شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 74466
سلامت نیوز :هزینه یک شب بستری در بیمارستان خصوصی تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. با این حال سکوت سنگین بین مدیران حوزه سلامت نظر همگان را جلب می‌کند. همزمان با افزایش نرخ تعرفه‌های درمانی در کشور از سویی و افزایش هزینه تجهیزات پزشکی از سوی دیگر و عدم توجه مسئولان همه دست به دست هم داده تا قیمت هتلینگ یا همان اقامت در بیمارستان‌ها نیز افزایش پیدا کند به‌گونه‌‌ای که این افزایش هزینه‌ها تحمیل بار هزینه‌های درمان بر بیماران را دوچندان می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از آرمان ؛ مسئولان در حالی از افزایش 20درصدی نرخ تعرفه‌های درمان در سال جاری خبر می‌دهند که بیماران فقط این هزینه را پرداخت نمی‌کنند بلکه علاوه بر آن هزینه‌های بیمارستان، دارو و حتی اقامت در بیمارستان‌ها را نیز در وانفسای گرانی‌های مختلف پرداخت می‌کنند. اگر از افزایش هزینه‌های درمانی در کشور گذر کنیم توجه ما به نرخ هتلینگ (اقامت) بیمارستان جلب می‌شود که روندی رو به رشد را در نوسانات گرانی کشور طی می‌کند، به طوری که با نگاهی گذری می‌بینیم که تعرفه‌های هتلینگ با افزایش چند برابری روبه‌رو شده است.

این درحالی است که افزایش قیمت هتلینگ قرار بود با افزایشی مشابه با تعرفه‌های درمانی صورت پذیرد اما نه تنها این اتفاق روی نداد بلکه قیمت هتلینگ به گفته مسئولان با افزایش 70درصدی مواجه شد. براساس آمار، قیمت هتلینگ بیمارستان‌ها طی هشت ماه گذشته با رشد 70درصدی مواجه شده که طی این مدت دو بار تغییر تعرفه در خدمات درمانی رخ داده است. در عین حال، نکته جالب توجه در قیمت اتاق در بیمارستان‌های خصوصی این است که مسئولان هر بیمارستان بنابر صلاحدیدی که در نظر می‌گیرند، قیمت‌ها را تعیین کرده و هزینه هتلینگ را به بیمارانی که علاوه بر آن هزینه دارو، نگهداری، همراه بیمار را پرداخت می‌کنند، احتساب می‌کنند. در پرس‌وجویی گذرا مشاهده می‌کنیم که حداقل هزینه هتلینگ در بخش خصوصی برای بیمارستان‌های درجه یک، در اتاق‌های یک تخته ۲۷۰ هزار تومان و در اتاق‌های دو تخته ۲۱۰ هزار تومان تعیین شده است.

هرچند مسئولان حوزه سلامت در سال جاری سعی در یکسان سازی نرخ تعرفه‌های دولتی و خصوصی داشتند اما نه تنها این امر رخ ندارد بلکه تعرفه‌های خصوصی چندین برابر تعرفه‌های دولتی شده که دلیل امر نیز جز بی توجهی مسئولان به حوزه سلامت و درمان نیست.با این حال، هرچند دولت امسال برای هتلینگ (اقامت) بیمارستان‌های دولتی تعرفه‌‌ای را اعلام نکرده اما با نگاه به قیمت‌ها و افزایش‌هایی که توسط صاحبان بیمارستان‌ها روی داده می‌بینیم که مسئولان دولت و حوزه سلامت از این افزایش قیمت‌ها رضایت داشته و شکایتی از این امر ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha