شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 74487
سلامت نیوز :  درد؛ خیلی آشناست. تك به تك تجربه كردیم و گاه از آن به فریاد رسیدیم. از یك خراش كوچك گرفته تا زخمهایی كه سالهای سال با ما زندگی كردند، همه دردناك هستند و گاه غیرقابل تحمل.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از ایران  ؛ انسان از كودكی وقتی زبان باز میكند باید یاد بگیرد كه دردش را بگوید و این دردها كه گاه زودگذر هستند و گاهی حتی بدون گذر! تا آخرین لحظه زندگی او را تنها نمیگذارد. وقتی یاد میگیریم از دردمان بگوییم، همیشه به دنبال درمان هم میگردیم. یك چسب زخم، یك پانسمان معمولی؛ شاید كیسه آب گرم یا كمپرس یخ. مسكن، آرامبخش، یك دنیا دارو و گاهی هم یك گوش شنوا میتواند درد ما را درمان كند.شاید تصور بعضیها از درد فقط دردهای فیزیكی باشد، اما منشأ بیشتر دردها، روان ماست. این باور اشتباه خیلی وقتها موجب شده است كه مسیرهای اشتباه و طولانی درمان را، بینتیجه سپری كنیم.

اسم «درمانگاه چند تخصصی درد» به گوش كمتر كسی خورده است.

این درمانگاهها با هدف تشخیص و درمان سرپایی بیمارانی كه عارضه درد دارند، تاسیس و چند وقتی است در كشور راهاندازی شده است. در این درمانگاهها هدف، تسكین دردهای مزمن است و سعی شده همه روشهای درمانی مورد نیاز یك بیماری در یك مجموعه كامل به بیماران نیازمند ارائه شود. از روانشناسی در ابتدای مراجعه بیمار تا عمل جراحی در صورت نیاز، همه در یك كلینیك انجام میشود و مسلم است این نظم در مراحل درمان، حتماً نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت.

دکتر آرش احمدی، عضو هیات مدیره یكی از این درمانگاههای چند تخصصی درد كه روی درمان دردهای ستون فقرات و مفاصل تمركز دارد، به میگوید: دردهای انتشاری گردن و کمر ناشی از ضایعات دیسک، سیاتیک، آرتروز و تنگی کانال نخاع، دردهای عضلانی و مفصلی در زانو، شانه و لگن، خار پاشنه و دردهای ناشی از پوکی استخوان و شکستگی مهرهها، دردهای قفسه سینه ناشی از التهاب اعصاب بین دندهای و شکستگی دندهها و حتی سردردهایی مانند میگرن در این درمانگاه تسكین داده میشود.

وی اظهار میدارد: بیماریهایی مانند دیسك كمر و گردن مانند دیابت مزمن و نیازمند كنترل است. علم جراحی اعصاب منشأ 90 درصد دیسكهای كمر و گردن را استرس میداند. استرس با اسیدی كردن ph خون، شل كردن غلاف فیبری دور دیسك و در نتیجه كم آب كردن قسمت ژلاتینی مركز دیسك این مشكل را به وجود میآورد. پس همه این دردها را استرس رقم میزند و فشار فیزیكی فقط یك بهانه است. به همین علت در درمانگاه درد، خدمات روانشناسی و روانپزشكی هم به بیمار ارائه میشود و در كنار آن طب فیزیكی، توانبخشی و طب مكمل وجود دارد.

به گفته احمدی، بیمارانی كه به این درمانگاه مراجعه میكنند معمولاً خدماتی از پزشكان دریافت كردهاند و مشكل آنها به شكل تك تخصصی بررسی شده و زمانی به درمانگاه میآیند كه دردشان درمان نشده یا بیشتر شده است. بعضی افراد هم از مراحل اولیه ابتلا به درد به مركز مراجعه میكنند. در ابتدای مراجعه، معاینه اولیه از بیماران انجام میشود و خدماتی مانند عكسبرداری و نوار عصب و عضله برای تشخیص بیماری انجام میشود. با توجه به هزینهها، معمولاً تلاش میشود دستكم مراحل تشخیصی برای بیمار انجام شود. در مرحله بعد، پزشكان درمانگاه به شكل گروهی تصمیم میگیرند كه بیمار چه راهی را باید برای درمان سپری كند و سعی ما بر این است كه جراحی در آخرین مرحله درمان قرار داشته باشد.

وی میافزاید: برای بیماران بستههای درمانی در نظر گرفته میشود و معمولاً در 20 جلسه، همه خدمات شامل روانشناسی، فیزیوتراپی و ورزش به بیمار ارائه خواهد شد. فیزیوتراپی در درمانگاه چند تخصصی درد شامل لیزر درمانی، مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی و استفاده از جریانهای الكتریك و كششی است. در لیزر درمانی از لیزر كمتوان برای كنترل درد، التهاب و حتی ترمیم موضع آسیب دیده استفاده میشود. مگنت تراپی هم تاثیر بسیار چشمگیری در كاهش درد دارد، اما در فیزیوتراپیهای معمولی به كار گرفته نمیشود. هنگام استفاده از جریانهای الكتریك از طب سنتی بادشكن نیز استفاده میشود. در صورت تشخیص پزشكان مجموعه، طب سوزنی هم تجویز خواهد شد كه به فرآیند ترمیم و كنترل درد كمك میكند. در جلسات آخر هم بیماران، ورزش درمانی میشوند و بعد از ترخیص هم به آنها توصیه میشود با ورزش و قوی نگه داشتن ماهیچهها، جلوی بازگشت مجدد بیماری و درد را بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha