رییس مرکز تحقیقات دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر آن که طبق قانون هر نوع تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم مواد دخانی ممنوع است، گفت: قانون مربوط به تبلیغ و ترویج غیرمستقیم مواد دخانی باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

آیا قانون ممنوعیت تبلیغ غیرمستقیم مواد دخانی از ضمانت اجرایی کافی برخوردار است؟
سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر آن که طبق قانون هر نوع تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم مواد دخانی ممنوع است، گفت: قانون مربوط به تبلیغ و ترویج غیرمستقیم مواد دخانی باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

دکتر غلامرضا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات مبنی بر «تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع» گفت: صنایع دخانیاتی دنیا از طریق تبلیغ، حمایت و خرج‌هایی که برای محصولات‌شان انجام می‌دهند، سعی دارند تا مصرف محصولاتشان را افزایش دهند.

وی با اشاره به ممنوعیت تبلیغ و حمایت از مواد دخانی در ایران از حدود 20 سال گذشته، افزود: بر اساس قانون مربوطه تبلیغات و حمایت‌های مستقیم از مواد دخانی انجام نمی‌شود اما نکته آن است که متاسفانه تبلیغ و ترویج غیرمستقیم مواد دخانی یعنی استفاده از رنگ، لوگو و نام مواد دخانی بر روی محصولاتی نظیر کیف، کفش، ادکلن، کلاه و ... مشاهده می‌شود.

حیدری در این باره ادامه داد: البته قانون به روشنی بر این موضوع تاکید کرده است که هر گونه تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم دخانیات ممنوع است. هر چند در بند مربوط به تبلیغات مستقیم است قانون به صورت کامل اجرا شده است و در رسانه‌ها نیز تبلیغ استعمال مواد دخانی انجام نمی‌شود، اما در زمینه تبلیغ غیرمستقیم ضعف‌هایی وجود دارد.

وی افزود: در زمینه ممنوعیت تبلیغ مستقیم مواد دخانی می‌توان گفت که ایران جزو کشورهای پیشرو است؛ چرا که تنها حدود 7 تا 8 کشور دنیا تبلیغ مستقیم مواد دخانی را ممنوع کرده‌اند. اما تبلیغ و ترویج غیرمستقیم مواد دخانی باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در مجموع بر اساس نص صریح قانون هر گونه تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم مواد دخانی ممنوع است و تخلف از آن مستوجب جرایم است. بر این اساس باید ضمانت‌ اجرایی ماده 3 قانون جامع کنترل دخانیات به صورت کامل وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha