وزیر بهداشت گفت: یكی از ضعفهای نظام سلامت این است كه تصمیمات در این نظام جزیره ای گرفته می‌شود و گر چه وزارت بهداشت باید پاسخگوی سلامت مردم باشد ولی اختیارات و مسئولیتهای وزارت بهداشت متوازن نیست.

كامران باقری لنكرانی در گفت و گو با فارس، افزود: یكی از ضعفهای عمده در نظام سلامت این است كه اختیارات و در نتیجه پاسخگویی در این نظام متمركز نیست. من به عنوان وزیر بهداشت احساس می‌كنم كه باید پاسخگوی همه مسائل نظام سلامت باشم و قبول دارم اما معتقدم برای اینكه این پاسخگویی معنای واقعی داشته باشد باید اختیاراتی متوازن با این مسئولیتها به وزارت بهداشت داده شود.
وی گفت: من فكر می‌كنم در این زمینه لازم است بازنگری جدی در قوانین مرتبط با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نظام سلامت داشته باشیم به این ترتیب كه اگر تجمیع اختیارات و پاسخگویی صورت گیرد، طبیعتاً كارهای دیگری هم می‌تواند رخ دهد و ارتقای بیشتری را در نظام سلامت شاهد خواهیم بود.
وزیر بهداشت افزود: البته معنای این سخن این نیست كه كلید همه مشكلات حل این مسئله است زیرا روزگاری، سازمانهای بیمه گر و حتی سازمان تامین اجتماعی زیر نظر وزارت بهداشت بود و اخیراً جدا شده‌اند، مهم تمركز سیاستگذاری است و اگر قرار باشد سازمانهای مرتبط با نظام سلامت در یك مجموعه باشند ولی هر كدام راه جداگانه برود، جواب موضوع را نمی‌دهد.
باقری لنكرانی گفت: تجمیع و هماهنگی در سیاستگذاری‌ها بحث مهمی است به عنوان مثال اكنون در مورد تعرفه‌های خدمات پزشكی تصمیم‌گیری در شورای عالی بیمه انجام می‌شود، مجموعه‌ای كه در آن هر كدام از سازمانهای بیمه‌گر یك رای دارند و وزارت بهداشت كه متولی سلامت است هم یك رای دارد و این شوراست كه پیشنهاد تعرفه‌های پزشكی بخش دولتی را به دولت تقدیم می‌كند.
وی افزود: البته در حوزه اقتصاد سلامت بحث تعرفه ها یك موضوع است و مسائل مهمتری نیز وجود دارد كه گردش مالی موسسات مرتبط با سلامت، تامین منابع و نظام پرداخت هم هست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha