در زندگی امروز، استرس امری اجتناب ناپذیر است.استرس بدون این که متوجه شوید روی سلامت جسمی و ذهنی شما تاثیر می گذارد.

فعالیت های پراسترس بیماری های نهفته را آشکار می کند
سلامت نیوز : دنیایی که در آن زندگی می کنیم دائم در حال تغییر است و ما به دلیل زندگی پرمشغله وقت کمتری برای رسیدگی به امور شخصی خود داریم. گاهی صبحانه را با عجله در خودرو می خوریم تا هر چه زودتر به محل کار خود برسیم و تا دیر وقت هم کار می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ از طرفی باید به امور خانواده هم رسیدگی کنیم، کارهای منزل را انجام دهیم و هنگام تعطیلات پیام ها و نامه هایمان را از منزل بررسی کنیم. همیشه آرزو می کنیم کاش وقت بیشتری داشتیم تا کارهای عقب افتاده مان را انجام دهیم.به نقل از سایت نیوزویک انجام همزمان چند کار به عادتی روزانه تبدیل شده است.اما باید به این نکته توجه کنیم که مشغله زیاد روی سلامت روحی و جسمی ما تاثیر نامطلوبی می گذارد.

تاثیر نامطلوب کار بیش از حد

کار زیاد باعث افزایش استرس و اختلال خواب می شود.استرس همیشگی مضر است و تداوم آن باعث بروز بیماری های مختلف می شود. ناراحتی معده، بالا رفتن فشار خون و درد قفسه سینه از جمله پیامدهای اضطراب و استرس است. استرس می تواند علایم یا بیماری های نهفته دیگر را آشکار و وخیم تر کند.علاوه بر آن استرس روی خواب و کیفیت آن تاثیر می گذارد.

آخرین باری را که نتوانستید بخوابید به یاد بیاورید. آیا علت آن بیماری بود یا نگرانی ازاین که فردا باید چه کاری انجام دهید؟کمبود خواب قدرت تمرکز و توجه را کاهش می دهد و همچنین باعث احساس گرسنگی می شود و روند سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد. استرس مزمن با افسردگی و اضطراب مرتبط است.

آیا شما هم این مشکل را دارید؟

به طور کلی اگر احساس می کنید همیشه دچار استرس هستید یا این که دوستان و خانواده تان از کار کردن بیش از حد شما شکایت دارند، این امر نشانه خطر است.

به سوالات زیر پاسخ دهید تا دریابید شما جزو افرادی هستید که زیاد کار می کنند یا خیر؛

۱ -آیا در تعطیلات آخر هفته یا در مسافرت در حال انجام کار اداره هستید؟

۲ -آیا هفته ای بیش از ۴۰ ساعت کار می کنید؟

۳ -آیا از ترس این که کار به اتمام نرسد، متحمل اضافه کار می شوید؟

۴ -آیا نگرانید که اگر سخت کار نکنید، کارتان را از دست می دهید؟

۵ -با این که همه چیز خوب پیش می رود، نگران آینده کاری خود هستید؟

۶ -ساعت طولانی کاری روی رابطه خانوادگی شما تاثیر گذاشته است؟

۷ -آیا هنگام صحبت کردن با دیگران و یا رانندگی به فکر کارید؟

ریزش مو، تعریق و از دست دادن حافظه بخشی از پیامدهای استرس است . در زندگی امروز، استرس امری اجتناب ناپذیر است.استرس بدون این که متوجه شوید روی سلامت جسمی و ذهنی شما تاثیر می گذارد. چند پیامد ناشی از استرس اشاره می شود.

از دست دادن حافظه: اگر جزئیات را به یاد نمی آورید، علت آن ممکن است کوچک شدن هیپوکامپ در مغز باشد. هنگامی که فردی دچار استرس مزمن می شود این قسمت از مغز که حافظه کوتاه مدت را کنترل می کند در معرض میزان بالای کورتیزول(هورمون استرس) قرار می گیرد و این امر مانع از عملکرد صحیح مغز می شود. برخورد با علت ریشه ای استرس بهترین راه بازگرداندن حافظه است. اما تا آن زمان، اطلاعات مهم را در کاغذی یادداشت کنید.

خون دماغ:در برخی موارد، علت خون دماغ استرس است. بالا رفتن فشار خون هنگام استرس امری عادی است. نوشیدن دمنوش گل بامیه در پایین آوردن استرس مفید است.

ریزش مو:علل ریزش مو مختلف است؛ عواملی چون ژنتیک، مصرف دارو و... در این امر نقش دارد.استرس نیز یکی از علت های شایع ریزش مواست.نوعی از ریزش مو مربوط به استرس آلوپشیاآریاتاست که بیماری خود ایمنی محسوب می شود ، در این بیماری گلبول های سفید به فولیکول مو حمله می کند و این امر باعث ریزش مو می شود.

ضعیف شدن سیستم ایمنی:شاید بارزترین تاثیر استرس روی بدن، ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن باشد. در فردی که دچار استرس می شود، ابتدا هورمونی به نام «کاتیکلومینز» رها می شود. این هورمون تنظیم کننده سیستم دفاعی بدن است. بهترین راه برای مقابله با استرس و تقویت سیستم دفاعی بدن، ورزش کردن روزانه است.

تعریق بیش از حد:عرق کردن در زمانی که تحت استرس قرار دارید امری طبیعی است اما برخی مردم دچار نوعی اختلال تعریق بیش از حد به ویژه در کف دست و پا هستند که «هیپرهیدروسیس» نام دارد. با انجام یوگا می توان میزان این تعریق را کاهش داد.

استفراغ :استفراغ کردن، نشانه دیگر استرس است که در مدت زمان طولانی و در یک ساعت مشخص ایجاد می شود. این حالت را می توان با استراحت و مصرف آب برطرف کرد.

راهکار

اگر واقعاً به کارتان معتاد شده اید، به یک روان شناس مراجعه کنید، زیرا در صورت ادامه این وضعیت با مشکل بزرگی روبه رو خواهید شد. باید سعی کنید بین کار و زندگی تعادل برقرار کنید. به شما پیشنهاد می کنیم اول صبح به مدت ۵ دقیقه در فضایی آرام بنشینید. روی محیط اطراف خود تمرکز کنید. در هنگام ظهر نیم ساعت برای صرف ناهار از محیط کار دور شوید و فقط روی غذا خوردن خود تمرکز کنید. اگر فرصت بیشتری دارید پس از صرف ناهار کمی پیاده روی کنید. روزی ۱۵ دقیقه ساعت کار خود را کاهش دهید.

این تصور اشتباه است که هر چه بیشتر کار و کمتر استراحت کنید بهتر است و به آرزوهای خود می رسید زیرا استرس ناشی از کار زیاد سلامت شما را تهدید می کند و شما را از رسیدن به آرزوهایتان مایوس خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha