پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 74400

وقتی خبر حذف ارز مرجع دارو در بودجه 92 رسید سروصداهایی بلند شد که با پیش گرفتن این روش، قیمت دارو بالا می‌رود و پرداخت هزینه­ های درمان از حد توان مردم خارج می‌شود.

گام معلق داروهای خارجی
سلامت نیوز : دارو گران باشد بهتر است یا ارزان؟ ارز مرجع به دارو اختصاص داده شود یا خیر؟ رهبر مژدهی‌آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران می­گوید آنها به دولت پیشنهاد داده­اند ارز مرجع دارو حذف شود. وقتی خبر حذف ارز مرجع دارو در بودجه 92 رسید سروصداهایی بلند شد که با پیش گرفتن این روش، قیمت دارو بالا می‌رود و پرداخت هزینه­ های درمان از حد توان مردم خارج می‌شود. دولت هم بیان کرده برای ما­به­ التفاوت ارز مرجع و مبادلاتی مبلغی را به عنوان یارانه درنظر گرفته و در بودجه گنجانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اما این هم نتوانست منتقدان را راضی کند، چراکه از یک طرف کارشناسان 2200 میلیارد تومان مابه­التفاوت را ناکافی می­دانستند و از طرف دیگر این سوال مطرح بود که این مبلغ به کدام یک از سه بخش مردم، شرکت­های دارویی و بیمه­ها تعلق بگیرد تا شاهد به وجود آمدن مشکلات کمتری باشیم. بحث بودجه 92 را هم اگر کنار بگذاریم مساله ترخیص داروهای مانده در گمرک مطرح می­شود. داروهایی که از قبل سفارش داده شده بودند اما به دلیل مشخص نبودن تکلیف ارز، پشت سد گمرک مانده بودند.

 حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به آرمان می­گوید: این مشکلی بوده که به دلیل وجود اختلافات در بانک مرکزی به وجود آمده و بلاتکلیفی­هایی که تصمیمات ضد و نقیض‌شان باعث شده است. اما حالا ظاهرا طبق اعلام معاونت داروی وزارت بهداشت این مشکل حل شده و داروها دارند کم‌کم ترخیص می­شوند. حالا که رئیس بانک مرکزی به ضرس‌قاطع اعلام کرده که پرداخت ارز مرجع به دارو را پذیرفته­اند به‌نظر می­رسد که دیگر موردی برای چشم‌انتظار نگه‌داشتن داروها در گمرک باقی نمی­ماند. اما شهریاری می­گوید بعضی شرکت­های دارویی برای اینکه بتوانند قیمت دارو را بالا ببرند دست به اقداماتی زده‌اند که ترجیح می­دهد درباره­ جزئیاتش چیزی نگوید.

داروی مانده در گمرک نداریم

عبدا... فضلعلی‌زاده، رئیس انجمن سرطان ایران با اشاره به رسوب حجم بالایی از داروها در گمرک‌های کشور می­گوید کمبود دارویی که امروز در برخی از حوزه‌های پزشکی کشور شاهد آن هستیم با تسهیل در ترخیص داروهای موجود در گمرک‌ها برطرف خواهد شد. درحال حاضر ترخیص میزان قابل‌توجهی دارو و تجهیزات پزشکی در گمرک منتظر اعمال‌نظر مسئولان در زمینه نرخ ارز دارو است و مسئولان باید در این رابطه تعجیل کنند تا بیش از این شاهد فشار ناشی از کمبود دارویی نباشیم. این اظهارات درحالی مطرح می­شود که به نقل از ایسنا محمدرضا نادری، معاون گمرک ایران می­گوید هیچ مشکلی در ترخیص داروهای وارداتی از گمرک­های کشور وجود ندارد و اینکه داروها به دلیل مشکلات تامین ارز در گمرک دپو شده‌اند، واقعیت ندارد. «گمرک حتی داروها را براساس تعهدات اسنادی وزارت بهداشت نیز در سریع‌ترین زمان ممکن ترخیص می‌کند.

اگر عده‌ای مدعی رسوب دارو در گمرک‌ها هستند، مستندات خود را اعلام کنند تا ما بررسی کنیم.» معاونت دارو نیز در این ماجرا پشت گمرک را می­گیرد و اعلام می­کند مشکلی برای واردات دارو وجود ندارد. به نقل از مهر رضازاده، معاون داروی سازمان غذا و دارو می‌گوید: بخش عمده داروهای وارداتی با فناوری بالا و از منابع اروپایی، آمریکایی، کره­ای، ژاپنی و هندی تامین می‌شوند. هم‌اکنون حدود پنج درصد داروها از خارج کشور وارد می‌شود که 40 درصد اعتبارات بودجه‌ای بخش دارو را به خود اختصاص می‌دهد. کل بودجه امسال دارو دو میلیارد و صد میلیون دلار است که تاکنون 450 میلیون دلار آن اختصاص یافته است.

رضازاده ادامه داد: مساله ماندن داروها در گمرک بعد از تعطیلات عید اتفاق افتاد و دلیل آن هم اعلام تغییر سیاست­های ارزی بانک مرکزی بود؛ اینکه تمام اقلام دارویی که قبلا با حمایت­های بانک مرکزی وارد می­شد باید بی‌هیچ حمایتی با ارز مبادلاتی معامله می­شد و شرکت­های واردکننده هم باید ما­به­التفاوت ارز مرجع و مبادله­ای را پرداخت می­کردند. دلیل وقفه هم این بود که برای این شرکت­ها مشکلاتی پیش آمد که نتوانستند تامین اعتبار کنند و داروها را تحویل بگیرند. «بنا بر تصمیم بانک مرکزی محموله‌هایی که سال گذشته ثبت سفارش شده است با ارز مرجع از گمرک ترخیص می‌شود اما بعد از آن ترخیص با ارز مبادله‌ای انجام می‌شود. داروهایی هم که با کمبود شدید مواجه شوند و در گمرگ وارد شده باشد، اجازه ترخیص آن به‌صورت موردی صادر می‌شود.»

طلب داروخانه ­ها وصول نشده

رهبر مژدهی‌آذر، رئیس انجمن داروسازان می­گوید طرفدار ارز مرجع دارو هستند تا دارو به قیمت واقعی توزیع شود و به دلیل ارزانی به کشورهای دیگر قاچاق نشود. به نقل از ایلنا، مژدهی‌آذر راه کنترل فشار وارده ناشی از گرانی دارو بر مردم را کاهش فرانشیز و تحت پوشش قرار گرفتن همه دارو توسط بیمه می­داند. «دارو در ایران خیلی ارزان است و از این‌رو حذف ارز مرجع باید خیلی پیش­تر از اینها انجام می­گرفت.» رئیس انجمن داروسازان می­گوید داروخانه­ها دیگر نمی­توانند با سرمایه موجودشان دارو بخرند و باید با قرض گرفتن پول از بانک­ها خرید کنند و تا هفت ماه بعد که بیمه­ها بدهی­شان را پرداخت کنند به آنها نسیه بفروشند. «گران‌شدن دارو، تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و قاعده و قانون‌های دارایی برای داروخانه‌ها محیط كسب و كار را برای همكاران ما با سختی مواجه كرده است.»

مژدهی‌آذر می­گوید شش‌ماه است سازمان تامین‌اجتماعی و نیروهای مسلح طلب داروخانه­ها را نداده­اند و درواقع از آذرماه سال گذشته­ مطالبات داروخانه­ها پرداخت نشده است. درحالی که گفته می­شود مشکل دارو حل شده و آهسته‌آهسته ترخیص از گمرک صورت می­گیرد داستان توقف تجهیزات پزشکی در گمرک دوباره مطرح می­شود. حسین کیوان، مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو می­گوید: 30 تا 40 میلیون دلار تجهیزات در گمرک است و به همه شرکت‌ها اعلام شده است مابه‌التفاوت ارز مبادله‌ای را پرداخت و اجناس خود را ترخیص کنند تا پس از قیمت‌گذاری با قیمت مصوب به فروش برسانند. در وضعیتی که داروها و تجهیزات هنوز سرگردانند، این سوال مطرح می­شود که مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی با بالا رفتن قیمت­ها حمایت می­شوند یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha