چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 74360

بیشترین مصدومیت‌های ناشی از تصادفات درون شهری مربوط به عارضه گردنی ناشی از تصادف است.

چگونه یک مصدوم را جابه‌جا کنیم؟

سلامت نیوز : یک متخصص توانبخشی حرکتی گفت: بسیاری از عارضه‌های کوچک با حمل غیرصحیح مصدوم به پایگاه درمانی به عارضه‌های بزرگ و یا معلولیت منجر می‌شود.

دکتر علی‌اصغر ارسطو در گفت‌وگو با (ایسنا)‌ ، اظهار کرد: بیشترین مصدومیت‌های ناشی از تصادفات درون شهری مربوط به عارضه گردنی ناشی از تصادف است.

وی ادامه داد: این عارضه که هنگام برخورد یک خودرو به پشت خودرو دیگر اتفاق می‌افتد، ناشی از شتاب رو به جلوی راننده و برخورد او به فرمان ماشین و سپس پرت شدن شخص به سمت عقب است که بسته به شدت حادثه ممکن است منجر به جابه‌جایی مهره، کشیدگی‌های شدید و عوارض گردنی شود و یا به دلیل منشعب شدن شبکه عصبی بازویی از نخاع گردنی مشکلات و دردهایی را در ناحیه دست‌ها در پی داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: به منظور جلوگیری از عارضه گردنی ناشی از تصادف، بالشتک‌هایی دربالای صندلی راننده در ناحیه گردن تعبیه می‌شود تا از شکسته شدن گردن به سمت عقب جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: امروز نیز کیسه‌های هوا در اتومبیل (ایربگ) با ثابت نگه داشتن راننده و جلوگیری از برخورد فرد با فرمان ماشین، برای کاهش صدمات ناشی از تصادف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسطو درباره تصادفات برون شهری و صدمات ناشی از این تصادفات مانند صدمه به جمجمه، ستون فقرات و اندام‌های تحتانی بدن گفت:‌ طبق بررسی‌های انجام شده، بسیاری از معلولیت‌های ایجاد شده در صحنه تصادف ناشی از حمل نادرست شخص مصدوم و یا نداشتن ابزار لازم برای آزاد کردن شخص از صحنه تصادف بوده است.

وی ادامه داد: گاهی صدمه ناشی از تصادف تنها یک مهره‌ شکسته بوده اما حمل نادرست مصدوم، جابه‌جایی مهره شکسته و یا قطع نخاع را در پی داشته است که گاهی این قطع نخاع از ناحیه کمر بوده و منجر به فلج دو پا می‌شود و گاه نیز قطع نخاع از ناحیه گردن را در پی دارد که موجب فلج شدن چهار دست و پا می‌شود.

این متخصص توانبخشی حرکتی در توضیح راهکارهای جلوگیری از تشدید صدمات ناشی از تصادف اظهار کرد: همان‌طور که با آموزش‌های مناسب در جهت فرهنگ‌سازی برای رعایت بستن کمربند ایمنی، امروزه پیشرفت‌های خوبی را در این زمینه شاهد هسیتم،‌ می‌توان امیدوار بود که با آموزش صحیح به مردم از طریق رسانه‌هایی مانند صدا و سیما، کاهش تشدید مصدومیت در تصادف‌ها را نیز شاهد باشیم.

وی در تشریح برخی از این آموزش‌ها گفت: اندام‌های شخص مصدوم در هنگام حمل باید ثابت نگه داشته شوند که بدین منظور لازم است از وسایلی مانند برانکارد استفاده شود. در صحنه‌ حادثه می‌توان با گره زدن چهار طرف یک پتو و قرار دادن مصدوم در آن، چیزی شبیه به برانکارد ایجاد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: همچنین باید از حمل مصدوم به صورت نشسته خودداری و با خواباندن مصدوم در هنگام حمل، از ایجاد فشار عمودی بر روی ستون فقرات جلوگیری شود.

ارسطو افزود: هنگام ایجاد شکستگی باید محل شکست با چوب بسته شود تا بی حرکت بماند چرا که در اثر جابه‌جایی، شکستگی تشدید شده و ممکن است در صورت عبور یک عصب از نزدیک آن، عصب صدمه دیده و منجر به معلولیت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha