سلامت نیوز : متخصص آسیب‌شناسی دهان و فک و صورت گفت: وجود دندان‌های نهفته در فک می‌تواند باعث ایجاد کیستها یا تومورهای خوش خیم و بدخیم با منشأ دندانی شود.

نوشین محتشم در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: کیستها و تومورهای دهان و فک از اهمیت زیادی برخوردارند و این دندان ها می‌توانند در داخل استخوان فک و در بافت نرم دهان،کیست یا تومور ایجاد کنند که تومورهای خوش‌ خیم و بدخیم از این دسته‌اند.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی مشهد تصریح کرد: سرطان دهان می‌تواند در بافت نرم حفره دهان ایجاد شود که عواملی مثل دخانیات، مصرف الکل و تحریکات مزمن در ایجاد آن نقش دارند.

وی ادامه داد: پلاک‌های سفیدی که ممکن است در بافت نرم حفره دهان ایجاد شود اگر همراه با نقاط قرمز رنگ و سوزش باشند ممکن است خطرناک باشند. افراد در صورت مواجهه با چنین ضایعاتی باید به متخصص مراجعه کنند چرا که ممکن است این ضایعات پیش‌بدخیم باشند و در نهایت به سرطان منجر شوند.

متخصص آسیب‌شناسی دهان و فک و صورت، شایعترین عفونت‌های بافت نرم حفره دهان را عفونت‌های قارچی دانست و افزود: این عفونت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی نظیر استفاده از پروتزهای دندانی، بهداشت ضعیف یا ضعف سیستم ایمنی ایجاد شود.

محتشم، توجه به عفونتهایی با منشأ دندانی که به طور مزمن و به مدت طولانی در داخل دهان وجود دارند را مهم دانست و افزود: باید برای درمان ریشه‌های عفونی باقیمانده تلاش کرد یا دندان‌هایی را که دارای پوسیدگی‌های عمیق هستند و دچار التهاب و عفونت شده‌اند را درمان کرد.

متخصص آسیب‌شناسی دهان و فک و صورت به افراد توصیه کرد: با مشاهده هر گونه درد یا بی‌حسی در ناحیه دهان و فک همچنین تغییر رنگ در مخاط و  تورم در بافت نرم و سخت دهان که باعث عدم قرینگی می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کنند.

وی استعمال دخانیات، عدم رعایت بهداشت دهان و عدم اصلاح ترمیم‌های نامناسب را در ایجاد بیماری‌های دهان و دندان موثر دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha