سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: افراد مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده «کریمه کنگو» معمولا با علائمی شبیه به بیماری‌های خونی به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

دکتر علیرضا جانبخش در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و از دسته ویروس‌هایی است که سندرم‌های خون ریزی دهنده ایجاد می‌کنند و بین انسان و دام مشترک است.

وی کنه را عامل انتقال این بیماری بین انسان و دام دانست و ادامه داد: این بیماری می تواند از طریق تماس مستقیم با خون و یا لاشه حیوانات آلوده نیز به افراد منتقل شود.

وی افزود: دامپزشکان، چوپان‌ها، افرادی که در کشتارگاه کار می‌کنند و کادر درمانی که با افراد مبتلا به این بیماری سر و کار دارند از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه این بیماری چند سال است که در ایران شیوع پیدا کرده، افزود: دام‌هایی که از مرز عراق، افغانستان و پاکستان به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند زمینه شیوع این بیماری را افزایش داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان، اصفهان، مشهد، شهرکرد و کرمانشاه از جمله استان‌هایی هستند که مواردی از این بیماری در آنجا دیده شده است.

جانبخش با تاکید برعلائم حاد این بیماری، خاطرنشان کرد: سردرد، تب، درد عضلانی و مفاصل، کسالت و ضعف، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ و علائم خون ریزی دهنده از جمله کبودی و خونریزی در پوست و بروز لکه‌های خونی در مخاط دستگاه تنفسی، تناسلی و گوارش از علائم بیماری تب کریمه کنگو است.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، این بیماری در مراحل حاد می تواند طحال و کبد را درگیر کند و فرد نهایتا دچار بزرگ شدن طحال شود.

وی یادآورشد: علائم این بیماری به گونه ایست که ممکن است با سرطان خون اشتباه شود، اما می توان با در نظر گرفتن سابقه تماس فرد با دام و یا فراورده‌های گوشتی غیربهداشتی متوجه شد دلیل بیماری ویروس کریمه کنگو است.

جانبخش گفت: دوره کمون این بیماری چند روز تا چند هفته به طول می انجامد، اما علائم آن معمولا بعد از یک هفته بروز می کند.

این پزشک متخصص تصریح کرد: از آنجایی که این بیماری می تواند موجب خونریزی در ارگان های اصلی مثل مغز، قلب، ریه و ... شود و یا حتی کم خونی حاد ایجاد کند، احتمال بروز مرگ را هم دارد.

وی با اشاره به روش های تشخیصی این بیماری، گفت: چون سلول های خونی فرد مبتلا کاهش و آنزیم‌های کبدی وی افزای می‌یابد، می توان با نمونه گیری از خون و ارسال نمونه به مرکز از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مطلع شد.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی درمان این بیماری به شرط آن که به موقع تشخیص داده شود آسان است و می توان در یک دوره 10 روزه با استفاده از داروی "ریباویرین" آن را درمان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • jocker ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
    0 0
    سلام . من چند روزه که بی اشتها شدم. تو هفته چندبار بی دلیل خون دماغ شدم و همش داخل بینیم مخاط جمع میشه که توش رگه های خون هست گاهی که بی سابقه بوده.مشکل تنفس پیدا کردم.دکتر میگه حساسیت فصلیه.ایا ممکنه این بیماری تب کریمه کنگو باشه؟؟؟