سلامت نیوز : علی‌اکبر سیاری دبیر علمی هشتمین همایش بیماری‌های شایع گوارش و کبد کودکان گفت: بیش از 170 ماده غذایی ایجاد حساسیت می‌کنند که شایعترین آنها لبنیات گاوی- به طور عمده شیر گاو- تخم‌مرغ، گندم، کیوی، ماهی ، بادام ، سویا و توت‌فرنگی هستند که 90 درصد موارد حساسیت‌زا را در کودکان باعث می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ فوق تخصص بیماری‌های گوارش کودکان گفت: ۶ تا ۸ درصد کودکان و ۴ درصد بزرگسالان به آلرژی غذایی مبتلا هستند که 2 تا 3 درصد شیرخواران نیز به پروتئین شیرگاو حساسیت دارند که خوشبختانه این حساسیت تا 6 سالگی به یک درصد می‌رسد.

سیاری، بروز و تظاهر حساسیت غذایی در بدن را به صورت‌های مختلف دانست و گفت: حساسیت در پوست به صورت کهیر حاد، اگزما، آتوپیک، آنژیو ادم بروز پیدا می‌کند و در ریه نیز به صورت سرفه، خس‌خس سینه و آبریزش بینی ظاهر می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش کودکان ادامه داد: حساسیت در چشم به صورت خارش و  قرمزی چشم، در دستگاه گوارش به صورت دل‌درد، استفراغ، اسهال، یبوست و  خونریزی گوارشی ظاهر می‌شود.

متخصص کودکان ادامه داد: پزشک برای درمان آلرژی غذایی براساس شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی و مطالعات آزمایشگاهی تشخیص می‌دهد که فرد به چه نوع ماده ‌غذایی حساسیت دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در برخی بیماران که حساسیت به صورت مشکلات گوارشی بروز پیدا کند برای تشخیص قطعی نیاز به آندوسکوپی است.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش کودکان تصریح کرد: تشخیص قطعی آلرژی از طریق حذف ماده غذایی صورت می‌پذیرد که خوشبختانه دیده شده که این روش به بهبود آلرژی غذایی در 80 تا 85 درصد کودکان انجامیده است و کودکان تا سن 4 تا 5 سالگی بهبود پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: معلوم نیست هر کودک چه زمانی خوب شود چرا که برخی کودکان مبتلا به آلرژی در یک سالگی یا دو سالگی و برخی در سه سالگی خوب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha