پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 74396

دوره‌های ماهانه به طور معمول دختران جوان‌ و خانم‌ها را با مشكل روبه‌رو می‌كند. شاید اینها سؤالات شما هم باشد؛ سؤالاتی كه آنها را نمی‌پرسید ولی شما را آزار می‌دهد و خواندن این مطلب می‌تواند به شما كمك‌های زیادی كند.

دوره ماهانه شما را هم خسته کرده است؟
سلامت نیوز : شاید اینها سؤالات شما هم باشد؛ سؤالاتی كه آنها را نمی‌پرسید ولی شما را آزار می‌دهد و خواندن این مطلب می‌تواند به شما كمك‌های زیادی كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب سبز ؛ دوره‌های ماهانه به طور معمول دختران جوان‌ و خانم‌ها را با مشكل روبه‌رو می‌كند. به هر حال این حالت فیزیولوژیك به طور معمول دچار تغییرات می‌شود و حالت‌هایی ایجاد می‌كند كه سؤالات بسیاری را در ذهن خانم‌ها به وجود می‌آورد. شاید نكته مهم این باشد كه بسیاری از زنان- به خصوص خانم‌های جوان‌تر- سؤالات معمول ذهنی خود را نمی‌پرسند و حداكثر به دنبال پاسخ سؤالات خود در لابه‌لای كلمات دوستان و آشنایان می‌گردند، اما دكتر مارگارت مك كنزی، ‌پروفسور طب زنان در دانشگاه مركزی كلیولند به سؤالات مهم درمورد دوره‌های ماهانه كه در ذهن بسیاری از خانم‌ها وجود  دارد پاسخ می‌دهد.

مشكل جوان‌ها یا 30ساله‌ها؟

دكتر مك كنزی می‌گوید: «من مراجعان بسیاری دارم كه به من می‌گویند دوره‌های ماهانه‌شان مثل قبل نیست، عموما این گروه از زنان بین 30 تا 40 سال دارند. از طرف دیگر، گروهی از جوانان هم هستند كه با تغییرات در دوره‌های ماهانه خود تصور می‌كنند باردار شده‌اند، در كل باید گفت اطلاعات عمومی در مورد دوره‌های ماهانه در بین زنان بالا نیست و باید سطح آگاهی در این مورد را بالاتر برد.» در اینجا دكتر مك‌كنزی به چند سؤال بسیار مهم و شایع در مورد این اتفاق ماهانه پاسخ می‌دهد.

21 روز یا 35 روز؟

چرا دوره ماهانه من منظم نیست و دائما روزهای آن جلو یا عقب می‌افتد؟

دكتر مك‌كنزی می‌گوید: «باید گفت در اكثریت موارد این موضوع به میزان تخمك‌های خانم‌ها بستگی دارد، حدود 35سالگی به بالا تعداد تخمك‌های موجود در تخمدان‌ یك زن كاهش مشهودی پیدا می‌كند، اما از طرف دیگر، هورمون‌های مسئول در تخمك‌گذاری زنان در این سن به طور مشهودی بالاتر می‌رود، در نتیجه آزاد شدن تخمك‌ها تسهیل می‌شود و اینگونه روال معمول تخمك‌گذاری و در‌نیتجه دوره ماهانه تغییر می‌كند.» اما دكتر ماری شامنوكی،  متخصص زنان دربخش مراقبت‌های زنان در دانشگاه UCLA می‌گوید: «در اواخر دهه 30 زندگی، تغییرات در روند دوره ماهانه ناشی از افزایش هورمون‌‌های مسئول در تخمك‌گذاری است كه در بیشتر موارد نتیجه آن این است كه فاصله بین دوره‌های ماهانه كمتر شده، یعنی تعداد دوره‌های زنانه طی یك مدت چند ساله بیشتر می‌شود. اما در بالای 40سال و مثلا در 45 سالگی، تخمك‌گذاری سخت‌تر و در نتیجه دوره‌های ماهانه هم كمتر می‌شود.» به هر حال نكته مهم این است كه بیماری‌های غده تیروئید، كیست‌های تخمدانی و تغییراتی وزن می‌تواند روی دوره‌های ماهانه زنان تاثیر بگذارد، برای همین اگر فاصله دوره‌های ماهانه‌تان از 21روز كمتر یا از 35 روز بیشتر بود حتما به پزشك متخصص مراجعه كنید.

شما تنها نیستید

چرا دردهای قبل از شروع دوره ماهانه بسیار زیاد است؟

باید گفت این فقط مشكل شما نیست، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد 3 نفر از هر 4 خانمی كه اهل ایالات‌متحده هستند و بین 20تا40سال دارند، دردهای شدید (و علائم همراه مثل نفخ شكم، بی‌قراری، اضطراب،‌سردرد و خستگی مزمن) را در برخی از دوره‌های ماهانه تجربه می‌كنند. جالب است كه برخلاف تصور این دردها با بالا رفتن سن بهبود نمی‌یابد و حتی مطالعات نشان داده با بالا رفتن سن، تحمل بدن خانم‌ها نسبت به تغییرات و بالا و پایین رفتن هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن‌شان كمتر می‌شود.

اما چگونه می‌توانید به خودتان كمك كنید: خواب به اندازه كافی داشته باشید، به صورت منظم و با برنامه ورزش كنید، تكنیك‌ها و شیوه‌های آرام‌سازی جسم و روح را فرا بگیرید، از سیگار كشیدن و از مصرف زیاد كافئین دور بمانید، در ضمن در چند روز مانده به شروع دوره ماهانه مصرف نمك، شكر و قند را تا حد بسیار زیادی كم كنید.

شاید پای كیست وسط باشد

چرا خونریزی من در دوره‌های ماهانه بسیار زیاد است؟

بر اساس آمارها حدود 20درصد مراجعات به پزشكان زنان در ایالات‌متحده به دلیل حجم بالای خونریزی در دوره‌های ماهانه‌ است. دكتر ماری راسر، استاد دانشگاه مان فایر در نیویورك در این‌مورد می‌گوید: «اگر به هر دلیلی تخمك در زمان مقرر خود آزاد نشود، شرایطی پیش می‌آید كه در آن هورمون استروژن همچنان از تخمك ترشح شده و اینگونه میزان بیشتری از بافت رحم پس از آزاد شدن تخمك تخریب می‌شود و این تخریب، موجب خونریزی بیشتری می‌شود. نكته مهم در مورد دوره‌های ماهانه این است كه اگر حجم خونریزی شما بسیار بالا و دور از انتظار بود و بیشتر از 7 روز خونریزی‌های شما طول كشید یا طی 3 دوره ماهانه نسبت به تمام دوره‌های قبلی‌تان خونریزی بیشتر یا دردناك‌تری داشتید، لازم است كه حتما به پزشك متخصص زنان و زایمان مراجعه كنید.

یك پزشك ممكن است تمام احتمالات ممكن در خونریزی‌های بیش از اندازه را در نظر بگیرد و آزمایش‌ها و معاینات لازم برای رسیدن به تشخیص قطعی را انجام دهد. علل احتمالی چنین خونریزی‌های سنگینی عبارتند از: فیبروم‌ها (كه توده‌های غیربدخیم هستند) اندومتریوز (كه در آن بافت رحم در جایی غیر از رحم رشد می‌كند) كیست‌ها و مشكلات انعقادی. اگر علت مشخص برای خونریزی‌های شدید در دوره‌های ماهانه كشف نشود، پزشك شما ممكن است برای‌تان قرص‌های پیشگیری از بارداری‌ با دوز پایین تجویز كند.

دكتر هیلدا هاچینسون، متخصص زنان و زایمان در دانشگاه كلمبیا در پنسیلوانیا می‌‌گوید: «حتی اگر میزان خونریزی شما در حد زیادی نبود هم هر 4 تا 8 ساعت یك‌بار تامپون مورد استفاده خود را تغییر دهید، زیرا محیط گرم و مرطوب محیط مناسبی برای رشد میكروب‌ها و قارچ‌های بیماری‌زاست كه می‌تواند شما را بیمار كند.»

یعنی باورهای قدیمی درست است

آیا ازدواج روی دوره‌های ماهانه تاثیر دارد

مطالعات گسترده‌ نشان داده این تصور عامیانه صحت علمی هم دارد، در واقع حالا پزشكان می‌گویند مطالعات تجربی نشان داده زنان متاهل دوره‌های ماهانه منظم‌تر با خونریزی‌های در حد متوسط بیشتری را تجربه می‌كنند.

دكتر مارك راسیچسكو، پزشك متخصص زنان در وست‌مان سنتر در نیویورك می‌گوید: «هنوز علت واقعی اینكه چرا در زنان متاهل این دوره‌های ماهانه منظم‌تر می‌شود مشخص نیست، اما مطالعات تجربی نشان داده از 4، 5 ماه پس از شروع زندگی مشترك دوره‌های ماهانه منظم‌تر می‌شود. برخی پزشكان معتقدند هورمون‌هایی در بدن مردان ترشح می‌شود و بوهایی كه از بدن آنها مثلا زیر بغل‌شان ساطع می‌شود، می‌تواند هورمون‌های موثر در این مورد را در بدن زنان ترشح كند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha