كارشناسان تغذیه و بهداشت عمومی معتقدند كه در صورت رعایت توصیه‌های لازم ، به مدت سه تا چهار هفته، كلسترول بد خون (‪ (LDL‬به میزان ‪ ۲۰‬تا ‪۵۰‬ درصد كاهش می‌یابد.

خانم "زیبا كاوه‌یی" كارشناس موسسه تغذیه، سلامت و توسعه و خانم "مریم فتحی" كارشناس بهداشت عمومی مركزبهداشت ودرمان دانشگاه تهران  در گفت وگوهایی با ایرنا خاطرنشان كردند كه‌اولین توصیه برای كاهش میزان كلسترول خون ، مصرف غذاهای پرفیبر به خصوص "فیبرمحلول"، به میزان روزانه ‪ ۱۰‬تا ‪ ۲۵‬گرم است.

لوبیا، نخود، میوها، سبزی‌های دارای ریشه، جو ، سیر، ذرت، سبوس برنج سیب، توت فرنگی ، كدو، هویج، كاهو و خیار، منابع خوب فیبر هستند.

"فیبر محلول" موجود در غذاها، شبیه به اسفنجی است كه ذرات چربی و كلسترول را در روده به سوی خودش جذب كرده و به دام می‌اندازد و با مدفوع از بدن دفع می‌كند و مانع از جذب آن به بدن می‌شود.

توصیه بعدی این كارشناسان، خوردن میوه در میان وعده‌های غذایی است.

كاوه‌یی می‌گوید خوردن میوه و سبزی در میان سه وعده غذای روزانه، ضمن اینكه موجب كاهش كلسترول می‌شود، به طور طبیعی موجب كم شدن اشتها و كم خوردن غذا در وعده‌های اصلی می‌شود.

توصیه دیگر این كارشناس تغذیه ، مصرف لبینات بدون چربی و یا كم چرب است، وی می‌گوید، به خصوص افرادی كه به طور خانوادگی مشكل كلسترول دارند بهتر است كه لبنیات بدون چربی مصرف كنند.

این كارشناس موسسه تغذیه ، سلامت و توسعه می‌گوید : تمامی منابع حیوانی مثل لبینات ، گوشت و تخم مرغ منبع اصلی كلسترول هستند، لذا حتی- المقدر باید در مصرف این نوع مواد مراقب باشیم.

وی می‌گوید افرادی كه كلسترول بالایی دارند حتما پوست مرغ و چربی روی گوشت را بردارند و مصرف گوشت قرمز را كم كنند،به خصوص از خوردن كله پاچه دل و جگر و مغز كه حاوی كلسترول بالایی است خوداری كنند.

خانم كاوه‌یی منبع تری گلیسیرید در بدن را نیز مواد قندی و
كربوهیدارت‌ها دانست و برای كاهش آن توصیه كرد افرادی كه تری گلیسیرید بالایی دارند ضمن كاهش اضافه وزن ، قند و شكر و شربت كه قندشان به شكل ساده است كمتر دریافت كنند، ضمن اینكه از مصرف زیاد برنج نیز خودداری كنند.

این كارشنساس تغذیه گفت: كسانی كه تری گلیسیریدشان بالاست ممكن است كه قند خونشان نیز بالا باشد ، ضمن اینكه بیماری‌های كلیوی هم ممكن است باعث افزایش تری گلیسیرید بشود.

وی خاطرنشان كرد كه چاقی دور كمر نیز ممكن است نشانه تری گلیسیرید بالا باشد، اما چاقی عمومی احتمال بالا بودن كلسترول بالا را به همراه دارد.

كارشناس بهداشت عمومی مركز بهداشت و درمان دانشگاه تهران نیز معتقد است كه علاوه براین باید فعالیت بدنی معتدل در برنامه روزانه افراد گنجانده شود به طوری كه اگر هیجگونه امكان ورزشی ندارند، روزانه حداقل ‪۳۰‬ دقیقه پیاده روی در برنامه ورزشی شان باشد.

محدود كردن مقدار مصرف چربی اشباع شده و به جای مصرف كره حیوانی در غذاها از كره گیاهی یا روغن زیتون و روغن دانه انگور از دیگر توصیه‌های خانم فتحی برای كاهش كلسترول یا چربی خون است.

وی گفت كه پرهیز از مصرف غذاهای حاوی چرب ترانس و روغن جامد و به جای آن استفاده از غذاهای آب پز و یا كبابی نیز توصیه می‌شود.

این كارشناس بهداشت عمومی می‌گوید كاهش اضافه وزن ، مطالعات نشان می دهد كاهش وزن حتی به مقدار ‪ ۱۰‬درصد ، كلسترول خوب خون (‪ (HDL‬را افزایش و كلسترول بد را كاهش می‌دهد.

وی می‌گوید مصرف پروتئین سویا به طوری كه مصرف روزانه ‪ ۲۵‬گرم پروتین سویا به پایین آمدن مقدار كلسترول خون كمك می‌كند.

فتحی كاهش مصرف قند را نیز توصیه می‌كند زیرا كه كمك به كاهش وزن، كاهش تری گلیسیرید و كلسترول بد خون ‪ LDL‬می‌كند.

استفاده از میوه‌های مغزدار مثل بادام و پسته ، حبوبات ، سبزیجات و میوه‌ها به طور كلی به خصوص میوه‌هایی كه رنگ سبز تیره و رنگ زرد دارند زیرا در این محصولات ،بتاكاروتن و ویتامین‌ای وجود دارد و كاهش كلسترول را به دنبال دارد.

این كارشناسان همچنین توصیه می‌كنند كه از فلفل ، كلم براكلی، اسفناج، كدو، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سس و رب گوجه فرنگی، تربچه و كدو مسمایی كه سرشار از سالیسیلات هاهستند غافل نمانند زیرا از بیماری عروقی جلوگیری می‌كنند.

استفاده از اسیدهای چرب امگا-‪ ۳‬كه در ماهی سویا، روغن كانولا (كلم- قمری) روغن دانه برزك یا روغن ماهی و همچنین حبوبات و سبزیجات دارای برگ سبز، یافت می‌شود نیز از دیگر توصیه‌ها برای كاهش كلسترول است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha