پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 74408

حال و روز نظام بهداشت و سلامت کشور خیلی خوب بود که دیروز کمیسیون تلفیق مجلس 10‌درصد اعتباری که از محل هدفمندی یارانه‌ها به این حوزه اختصاص پیدا می‌کرد هم حذف کرد.

سلامت نیوز : حال و روز نظام بهداشت و سلامت کشور خیلی خوب بود که دیروز کمیسیون تلفیق مجلس 10‌درصد اعتباری که از محل هدفمندی یارانه‌ها به این حوزه اختصاص پیدا می‌کرد هم حذف کرد. اقدامی که با اعتراض شدید گروهی از نمایندگان مواجه شد بعضی از آن‌ها قهر کردند و از جلسه خارج شدند و بعضی دیگر هم که مانده بودند هرچه تلاش کردند و گفتند حوزه بهداشت و درمان توان مدیریت بحران تازه‌ای را ندارد اما باز نتوانستند نظر کمیسیون تلفیق را برگردانند، اعتبارات حذف شد و وزارت بهداشت ماند و چشم‌اندازی نگران‌کننده از سالی سخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ در سال‌های گذشته و پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده بود 10‌درصد از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت اختصاص پیدا کند. این امر در راستای اجرای برنامه پنجم توسعه کشور است. براساس بند «ب» ماده 34 این قانون، قانونگذار دولت را موظف ساخته است که علاوه بر اعتبارات بخش سلامت، 10درصد خالص از کل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر اعتبارات بخش سلامت افزوده شود. حالا اما خبری از تخصیص این 10‌درصد نیست.

در سال 91 نظام سلامت کشور یکی از دشوارترین سال‌های دهه گذشته را سپری کرد، آن‌طور که پیداست امسال وضعیت دشوارتر هم خواهد بود. در شرایطی که در روزهای اخیر خبر رسیده بود داروهای داخلی بین 10 تا 25‌درصد و داروهای خارجی حدود 200‌درصد افزایش قیمت خواهند داشت و جامعه در شوک گرانی چند باره دارو در یک ساله اخیر هستند و بسیاری از داروها از داخلی گرفته تا خارجی در بازار نایاب است، بسیاری از داروخانه‌ها اعلام ورشکستگی کردند و حالا مجلس هم دست رد به سینه وزارت بهداشت و درمان زد و با وجود مخالفت بسیاری از نمایندگان مجلس، کمیسیون تلفیق اختصاص 10‌درصد صرفه‌جویی یارانه‌ها برای سلامت مردم را هم حذف کرد. این تصمیم با مخالفت نمایندگان مواجه شد و مسعود پزشکیان، نماینده فعلی مجلس و وزیر اسبق بهداشت و تعدادی دیگر از نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت از اعضای کمیسیون تلفیق در اعتراض به این اقدام و حذف بودجه سلامت جلسه را ترک کردند.

پزشکیان این تصمیم را ناشی از رویکرد سیاسی افرادی که در کمیسیون تلفیق هستند، دانست گفت: این افراد نه تنها مصوبه ردیف بودجه دانشگاه علوم پزشکی ایران را حذف کردند چون دغدغه‌شان تحصیل فرزندشان در دانشگاه تهران است بلکه افزایش بودجه بخش سلامت را هم حذف کردند. سیاسی‌کاری در کمیسیون تلفیق مجلس باعث شد تمام پیشنهادها و مصوبات مرتبط با افزایش سهم سلامت در بودجه کشور حذف شود و ما به نشانه اعتراض به این مصوبه قهر و کمیسیون تلفیق را ترک کردیم.

به گفته پزشکیان در کمیسیون تلفیق مجلس افزایش اعتبار پنج‌هزار‌میلیارد تومانی برای وزارت بهداشت هم لغو شده و با این وضعیت امسال سال افزایش مشکلات بهداشتی و درمانی مردم است و با این بودجه نه تنها مشکلات مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت کم نمی‌شود بلکه بیشتر هم می‌شود.

وزیر اسبق بهداشت افزود: جای تاسف است که افرادی در مجلس به جای این‌که دغدغه رفع مشکلات مردم را داشته باشند و برای کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی مردم و هزینه‌های کمرشکن سلامت آنان کاری کنند.

پزشکیان با انتقاد از نحوه مدیریت و هزینه‌کرد بودجه جاری حوزه بهداشت و درمان، ادامه داد: این موضوع از مواردی است که بر مشکلات به‌وجودآمده در حوزه بهداشت و درمان اثربخشی مستقیم دارد، علاوه بر این تبعیض‌ در تخصیص بودجه به بخش‌های مختلف بدنه درمانی کشور نیز این ناکارآمدی را دو چندان کرده است.

از سوی دیگر احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفته است که کمیسیون تلفیق با وجود دیدگاه اکثریت نمایندگان مجلس سهم حوزه سلامت را از محل درآمد یارانه‌ها حذف کرده است.

به گفته او دو سوم نمایندگان به اختصاص 10‌درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت رای دادند در اقدامی کاملا خودسرانه و غیرکارشناسی کمیسیون تلفیق این طرح را رد کرد.

وی با بیان این‌که چطور چنین طرحی بدون مشورت با هیات‌رییسه و کمیسیون بهداشت و درمان لغو شده است خاطرنشان کرد: معنی ندارد که سهم سلامت و تولید در یک طرح گنجانده شود و ما نباید در چنین شرایط بحرانی که حوزه سلامت چالش‌های فراوانی دارد مشکلات این حوزه که در واقع مشکلات عینی مردم است را نادیده بگیریم.

پیش از این هم مرکز پژوهش‌ها با بررسی‌ بودجه سال 92 وزارت بهداشت اعلام کرده بود به دلیل رویکرد انقباضی در بودجه بهداشت و درمان، هزینه‌های درمانی مردم در سال‌جاری افزایش پیدا می‌کند. براساس سند چشم‌انداز حوزه سلامت کشور باید در سال 1404 سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان به کمتر از 30‌درصد برسد اما با توجه به مجموعه شرایطی که در یک سال اخیر حوزه بهداشت و درمان را در بحران قرار داده، وضعیت هزینه‌های پرداختی از جیب مردم به شدت رو به افزایش است.

به‌طوری‌که مسئولان اعلام کرده‌اند اکنون 70‌درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم و کمتر از 30‌درصد را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند. با شرایطی که دیروز در مجلس گذشت چشم‌انداز سال 92 در حوزه بهداشت و درمان نه تنها مبهم که نگران‌کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha