراز نارضایتی از آنچه که «اجرای ناقص و سردرگم برنامه پزشک خانواده» خواند، از صدور بخشنامه‌های متناقض از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و اجرای نسخه‌های متفاوت پزشک خانواده در استان‌های مختلف، انتقاد کرد.

دکتر عباس آقازاده، رییس نظام پزشکی چالوس در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه هنوز زیرساخت‌های فنی برای اجرای برنامه پزشک خانواده به صورت کامل آماده نیست، گفت: هنوز پزشکان عمومی، متخصصان، بیمارستان‌ها و مجریان طرح با چگونگی اجرای طرح کاملا آشنایی ندارند؛ چرا که بخشنامه‌های متناقضی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر صادر می‌شود؛ سازمان بیمه تامین اجتماعی یک بخشنامه و سازمان بیمه سلامت (خدمات درمانی) بخشنامه دیگری می‌دهد. در حالی که درست آن است که ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده در استان بخشنامه صادر کند تا مواردی یکسان ابلاغ شود. این بخشنامه‌های ضد یکدیگر باعث ایجاد سردرگمی شده است.

وی با ابراز نارضایتی از اجرای ناقص و سردرگم طرح پزشک خانواده در استان مازندران، در مقایسه نسخه 02 اجرایی در این استان با استان فارس، گفت: نسخه 02 پزشک خانواده استان مازندران با نسخه 02 استان فارس متفاوت است و این مساله مباحثی نظیر تفاوت‌هایی در پرداخت‌ها و همچنین استقبال مردم از این طرح را سبب شد.

رییس نظام پزشکی چالوس افزود: با وجود تلاش مسوولان مربوطه و به ویژه پزشکان، این طرح طی سه مرحله در مازندران افتتاح شد که آخرین دور آن در اردیبهشت ماه امسال بود. اما باز هم مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال بیمارستان‌های دولتی که باید پذیرای بخشی از مسایل باشند با مشکلات مالی روبرو هستند، با مراکز تصویربرداری قراردادی منعقد نشده است و قرارداد آزمایشگاه‌ها هم دیرهنگام منعقد شد و از طرفی مردم باید 30 درصد هزینه‌های آزمایشگاه را بپردازند. این درحالیست که مشکل مردم هزینه پزشک عمومی نبود بلکه بیشتر هزینه‌ها به هزینه‌های تصویربرداری و آزمایش‌ها و ... مربوط می‌شود. چنین مسایلی نارضایتی مردم در پرداخت هزینه‌ها را سبب شده است.

وی به تفاوت در پرداخت‌ها به پزشکان خانواده در استان مازندران با استان فارس اشاره کرد و ادامه داد: در نسخه 02 عنوان شده که بر مبنای تعداد بیماران ثبت شده، به هر پزشک سرانه تعلق ‌گیرد. اما از همان آغاز اجرای طرح، سازمان‌های بیمه‌گر از پرداخت Per capital (بر اساس جمعیت) خودداری کردند. بر اساس این روش پرداخت، باید پزشک مشخصات بیمه‌گرها را در سامانه ثبت کند و تعداد ویزیت پایه ملاک پرداخت قرار گیرد اما هنوز سیستم پرداخت بر اساس جمعیت ثبت شده انجام نمی‌شود. این درحالیست که در استان فارس به دنبال توافق صورت گرفته، پزشکان به سمت گرفتن فرانشیز سوق می‌یابند تا به این ترتیب از مراجعات اضافه خودداری شده و عدم پرداخت‌ها نیز به نوعی ترمیم شود.

آقازاده در این باره افزود: از طرف دیگر پرداخت‌ها به پزشکان خانواده با تاخیر آغاز شد؛ به طوری که اخیرا سازمان تامین اجتماعی درصدی از طلب پزشکان را تا فروردین ماه پرداخت کرده و بیمه سلامت (خدمات درمانی) نیز حداکثر تا بهمن یا اسفند سال گذشته را پرداخت کرده است. البته این پرداخت‌ها در مقایسه با طلب پزشکان خانواده، ناچیز است. پزشکان متخصص نیز از ماه‌ها قبل بابت ویزیت بیماران ارجاعی پزشک خانواده و ارسال بازخورد آن به پزشکان خانواده، هنوز طلبکارند.

وی همچنین گفت: پزشکان خانواده‌ای که از 20 سال گذشته با سازمان‌های بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی قرارداد داشتند، ماه‌هاست بابت فرانشیز بیمارانی که پیش از اجرای طرح پزشک خانواده ویزیت کرده‌اند، پولی دریافت نکرده‌اند و این نگرانی وجود دارد که مطالبات این پزشکان در خلال اجرای طرح پزشک خانواده نادیده گرفته شود.

رییس مجمع عمومی نظام پزشکی "پزشک خانواده" را طرحی مترقی و انقلابی خواند و گفت: پزشکان برای کمک به استقرار این طرح همکاری‌های لازم را داشته‌اند اما در اجرای چنین طرح بزرگی نمی‌توان یک طرفه عمل کرد به طوری که تنها پزشکان ایثار کنند، قراردادهایشان لغو شود و هیچ جای صحبتی هم برای آنها نباشد.

وی در این باره ادامه داد: یک شبه قراردادهای بیست و چند ساله پزشکان را لغو کردند تا مجبور شوند تنها با پزشک خانواده کار کنند. از طرف دیگر در قراردادهای پزشکان خانواده در موارد حل اختلاف باز هم خود سازمان‌های بیمه‌گر تصمیم‌گیر هستند و هیچ حکم ثالثی مانند نظام پزشکی یا شبکه‌های بهداشتی در آن دیده نشده است.

رییس نظام پزشکی چالوس افزود: تمام مباحث و مشکلات اجرای طرح در استان مازندران را با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرده‌ایم و شخص وزیر قول مساعد داده تا نسخه 03 را یک گام بالاتر و کامل‌تر از آنچه که اکنون وجود دارد، به زودی اجرا کنند. ما منتظریم با نسخه 03 و تامین منابع مالی این کار انجام شود.

وی بر لزوم پرهیز از تعجیل و شتاب در اجرای برنامه پزشک خانواده تاکید کرد و افزود: این سیستم آزمون و خطا چند مرتبه باید تکرار شود؟ باید از پزشکان به عنوان صاحبان فرایند نیز نظرخواهی شود.

رییس مجمع عمومی نظام پزشکی در پایان پیشنهاد داد تا قراردادهای پزشکان با بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیروهای مسلح به صورت شناور و موازی با پزشک خانواده ادامه داشته باشد و پرداخت‌ها نیز به صورت کامل انجام شود تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برنامه پزشک خانواده نیز موازی با برنامه‌های دولت آینده پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha