سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: برای عادلانه شدن پرداخت بین پزشکان و رفع فاصله بین کم درآمدترین و پردرآمدترین‌ها، «کتاب مادر تعرفه» یا همان کتاب کالیفرنیا بعد از ۲۷ سال بازنگری و تصویب شده و به بیمارستان‌های پایلوت در کشور ابلاغ شد.

حسن طریقت منفرد در گفت‌و‌گو با فارس افزود: برای کاهش فاصله درآمد بین پردرآمدترین و کم درآمدترین گروههای پزشکی و برای اینکه این تفاوت به حداقل برسد، کتاب مادر جدید تعرفه را در برخی بیمارستانها عملیاتی می‌کنیم تا در این بیمارستانها پایلوت شود و بعد از رفع نقایص آن را به سایر بیمارستانها تعمیم می‌دهیم.

وزیر بهداشت گفت: این کتاب جدیدترین ارزیابی تناسب بین ارزش خدمات پزشکی و نسبت خدمات است که در شورای عالی بیمه تصویب شده و به برخی بیمارستانهای کشور ابلاغ شده است تا معایب آ‌ن بر طرف شود و هدف آن عادلانه شدن پرداخت بین پزشکان و کاهش فاصله درآمد بین گروههای پزشکی است.

علیرضا اولیایی منش، مدیر کل دفتر ارزیابی و تدوین استانداردهای درمانی وزارت بهداشت در این مورد به خبرنگار فارس توضیح داد:‌ شورای عالی بیمه اواخر سال گذشته غیر از مصوبه تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بخش دولتی، خصوصی وغیر دولتی که هفته گذشته از سوی دولت تأیید و ابلاغ شد، مصوبه دیگری هم داشت و آن تأیید کتاب بازنگری شده تعرفه‌های کالیفرنیا بود که در واقع کتاب مادر نسبتهای ارزش تعرفه خدمات گروههای پزشکی است.

وی افزود: این کتاب آخرین بار در سال 1364 بازنگری و منتشر شده بود و از 27 سال پیش تاکنون بازنگری نشده بود. البته این کتاب سال 1388 بازنگری شد اما تصویب آن ماند تا در شورای عالی بیمه در اواخر سال 1391 برای سال 1392 تصویب شد.

مدیرکل دفتر ارزیابی و تدوین استانداردهای درمانی وزارت بهداشت ادامه داد:‌ این کتاب مشتمل بر نسبت ارزش تمام خدمات پزشکی و ضرایب حق الزحمه‌ها و به عنوان کتاب مادر تعرفه در تمام دنیا شناخته می‌شود و در اکثر کشورها نیز معمولاً هر 10 تا 20 سال بازنگری می‌شود.

وی ادامه داد: این کتاب جدید اکنون در شورای عالی بیمه تصویب شده است. کتاب جدید از امسال در بیمارستانهای خصوصی و برخی بیمارستانهای دولتی از جمله 4 یا 5 بیمارستانی که طرح واگذاری مدیریت به روسای بخشها در آنها اجرا می‌شود و بیمارستانهای 8 استانی که پزشک خانواده در آنها اجرا می‌شود، عملیاتی می‌شود.

اولیایی منش گفت: در این بیمارستانها اختیارات بیشتری به روسای بخشهای بیمارستانی واگذار می‌شود و تلاش می‌شود با اجرایی شدن تعرفه‌های معیار این کتاب جدید نظام پرداخت عادلانه‌تر شده و فاصله درآمد کم درآمدترین پزشکان و پردرآمدترین پزشکان به کمترین حد ممکن برسد.

وی افزود: این کتاب خدمات پزشکان متخصص را در بیمارستانها شامل می‌شود و به خدمات پزشکان عمومی و حق ویزیت مطب مربوط نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha