سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد شاخص سیگار کشیدن زنان در شمال تهران و پرداخت از جیب در محلات کم درآمدها در وضعیت قرمز است.

محمد مهدی گلمکانی در گفت‌وگو با فارس افزود: تحقیقی با عتوان ابزار پاسخگویی عدالت در سلامت در شهر تهران دوبار طی سالهای ۸۷ و ۹۰ انجام شده است و با اجرای آن ۶۵ شاخص مختلف سلامت در تمام محلات تهران به دست آمد و وضعیت هر محله در مورد هر بیماری و شاخص سلامت در یک ماتریس سه ضلعی که بیانگر وضعیت سبز، زرد و قرمز است، مشخص شد.

وی گفت: نتایج این تحقیق میدانی که توسط شهرداری تهران انجام شده به تمام دستگاههای مسئول و افراد ذی نفع و خود مردم خود محلات اعلام شد، تا هر کس بر اساس ظرفیت و توانی که دارد برای بهبود این شاخص ها اقدام کند.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران ادامه داد: اکنون وضعیت همه شاخصها را در تمام محلات به خاطر ندارم اما به عنوان مثال وضعیت شیوع سیگار کشیدن در بین زنان شمال تهران نسبت به زنان جنوب تهران خیلی بدتر است و از این نظر برخی محلات در مناطق ۲ و ۳ تهران در وضعیت قرمز هستند.

وی گفت: شاخص مهم دیگر وضعیت هزینه‌های کمرشکن سلامت است که در اکثر مناطق جنوبی تهران وضعیت قرمز دارد البته این مسئله را نمی‌توان به تمام محلات تعمیم داد زیرا در شمال تهران نیز محلاتی هستند که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و از این نظر وضعیت بدی دارند. در جنوب تهران نیز محلاتی هستند که شاخص هزینه‌های کمرشکن آن در وضعیت قابل قبول است.

گلمکانی افزود: در مورد وضعیت بیماریهای غیر واگیر مانند بیماریهای قلبی- عروقی دیابت و چاقی نیز در اکثر محلات تهران با شیوع بالا و نگران کننتده مواجه هستیم و در بسیاری از محلات از این نظر نیز وضعیت قرمز را شاهدیم.

وی گفت: نتایج مطالعات انجام شده در تهران نشان می‌دهد که با شیوع حدود ۱۳ درصدی دیابت در شهر تهران مواجه هستیم زیرا آمار سنجش سلامت شیوع ۶ درصدی را تأیید کرد و با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود خبر ندارند، به عدد شیوع ۱۳ درصدی برای بیماری دیابت در تهران رسیدیم.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور ادامه داد: در مورد شاخص سلامت روان در برخی محلات به خصوص جاهای که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند وضع نامطلوبی را شاهد هستیم و به طور کلی این تحقیق نشان می‌دهد که بین سلامت روان و وضعیت اقتصادی رابطه مسقتیم وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha