چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 74384

سلامت نیوز : رییس کنگره همایش بیماری‌های گوارش و کبد کودکان اظهار کرد: علت بسیاری از گرفتاری‌های کودکان به متخصصان اطفال، بیماری‌های گوارشی مانند استفراغ، اسهال و دل درد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر غلامرضا خاتمی صبح امروز در همایشی که توسط انجمن علمی گوارش و کبد کودکان در انستیتو تحقیقات تغذیه ایران آغاز به کار کرد، با اشاره به اینکه هدف اولیه از برگزاری این کنگره پیشگیری است، گفت: ما می‌خواهیم که تغذیه کودکان مطلوب باشد و واکسیناسیون آنها به موقع انجام شود. اگر کودکی هم بیمار شد نباید داروی نابه جا برای وی تجویز شود. سعی ما براین است که حداقل دارو و در مدت کمتر برای کودک تجویز شود. به عنوان مثال برای سرماخوردگی که خود به خود بهبود می یابد، تجویز شربت جزو برنامه درمانی نیست.

رییس انجمن کودکان ایران افزود: علت بسیاری از گرفتاری‌های کودکان، بیماری‌های گوارشی مانند استفراغ، اسهال و دل درد است. دل درد به تنهایی 10 درصد مراجعات روزانه به متخصصان کودکان و 25 درصد بیماران روزانه مطب فوق تخصص گوارش کودکان را تشکیل می دهند.

رییس این کنگره در ادامه با بیان اینکه در این کنگره سه روزه اساتید دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور حضور دارند، گفت: از 80 مقاله ارایه شده به دبیرخانه کنگره، حدود 60 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارایه می شود.

6 تا 8 درصد کودکان دچار حساسیت‌های غذایی هستند

دکتر علی اکبر سیاری دبیرعلمی این همایش در ادامه با بیان اینکه حساسیت غذایی یکی از عواملی است که سلامت کودکان را به مخاطره می اندازد و در شیرخواران و کودکان شایع است، گفت: آلرژی غذایی عبارت است از واکنش ایمنی بدن در مواجهه با مواد غذایی که توسط فرد دریافت می‌شود. واکنش‌های آلرژی غذایی معمولا متعاقب خوردن مواد غذایی روی می دهد. سایر راه‌ها از قبیل تماس پوستی یا استنشاق در اغلب بیماران مبتلا به آلرژی غذایی منجر به بروز واکنش نمی‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: آلرژن‌های غذایی که مادر مصرف می‌کند در شیر یافت می‌شوند و می‌تواند سبب آنافیلاکسی (ایجاد واکنش‌های حساسیتی)، درماتیت آتوپیک مزمن و نشانه‌های گوارشی مانند استفراغ، اسهال و تاخیر رشد شود.

این فوق تخصص گوارش کودکان خاطرنشان کرد: بیش از 170 ماده غذایی موجب واکنش ایمنی در بدن می شوند ولی شایع ترین آن لبنیات گاوی به ویژه شیر، تخم مرغ، ‌بادام،‌ بادام زمینی، ماهی، گندم و سویا است که 90 درصد موارد حساسیت در کودکان را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه در دنیا بین 200 تا 500 میلیون نفر از حساسیت غذایی رنج می برند، گفت: 6 تا 8 درصد کودکان و 4 درصد بزرگسالان به آلرژی غذایی مبتلا هستند، همچنین 2 تا 3 درصد شیرخواران نیز به شیر گاو حساسیت دارند. حساسیت غذایی در پوست، سیستم های گوارش، تنفس، قلبی و چشم باعث تظاهرات بالینی و آسیب مخاطی می شود.

سیاری افزود: تظاهرات آنافیلاکسی یا تظاهرات عمومی به صورت خارش اطراف دهان، احساس گرمی، ضعف، ترس و برافروختگی، کهیر، خارش چشم،‌ احتقان بینی،‌ عطسه،‌ تنگی نفس، غش کردن و از دست دادن هوشیاری و شوک که به طور ناگهانی اتفاق می افتد در بیمار مشاهده می شود.

کمبود دارو در زمینه بیماری‌های گوارشی کودکان وجود ندارد

سیاری با تاکید بر اینکه بیشتر داروهای مورد نیاز در کشور تولید می شود، تصریح کرد: تاکنون کمبودی در زمینه داروهای مربوط به بیماریهای گوارشی به وجود نیامده است، هر چند برخی داروهایی که برای بیماریهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد وارداتی هستند و به دلیل نوسانات قیمت و تحریم ها دچار مشکل شده است.

سیاری با اشاره به اقداماتی که در کشور انجام گرفته است، گفت: به رغم کاهش مشکل سوء تغذیه در کودکان، ولی هنوز این مشکل به قوت خود باقی است، اخیرا تخصیص ارز برای شیرخشک به ویژه شیرخشک های رژیمی تغییر کرده است که این مشکلاتی را برای تغذیه کودکان به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه سالیانه در دنیا 2 تا 3 میلیون کودک به علت اسهال حاد فوت می کنند، گفت: در اسهال حاد که بدترین خطر آن از دست رفتن آب و خطر شوک است، بیمار به طور ناگهانی مبتلا به اسهال می شود و این بیماری ادامه پیدا می کند. در کشورما به دلیل بهبود وضعیت بهداشت محیط، بهبود سطح سواد، ترویج تغذیه با شیرمادر میزان مرگ و میر در اثر اسهال حاد کاهش یافته است.

دبیرعلمی این کنگره گفت: یکی از محورهای مورد بحث در این کنگره هپاتیت است. هم اکنون میزان شیوع هپاتیت B در کشورمان به دلیل واکسیناسیون کاهش یافته است. خطر هپاتیت B , C در درازمدت منجر به نارسایی کبد و سرطان می شود.

عضو هیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات گوارشی کودکان کولیت یا التهاب روده بزرگ است که یکی از علل آن حساسیت غذایی است که از دوره نوزادی آغاز می‌شود، ابتلا به عفونت‌ها و انگل‌ها که به روده بزرگ حمله می‌کنند و موجب التهاب در روده التهاب می شوند نیز از علل شایع ابتلا کودکان به بیماری‌های گوارشی است.

گفتنی است، هشتمین همایش بیماریهای گوارش و کبد کودکان از امروز اول خرداد آغاز و به مدت سه روز در انستیتو تحقیقات تغذیه ایران ادامه دارد. این همایش دارای 15 امتیاز بازآموزی برای متخصصین گوارش کودکان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha