پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 74395

تعاونی‌ها و صنوف بخش‌های مختلف اعلام کردند واردات گندم آلوده و چایی تاریخ گذشته دیده شده است و ابراز نگرانی کرده‌اند.

ورود گندم و چای آلوده به کشور
سلامت نیوز : بحث آلودگی محصولات کشاورزی و خوراک‌های اساسی مردم، این بار با واردات گندم و چای آلوده به کشور داغ شده است. موضوعی که طی سال‌های اخیر، به تناوب با طرح آلودگی برنج‌های هندی، گوشت‌های برزیلی، میوه و تره بار و ... مطرح شده و هربار نگرانی هایی را متوجه سلامت و بهداشت جامعه ایرانی کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران به تازگی از آلودگی گندم و چای وارداتی به کشور خبر داده که تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان به شمارمی‌رود. با آن‌که هنوز مسئولان حوزه بهداشت دولت واکنشی به این موضوع واردات گندم و چای آلوده نشان نداده اند، اما "معصومه ابتکار" عضو شورای شهر تهران "آلودگی محیط زیستی به ویژه در خاک و آب که منتج به فرآورده‌های غذایی در سفره ایرانی می‌شود را یکی از علل اصلی بروز سرطان میان مردم می‌داند."

آرسنیک در گندم و چای وارداتی

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به واردات گندم آلوده و چای تاریخ گذشته اظهار می‌دارد: سال گذشته در مورد برنج چنین دغدغه ای داشتیم و از آنجا که برنج آلوده به آرسنیک در ردیف اول علت‌های سرطان کودک قرار گرفته بهتر است به کودکان برنج ندهیم. ابتکار با اشاره به اینکه وفور و بروز سرطان علل مختلفی دارد تاکید کرد: آلودگی محیط زیستی به ویژه در خاک و آب که منتج به فرآورده‌های غذایی در سفره ایرانی می‌شود یکی از علل اصلی بروز سرطان است. وی از واردات گندم آلوده و چای تاریخ گذشته خبر داده و می‌گوید: تعاونی‌ها و صنوف بخش‌های مختلف اعلام کردند واردات گندم آلوده و چایی تاریخ گذشته دیده شده است و ابراز نگرانی کرده‌اند.

ابتکار با بیان اینکه گندم آلوده دارای فلزات سنگین است می‌گوید: سال گذشته نیز در مورد برنج این نگرانی‌ها وجود داشت. هم‌اکنون مجمع سرطان شناسی جهان معتقدند که برنج آلوده به آرسنیک در ردیف اول علت ابتلا به سرطان کودک قرار دارد از این رو پیشنهاد دادند که به کودکان برنج ندهیم چرا که ممکن است آلوده باشد.این گزارشات علمی‌است و باید در سیاست‌گذاری‌ها مخصوصا فرآورده‌های مواد غذایی روی آنها تاکید شود از این رو شورای شهر باید روی کیفیت تولید مواد غذایی تاکید کند.

پیگیری در مجلس

واردات محصولات کشاورزی آلوده به کشور این روزها در مجلس نیز پیگیری شده و "عمرانی"، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی‌گفته که "سال 91 قیمت تضمینی برای خرید گندم مشخص شد که عملا گندم سالم کشاورزان خریداری نشد و دلالان وارد عرصه شدند."وی با بیان اینکه اتفاقی که در سال گذشته افتاد، این بود که از هند و پاکستان گندم آلوده وارد کشور شد. تصریح می‌کند: دولت می‌گوید برای خرید گندم به نرخ بالاتر، پول نداریم، پس پولی که سال گذشته صرف خرید گندم آلوده از هند و پاکستان با قیمتی بیش از هرکیلو هزارتومان شد، از کجا تامین شد؟

بی‌سرانجامی‌آلودگی‌های کشاورزی

موضوع آلودگی محصولات کشاورزی چه آنها که از خارج، وارد کشور می‌شود و چه آنها که تولید داخلی است، همواره بحثی کش‌دار و البته نافرجام میان دستگاه‌های دولتی بوده که جز نگران کردن مردم و البته آثار سویی در بهداشت و سلامت جامعه نتیجه دیگری ندارد. همچنین چند ماه قبل بود که گروه جامعه «قانون»، گزارشی از آلودگی بخشی از محصولات کشاورزی و میوه‌و‌تره باری که در تهران توزیع می‌شود، آن‌هم به نقل ازمدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهر تهران داد و با وجود همه پیگیری‌های بعد از انتشار؛ کسی زیر بار مسئولیت موضوع نرفت.

بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته، 10 تا 21 درصد میوه و تره بار شهر تهران آلودگی هایی بالاتر از حد مجاز و استانداردهای رایج دارند. حسین صفایی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهر تهران می‌گوید: «به طور هفتگی، 100 نمونه از محصولات کشاورزی و میوه و تره بار در شهر تهران در آزمایشگاه تخصصی، آزمایش می‌شود که نتایج حاصله از این آزمایش‌ها، بیانگر بالا بودن آلودگی و سطح استفاده از سموم در 10 تا 21 درصد از محصولات کشاورزی است.» این آزمایشات بر اساس استانداردهای دقیق روز دنیا روی محصولات کشاورزی مختلف که از مناطق مختلف کشور وارد تهران می‌شود صورت می‌گیرد. نتایج آزمایشات هفتگی، در قالب گزارش‌های ماهانه که با تحلیل آلودگی‌های محصولات و میزان و درصد آنهاست، به دستگاه‌های ذی ربط دولتی ارائه می‌شود.

بنا به استناد آزمایش‌های سم شناسی صورت گرفته کنترل و اقدام موثری برای کنترل سموم سبزیجات و میوه‌ها انجام نمی‌شود و محصولات مسموم به خورد شهروندان می‌رود. این در حالی است که سیستم‌های کنترل و سنجش سموم در بسیاری از شهرهای ایران صورت نمی‌گیرد و آنجایی که انجام می‌شود کنترلی برای خارج کردن محصولات آلوده صورت نگرفته است.گفته‌های مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران حاکی است که «بر‌اساس پایش محصولات کشاورزی، درصد باقیمانده فلزات سنگین، سموم و آفت‌کش‌ها در گروه‌هایی از محصولات تولیدی کشور از حد مجاز بالاتر است.» صفایی می‌گوید: ما گزارش‌ها را به دستگاه‌های دولتی می‌دهیم و کشاورز هم باید از سوی دستگاه‌های متولی متوجه درصد غیر‌مجاز سموم در محصول تولیدی خود شده و آن را کنترل کند. قوانین هم به گونه‌ای نیست که اگر محصولی آلودگی داشت، آن را برگردانیم و از این رو به دنبال ایجاد بستری برای عرضه محصولات کشاورزی سالم در میادین میوه‌و‌تره بار تهران هستیم.به گفته مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهر تهران، نزدیک به 30 درصد میوه و تره بار مصرفی تهرانی‌ها از طریق این میادین تامین می‌شود که افزایش سلامت محصولات این میادین به طور مستقیم افزایش سلامت جامعه را در پی دارد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهر تهران در ادامه گفت‌وگوی خود با «قانون» می‌گوید که «آلودگی محصولات کشاورزی، در مناطق مختلف ایران و بر اساس فصل متفاوت است و از این رو باید دستگاه‌های دولتی جدیت بیشتری در پیگیری گزارش آلودگی محصولات نشان دهند.»این گفته‌ها و دیگر اخبار از آلودگی برنج، گندم، چای و دیگر اقلام خوراکی آلوده ضرورت پیگیری و کنترل‌های لازم از سوی دستگاه‌های مسئول حوزه بهداشت و سلامت را دو چندان کرده و باید دید این‌بار، اقدامی‌کارآ صورت می‌گیرد یا همچون موضوعات گذشته، به توپی در گردش میان مسئولان دولتی تبدیل می‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha