محقق مركز تحقیقات كشاورزی ورامین گفت: با تحقیقات و آزمایشات متعدد صورت گرفته دراین مركز،ارقام مقاوم گوجه‌فرنگی درمقابل بیماری "شانكرساقه" شناسایی شد.

مهندس داریوش شهریاری روز چهارشنبه درگفت و گو با ایرنا با اشاره به اینكه سالانه بیش از ‪ ۳‬هزار هكتار از اراضی زراعی شهرستان ورامین تحت پوشش كشت گوجه فرنگی قرار می‌گیرد افزود: طی تحقیقاتی كه در سالهای گذشته انجام شد، عوامل بیماریزای قارچی ، ویروسی، ویدوئیدی در این منطقه شناسایی و گزارش شده است.

وی كه خود محقق این طرح است اظهار داشت: هركدام ازاین عوامل بیماری‌زا در مراحل مختلف رشد گیاه با توجه به شرایط آب و هوایی خسارت عمده‌ای بر- روی گوجه فرنگی وارد می‌كنند.

وی تاكید كرد: شیوع بیماری " شانكر ساقه " در مراحل اولیه رویش گیاه یكی از رایج‌ترین بیماری‌های بوته گجه فرنگی است كه خسارات بسیاری را به این محصول وارد می‌كند.

به گفته وی به بیماری "شانكر"، زخم نیز گفته می‌شود كه در ناحیه طوقه، ساقه و شاخه‌های گیاه دیده می‌شود ، این زخم‌ها باعث لهیده شدن ساقه و در نهایت مرگ گیاه می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر وجود زخم بر روی گیاه ،بیماری شانكر سمی ترشح می‌كند كه به قسمت‌های هوایی گیاه (ساقه و برگ) انتشار یافته و باعث پژمردگی و از بین رفتن سریع بوته می‌شود.

این محقق اضافه كرد: برای جلوگیری و كاهش خسارت این بیماری مقادیر زیادی سموم مختلف مورد مصرف قرار می‌گیرد كه غالبا تاثیر چندانی ندارند و اثرات سوء زیست محیطی برجا می‌گذارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha