پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 74399

با توجه به شرایط موجود در امر ازدواج نباید تنها به عامل سن پافشاری کنیم هرچند این نکته خیلی مهم است ولی باید زوجین از نظر رشد علمی، اعتقادی و اخلاقی به هم نزدیک باشند و سعی شود عامل سن و سال را در اولویت‌های بعدی مدنظر داشته باشیم.

تعادل جمعیت در سن ازدواج به هم خورد
سلامت نیوز : ازدواج آسان از جمله سفارشات دین اسلام و پیامبر خاتم(ص) به پیروانشان است. امروزه با رسوخ فرهنگ غرب به فرهنگ مردم مسلمان ایران اما الگوهایی برای ازدواج شکل گرفته که با اهداف متعالی انسانی در تعارض است. همین امر موجب کاهش استحکام خانواده‌ها و افزایش آمار طلاق شده است.

کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان شورایعالی انقلاب فرهنگی در این باره در گفت‌وگو با «وطن‌‌امروز‌» با بیان اینکه بسیاری از توصیه‌های اسلام کمرنگ شده است، عنوان کرد: تسهیلگری در امر ازدواج در جامعه رنگ باخته است. وی با بیان اینکه تحقیقاتی در وزارت کشور و مراکزی که با آسیب‌های اجتماعی کار می‌کنند در مقوله تشویق و‌ ترغیب به ازدواج صورت گرفته است، یادآور شد: شواهد نشان می‌دهد تغییراتی در فرهنگ ازدواج ایجاد شده و تعادل جمعیت جوان در سن ازدواج تا حدود زیادی به هم خورده است. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بسیاری از دختران و پسران جامعه به تجرد قطعی رسیده‌اند و دیگر انگیزه‌ای برای ازدواج ندارند، اظهار کرد: متاسفانه بی‌توجهی به برخی آموزه‌های دینی و‌ ترویج فرهنگ سکولارغربی دردسرهای زیادی برای خانواده‌ها و جوانان ما ایجاد کرده است.

آموزش به خانواده را ارزشمند بدانیم

خزعلی در ادامه با بیان اینکه نه در آموزش و پرورش و نه در آموزش عالی، آموزش لازم به نوجوانان و جوانان برای زندگی آینده‌شان داده نشده، اظهار کرد: باید آموزش به نهاد خانواده را در سیستم‌های آموزش نهادینه کنیم. باید از دوران دبستان تا دانشگاه و همچنین برای سربازان، کارمندان، کارگران دوره‌های آموزشی ضمن خدمت ارائه شود تا در زندگی مشترک دچار معضل نشوند. رئیس شورای فرهنگی– اجتماعی زنان شورایعالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در قرآن خطاب اجتماعی آماده است کل مسؤولان و مردم موظفیم که ازدواج سهل و آسان را رایج کنیم و در این میان دولت و سازمان‌های زیرمجموعه و همچنین مردم و افراد خیر باید در این امر خیر ورود پیدا کنند. وی اضافه کرد: با تشکیل صندوق محلی برای ‌ترویج و زمینه‌سازی ازدواج در مساجد می‌توان دست بسیاری از جوانان را در شروع زندگی‌شان گرفت، کاری که در گذشته بسیار مورد توجه قرار می‌گرفت و جوانان زیادی از همان پس‌اندازهای صندوق محلی، اجاره‌خانه و مایحتاج اولیه زندگی خود را تهیه می‌کردند.

عامل سن را اولویت نخست نبینیم

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید در بحث مهم ازدواج فرهنگسازی اصولی داشته باشیم، عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود در امر ازدواج نباید تنها به عامل سن پافشاری کنیم هرچند این نکته خیلی مهم است ولی باید زوجین از نظر رشد علمی، اعتقادی و اخلاقی به هم نزدیک باشند و سعی شود عامل سن و سال را در اولویت‌های بعدی مدنظر داشته باشیم. وی با بیان اینکه زنان جوانی در جامعه داریم که به دلایل مختلف پس از یک ازدواج ناموفق شانس دوباره زندگی مشترک را از دست داده‌اند، تصریح کرد: ممکن است این شرایط برای آقایان نیز اتفاق بیفتد و آنها هم در زندگی مشترک خود دچار مشکل شوند و راه جدایی پیش بگیرند. خزعلی افزود: باید شرایطی مهیا شود که زنان و مردانی که بعد از یک تاهل ناموفق امروز تنها شده‌اند دوباره به زندگی مشترک و عادی بازگردند و شرایط ازدواج مجدد برای این افراد باید ایجاد شود. وی با تاکید بر اینکه در توصیه‌های دینی تکمیل نماز را مشروط به تاهل دانسته‌اند، اظهار داشت: در روایات داریم که با هر ازدواج فریاد شیطان بلند می‌شود و تجرد تشکیل یک جبهه برای شیطان است که به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. خزعلی با اشاره به مسؤولیت‌های دستگاه‌ها در قبال ازدواج جوانان و اهتمام ویژه به آن اظهار کرد: در صورت بی‌توجهی و سهل‌انگاری دستگاه‌های متولی، بسیاری از ازدواج‌ها صوری و احساسی و غریزی انجام می‌شود که تبعات منفی زیادی از جمله طلاق را به دنبال دارد که این امر موجب پیامدهای منفی برای خانواده‌هاست.

تصویب طرح تحکیم خانواده

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه از تصویب تشکیل طرح تحکیم خانواده و پیشگیری از تزلزل خانواده در ستاد ملی زن و خانواده خبر داد و افزود: بیش از 140 عنوان کار در این طرح پیش‌بینی شده است.وی با اشاره به سوابق تدریس و حضور در دانشگاه‌ها یادآور شد: هنوز سوال اصلی دانشجویان و بزرگ‌ترین دغدغه‌شان این است که چه معیارهایی برای همسر مناسب داشته باشم. سوالی که آموزش و پرورش و وزارت علوم و دستگاه‌های ذی‌ربط باید برای روشن شدن اذهان به آن

پاسخ مناسبی داشته باشند.

طرح خانواده پایدار اجرایی می‌شود

رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان با اشاره به دیدار اخیر جمع زیادی از بانوان با مقام معظم رهبری عنوان کرد: در این دیدار طرحی را خدمت ایشان ارائه کردیم به عنوان «طرح خانواده پایدار» که به صورت پایلوت انجام شده و در صورت عملیاتی شدن 62 درصد از مراجعه‌کنندگان به دادگاه‌ها به زندگی عادی خود بازمی‌گردند که این خود می‌تواند خبر بسیار مسرت‌بخشی باشد.

وی با بیان اینکه در آموزش والدین کوتاهی کردیم، اظهار کرد: در سال‌ جاری‌ تربیت 7 هزار مربی را با کمک دستگاه‌ها از جمله ارشاد، شهرداری کانون‌ها و مساجد در نظر گرفتیم که باید از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم. با این کار غفلتی که در آموزش و فرهنگ عمومی داشتیم تا حدود زیادی جبران می‌شود.

توجه ویژه‌ بودجه 92 به زنان

رئیس شورای فرهنگی– اجتماعی زنان در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به سوال «وطن‌امروز» مبنی بر اینکه چه حمایتی برای زنان بویژه زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته‌اید، خاطرنشان کرد: در مهندسی فرهنگی راهبرد ملی در مرکز امور زنان و ستاد ملی زن و خانواده، انجام اقدامات ملی خوبی تصویب و بودجه آن در نظر گرفته شده که در بودجه 92 باید شاهد اجرای آن باشیم. وی به برخی برنامه‌های شورایعالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: کاهش ساعات کار موظفی زنان، ایجاد امتیازات خاص و تسهیلات لازم در طرح دورکاری و نیمه‌حضوری و دیگر شیوه‌های مناسب اشتغال برای زنان باردار و مادران فرزند زیر 5 سال فراهم می‌شود. وی یادآور شد: حق عائله‌مندی در همه قوانین و مقررات استخدامی به 2 برابر افزایش پیدا می‌کند و امکان مرخصی 2 ساله بدون احتساب سنوات برای دانشجویان در حال تحصیل تا عالی‌ترین سطوح تحصیلی در نظر گرفته شده است. خزعلی دیگر اولویت‌های مجموعه تحت امرش را طرح بررسی خلأهای قانونی حقوق کودک و نوجوان، طرح بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی زنان و خانواده و راهکارهای رفع آن، پیگیری مساله ازدواج‌های آسان و آگاهانه و پایدار، همکاری با کمیسیون‌ها و شوراهای فعال در امر سبک زندگی بویژه مراکز پژوهشی برای تدوین سبک خانواده اسلامی- ایرانی برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha