سلامت نیوز : منصوره موحدین صبح امروز در حاشیه نوزدهمین کنگره تخصصی باروری و ناباروری از دستاورد جدید محققان کشورمان در حوزه درمان ناباروری خبر داد و گفت: پس از 10 سال تحقیق و بررسی و طی کردن مطالعات آزمایشگاهی توسط محققان کشورمان در شرکت دانش ‌بنیان توانستیم کیت‌های ذوب و فریز جنین را در داخل بسازیم و روانه بازار کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی در مورد مشخصات و کاربرد این کیت‌ها گفت: در روش‌های کمک باروری مانند IVF‌ جنین‌های مازادی که در محیط‌های آزمایشگاهی تشکیل می‌شوند می‌توانند فریز شده و در صورت موفق نبودن یک دوره درمانی یا فرزند بعدی با استفاده از کیت‌ها فریز شده و سالها نگهداری شوند.

به گفته این جنین‌شناس همچننی محیط کشت که برای پرورش جنین در محیط آزمایشگاهی مورد نیاز است. پیش از این از طریق واردات تأمین می‌شد که این محصول نیز با یک پنجم قیمت مشابه خارجی در دسترس قرار گرفته است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه در سال حماسه اقتصادی، سیاسی با وجود مشکلاتی که با تغییرات نرخ ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شده باید به سمت تولید ملی پیش برویم.

موحدین افزود: پیش از این نمونه‌های خارجی این محصول با قیمت بالای یک میلیون تومان وارد می‌شد که علاوه بر قیمت بالا شرایط حمل و ارسال آن نیز نامناسب بود چرا که عمدتاً به صورت مسافری وارد می‌شود.

وی افزود: کیت‌های ذوب جنین و محیط‌های کشت باید در دمای پایین و مناسبی نگهداری شوند ولی ممکن است مدتها در شرایط نامناسب و حتی دمای 40 درجه در گمرک باقی بماند تا ترخیص شوند که معمولاً یا مدت انقضای آنها می‌گذرد یا اثربخشی لازم را از دست می‌دهند.

این جنین شناس خاطر نشان کرد در کشورهای دیگر وقتی متوجه می شوند که محیط کشت جنین مشکل داشته و استاندارد نیست با کمپانی تماس گرفته و در عرض چند ساعت نمونه جدید ارسال می شود ولی در ایران برای هیچ کس این امکان وجود ندارد و اگر در تولید این محصول مستقل شویم مشکل برطرف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha