شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 74488
سلامت نیوز :مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس، خشکیدگی بلوط‌های غرب را مهم‌ترین چالش تنوع زیستی زاگرس عنوان کرد و افزود: اعتباری معادل 250 میلیارد تومان برای طرح پیشگیری، کنترل خشکیدگی و بهره‌برداری ناپایدار از بلوط‌های غرب در سال جاری در نظر گرفته شده است.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از ایران ؛ شیرین ابوالقاسمی گفت: در حال حاضر مهم‌ترین معضلی که تنوع زیستی زاگرس با آن مواجه است، خشکیدگی درختان بلوط غرب است که گونه شاخص یا پرچم زاگرس است و زندگی گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری در این منطقه از جمله سنجاب ایرانی، خرس، گیاهان دارویی و مرتعی زاگرس همگی به حیات این گونه وابسته است.

به گفته وی با تحقیقاتی که از سوی کارگروهی متشکل از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، وزارت کشور و متخصصان و صاحبنظران دانشگاهی انجام شد، مشخص شد منشأ اصلی خشکیدگی بلوط‌های غرب، ریزگردها هستند که ابتدا موجب خشکیدگی برگ درختان می‌شوند و از آنجایی که فرایند فتوسنتز و متابولیسم درختان توسط برگ‌ها انجام می‌شود، با از بین رفتن آنها کل درخت خشک می‌شود.

ابوالقاسمی اظهار کرد: البته بهره‌برداری‌های ناپایداری که از درختان بلوط غرب می‌شود، یکی دیگر از عوامل نابودی بلوط‌ها در زاگرس است.

مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس تصریح کرد: در آخرین نشستی که اعضای کارگروه داشتند، مقرر شد از محل ردیف اعتباری مدیریت بحران وزارت کشور اعتباری معادل 250 میلیارد تومان برای سال 92 برای طرح پیشگیری و کنترل خشکیدگی و بهره‌برداری ناپایدار از بلوط‌های غرب در نظر گرفته شود که سازمان محیط زیست نیز پیگیر تخصیص این اعتبار برای سال‌های آینده است و امیدواریم بودجه سال جاری ظرف چند ماه آینده اختصاص یابد.

وی با بیان این که جنگل‌های بلوط زاگرس 16 استان کشور را در بر می‌گیرد، افزود: متاسفانه در چند سال گذشته با هجوم ریزگردها، بخش‌های زیادی از این جنگل‌ها تخریب شده و حتی تخریب این جنگل‌ها در مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست مانند دنا و هلن در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری یا بخش‌هایی از استان فارس به وضوح قابل تشخیص است. به اعتقاد ابوالقاسمی، با مشخص شدن منشأ خشکیدگی بلوط‌های غرب و اعتبار مناسبی که برای ساماندهی این چالش در نظر گرفته شده، چنانچه این تامین اعتبار در سال‌های آینده ادامه یابد، می‌توان ظرف چند سال این مشكل را برطرف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha