جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 74427

هرجایی که هستید، با هر چیزی که دارید، هر کاری می توانید انجام دهید. سه دقیقه را به خودتان اختصاص دهید و توجه کنید در ذهنتان چه چیزی رخ می دهد.

یک ورزش سه دقیقه ای برای تقویت روحیه
سلامت نیوز: هرجایی که هستید، با هر چیزی که دارید، هر کاری می توانید انجام دهید. سه دقیقه را به خودتان اختصاص دهید و توجه کنید در ذهنتان چه چیزی رخ می دهد.


"هر جایی که هستید، با تمام توان و امکانات، هرکاری را که می توانید انجام دهید. "      تئودور روزولت

تازه دوره آموزشی یوگا به پایان رسیده بود که در پایان،  افراد تحت آموزش سوال کردند : چگونه می توانند ورزش و احساس لذت بخش بعد از آن را در منزل نیز حفظ کنند. همیشه در پایان هر دوره آموزشی از من این سوال را می پرسند و من این گونه به آنها جواب می دهم: در خانه این ورزش ها را انجام دهید و هر روز فقط با چند دقیقه تمرین، این ورزش را شروع کنید.

گرچه شروع و استمرار ورزش در خانه برای بسیاری از افراد مشکل به نظر می رسد، اما آن قدرها هم که به نظر می رسد ، دشوار نیست. در واقع، با یک ورزش سه دقیقه ای می توانید حس خوبی داشته باشید. بله، فقط با سه دقیقه ورزش!

وقتی ورزش یوگا را آغاز کردم، کمی تحت تاثیر این نظریه قرار گرفتم که خودم در خانه این ورزش را انجام دهم. احساس کردم نیاز دارم که مربی در آن جا باشد، راهنمایی کند و به من روحیه بدهد. آغاز ورزش انفرادی مشکل به نظر می رسد. فکر کردم بخش هایی از ورزش را حفظ خواهم کرد ، اما نمی توانم کل حرکت  های کلاس یوگا را به تنهایی انجام دهم. اما بعد متوجه شدم که می توانم این کار را بکنم.

خیلی زود متوجه شدم که می توانم قبل از شروع کار یا شروع جلسه ای مهم یا پرتنش در محل کار، چند دقیقه ای بنشینم  و تمرکز کنم و احساس بهتری داشته باشم. این تمرکز باعث نفس کشیدن بهتر می شد. کم کم متوجه شدم که نفس کشیدن بر دستگاه عصبی اثر می گذارد و در زمان  لازم، باعث آرامش می شود و این آرامش خیلی سریع اتفاق می افتد.

کم کم متوجه شدم که هدف فعالیت های جسمی ، بیشتر مربوط به داشتن آرامش درونی است تا داشتن تناسب اندام . حرکات یوگا ما را متوجه عمل تنفس  می کند و این امر باعث داشتن ذهنی آرام و متفکر می شود و نگرشی به انسان می دهد که در همه جنبه های زندگی به او کمک می کند. داشتن بدن سالم کمک می کند که حس خوبی داشته باشید و یوگا به پیشبرد این هدف کمک می کند. اما این امر تنها پیامد ورزش یوگا نیست و به همین دلیل هر روز میلیون ها تن به این ورزش روی می آورند.

جالب است بدانید که ریشه کلمه فکر خوب از کلمه ای لاتین به معنای "نفس کشیدن و فرو بردن هوا داخل ریه ها" گرفته شده است. پس بی جهت نیست که نفس کشیدن و فکر خوب با هم ارتباط دارند. نفس کشیدن، ما را با روح الهی و خداوند یا با روحمان پیوند می دهد. عمیقا و با هدف نفس بکشید تا در چند دقیقه احساس متفاوتی به شما دست دهد.

از نظر جسمانی، نفس کوتاه و بریده بریده، بخش سمپاتی سیستم عصبی و درنهایت، واکنش جنگ و گریز را تحریک می کند. ثابت شده که این نوع استرس در طول زمان بسیار مضر است. در مقابل، تفس عمیق و از ژرفای شکم ،بخش سمپاتی سیستم عصبی و درنتیجه، واکنش آرام بخش را تحریک می کند. این واکنش سیگنالی را به مغز می فرستد که می گوید: همه چیز خوب است. با گذر زمان، واکنش آرامش بخش، به بدن اجازه می دهد بهترین کار را انجام دهد و به دنبال ایجاد و حفظ تعادل، سلامتی و روحیه خوب باشد.

پس یک راه حفظ روحیه بعد از کلاس یا دوره آموزشی این است که بنشینید و چند دقیقه به شکل هدفمند نفس بکشید. من به این کار آرامش یافتن می گویم ،اما شما می توانید این کار را هر چیزی که می خواهید نام گذاری کنید.

یک تمرین تنفسی و ساده دیگری نیز  وجود دارد که همین حالا می توانید انجام دهید. این تمرین تنفس، 4/4 نام دارد و به این شکل است:

روی زمین یا صندلی در موقعیت آرامی قرار بگیرید. چشمانتان را ببندید. نفسی عمیق، متمرکز و کامل بکشید و دم و بازدم کنید. به نفس کشیدن خود توجه کنید تا ذهنتان از اختلالات ذهنی دور شود. برای یک دم کامل، هوا را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید و عمل دم را انجام دهید تا به دم کامل برسید و برای بازدم هوا را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید و بازدم را انجام دهید تا به بازدم کامل برسید.

این کار را با چشمان بسته و با سرعت کم و حداقل در سه دقیقه انجام دهید. این کار باید با احساس خوب و آرامش باشد نه با عجله و از روی اجبار. اگر نفس کشیدن کار سختی است و شما دچار سردرگمی می شوید، یا سرعت آن را کم کنید یا آن را متوقف کنید. اگر از این کار خوشتان آمد، می توانید این کار را پنج تا یازده دقیقه انجام دهید.

به یاد داشته باشید موفقیت های بزرگ از موفقیت های کوچکتر به دست می آید. نفس کشیدن فورا بر سیستم عصبی اثر می گذارد و کمک می کند حس خوبی داشته باشید. پس هرجایی که هستید، با هر چیزی که دارید، هر کاری می توانید انجام دهید. سه دقیقه را به خودتان اختصاص دهید و توجه کنید در ذهنتان چه چیزی رخ می دهد.

وقتی با تنفستان ارتباط پیدا کنید، احساس خوشحالی و خوبی به شما دست می دهد و دیگران را تشویق خواهید کرد که این کار را انجام دهند.

منبع: مجله پزشکی مادر

   
       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha