ناکارآمدی دفترچه‌های بیمه، هزینه‌های سر سام آور درمان، گرانی و کمبود دارو مهمترین مشکلات بیماران صعب العلاج و سرطانی است.

دفترچه بیمه کمک چندانی به تأمین هزینه‌های درمان سرطان نمی‌کند

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ ناکارآمدی دفترچه‌های بیمه، هزینه‌های سر سام آور درمان، گرانی و کمبود دارو مهمترین مشکلات بیماران صعب العلاج و سرطانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ مجلس شورای اسلامی در آبان ماه 1373 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور را به تصویب رساند و پس از تأیید شورای نگهبان آن را جهت اجرا به هیأت وزیران ابلاغ کرد. متعاقب تصویب قانون، سازمان بیمه خدمات درمانی بنابر صراحت قانون و آیین نامه های هیات دولت تشکیل شد و یک سال بعد از تصویب، اجرای قانون بیمه همگانی خدمات درمانی در کشور رسماً آغاز شد تا بتواند همانند یک چتر همه مردم خصوصاً اقشار ضعیف و آسیب پذیر را تحت پوشش خود قرار دهد؛ اما به نظر می رسد این سازمان در رسیدن به اهداف مورد نظر، توفیق لازم را کسب نکرده است.

از سوی دیگر طبق برنامه چهارم توسعه قرار بر این بود که سهم مردم از هزینه های درمانی به کمتر از 30 درصد کاهش یابد در حالی که متاسفانه علیرغم شعارها و وعده های همیشگی مسوولان، این سهم در حال حاضر به بیش از 60 درصد رسیده است!

در حال حاضر با گرانی‌های روزافزون، هزینه های سنگین درمان بیماران سرطانی و افزایش قیمت دارو به مشکلی کمرشکن برای خانواده های این بیماران بدل شده تا جایی که قرار است از سوی وزارت بهداشت و درمان به بیماران خاص و سرطانی کارت هوشمند کمک هزینه درمان تعلق گیرد.

به گفته دکتر محمد عقیقی، رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در این طرح قرار بر این است که بیماران برای دریافت داروهایشان و همچنین فواصل و میزان دریافت دارو از طریق داشتن یک کارت هوشمند، رصد شوند تا به این ترتیب علاوه بر اینکه وضعیت مصرف داروی این بیماران به گونه‌ای تحت کنترل در می آید از هدر رفت دارو، مصرف غیرمنطقی و یا پرت دارو در مراکز و داروخانه‌ها نیز جلوگیری شود، اما سووالی که در این زمینه پیش می آید این است که این طرح تا چه حد قابلیت اجرایی شدن دارد و در صورت اجرا نیز تا چه میزان می تواند از هزینه های بیماران را کاهش دهد.

ایسنا به مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران به عنوان یکی از قطب های درمان سرطان کشور که روزانه پذیرای تعداد زیادی از بیماران سرطانی است رفته و پای صحبت این بیماران نشسته تا از هزینه های درمان آنها جویا شود.

چرخ خیاطی ام را فروختم تا خرج درمان کنم

یک بیمار بخش کانسر بیمارستان امام خمینی (ره) می گوید: در سال 1367 در اثر تصادف شدید و عمل جراحی هزینه و درد زیاد را تحمل کردم که با توکل به خدا و کمک فامیل و دوستان چند بار نجات یافتم. تا اینکه در سال 91 دچار سکته قلبی شدم و بعد از آنژیوگرافی پزشکان گفتند که باید هر ماه تحت درمان باشم، اما نمی توانم هزینه ها را تامین کنم.

خانم م.م ادامه داد: من مستاجر هستم و حقوق شوهرم فقط برای کرایه خانه می شود و او هم دچار دیابت شده و من 50 سال با هنر خیاطی و تابلوها کمک خرج خانواده بودم اکنون بیکار شدم مجبور شدم چرخ خیاطی ام را بفروشم تا هزینه درمان کنم.

سرطان هم درد دارد، هم خرج!

وی افزود: خودم شب و روز با درد سرطان تخمدان می سازم، سرطان هم درد دارد هم خرج. من ماشین لباسشویی ندارم و با دست شکسته لباس می شویم. اسباب خانه ام خراب است و چیزی برای فروش ندارم تا خرج درمان کنم.

خانم م.م ادامه داد: اکنون دختر بزرگم در اثر کار زیاد کانال دستش بسته شده و باید هر چه سریعتر اورژانسی عمل شود و گرنه دست او از کار می افتد و فردی که هنرمند است نمی تواند بیکار شود، دکتری که دخترم را درمان می کند تنها با یک بیمه قرارداد دارد.

این بیمار 50 ساله که امیدوار است با کمک مردم خیر هر چه زودتر خرج عمل تهیه شود، می گوید: هم اکنون نیازمند حمایت مردم هستم تا بتوانم دو دختر خود را به ثمر برسانم.

دفترچه های بیمه کمکی در کاهش هزینه ها نمی کند

فاطمه ذ که در سال 90 به سرطان پستان مبتلا شده است و هزینه های درمان او را با مشکلاتی مواجه کرده است، اظهارداشت: با داشتن دفترچه خدمات درمانی برای خرید داروی هرسپتین که هر هفته احتیاج داشتم، یک میلیون و دویست هزار تومان پرداخت می‌کردم و مددکاری هم تنها بخشی از آن را کمکم می کرد و مابقی هزینه های هم نزدیک به ششصد هزار تومان می شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه دفترچه های بیمه هیچ کمکی در کاهش هزینه ها نمی کند، افزود: در حال حاضر هر 28 روز باید آمپولی بزنم که نزدیک به هفتاد هزار تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: رادیوتراپی و شیمی درمانی ام را در بیمارستان امام خمینی انجام دادم چرا که اگر به بیمارستان خصوصی مراجعه می کردم توان پرداخت آن را نداشتم و در حال حاضر رو به بهبودی هستم.

فقط می توانم از پس هزینه های بیمارستان های دولتی برآیم

عباس، 85 ساله که از هشتگرد به تهران آمده است، می گوید : از اوایل پاییز سال 91 به سرطان حنجره مبتلا شدم و در بیمارستان هشتگرد عمل کردم اما چند روزی است که برای شیمی درمانی به بیمارستان امام مراجعه کرده ام.

وقتی از هزینه های بستری و رادیوتراپی و شیمی درمانی در بیمارستان می پرسم می گوید: خوشبختانه وقتی به این بیمارستان آمدیم با کمک بیمه هزینه هایم کاهش یافته و می توانم از پس هزینه ها برایم.

وی از نحوه برخورد پرسنل این بیمارستان گله مند است و می گوید: اگر توان مالی خوبی داشتم هرگز به این بیمارستان نمی آمدم چراکه وقتی از پرسنل بیمارستان سوال می کنی با صبر و حوصله جوابگو نیستند.

به سختی می توانم داروی خارجی و با کیفیت در داروخانه ها پیدا کنم

اقدس 65 ساله که به تازگی سرطان پستان مبتلا شده است، می گوید: 11 روز است که در بیمارستان امام خمینی بستری شدم و هزینه بستری در حال حاضر 300 هزار تومان شده است و بابت لباس و غذا هزینه جداگانه پرداخت می کنم.

وی ادامه داد: ماموگرافی و سونوگرافی را در بیمارستان خصوصی انجام دادم و برایم صد هزار تومان هزینه برداشت و ناراحتی قلبی هم دارم. هر ماه که نزد پزشک می روم علاوه بر هزینه داروهایم باید بیست هزار تومان پول ویزیت بدهم.

اقدس یکی دیگر از مشکلاتش را سردرگمی اش بین تهیه داروی ایرانی و خارجی می داند و معتقد است: پزشکم معتقد است باید برای قلبم داروی خارجی را تهیه کنم. با این وجود نتوانستم این ماه نمونه خارجی را تهیه کنم.

سمیه که ماه رمضان سال گذشته به سرطان پستان مبتلا شده است در خصوص هزینه های شیمی درمانی اش می گوید: در مجموع هشت جلسه شیمی درمانی کرده ام که تا چهار جلسه اول داروهایم 200 هزار تومان اما از جلسه پنجم به 600 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای پیدا کردن داروهایم با مشکل مواجه شده ام و به سختی می توانم نمونه خارجی یک یا دو مورد آن را تهیه کنم و مابقی آن را مجبور هستم ایرانی تهیه کنم که تاثیری در بهبود من نداشته است.

سمیه افزود: هزینه درمان در بیمارستان های دولتی نسبت به بیمارستان های خصوصی به مراتب پایین تر است و بیمه تکمیلی هم دارم و هر هزینه ای که انجام می دهم 70 درصد آن را بیمه می دهد.

وی که هنوز با این بیماری دسته و پنجه نرم می کند می گوید: پزشک برایم 30 جلسه برق ویزیت کرده است که نمی دانم هزینه هایش چقدر می شود؟

نوبت دهی بیمارستان بسیار طولانی است

عذرا که فقط برای انجام ماموگرافی به بیمارستان مراجعه کرده است می گوید: توان پرداخت ماموگرافی را در کلینیک خصوصی نداشتم؛ بنابراین به اینجا مراجعه کردم اما نوبت دهی بیمارستان بسیار طولانی است .

وی افزود: در یک درمانگاه خصوصی سونوگرافی کردم و 56 هزار تومان پول بابت آن پرداخت کردم که بیمه تنها 22 هزار تومان به من پرداخت کرده است.

عذرا با بیان این اینکه داروخانه های تهران از داروهای ایرانی و هندی پر شده است می گوید: من و دخترم به آسم مبتلا هستیم و باید اسپری مصرف کنیم که فقط از نوع هندی آن هم به قیمت 25 هزار تومان به صورت آزاد در داروخانه ها وجود دارد.

واقعیت آن است که در شرایط کنونی، جبران هزینه های درمانی برای اکثریت جامعه مشکل‌آفرین شده و تقویت بیمه های درمانی، شاید تا حدودی بهترین راهکار باشد تا بار هزینه های سرسام آور را از دوش مردم بردارد. می طلبد که مسوولان ورای شعارها و شعارزدگی ها، جدیت خود را در این باره در میدان عمل نشان داده و بکوشند که در سایه برنامه ریزی و نظارت مستمر، سختی و ناملایمت های بهداشتی و درمانی مردم را تا حدی کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha