شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 74489
سلامت نیوز : هم اكنون در دنیا كنترل قند خون بعد از غذا از اهمیت بسیاری برخوردار شده است، چنانچه اگر اهمیت كنترل قند بعد از غذا بیشتر از قند ناشتا نباشد، كمتر نیست. این امر موجب شده است كه در زمینههای درمانی هم بیشتر پزشكان تلاششان كنترل قند بعد از غذا باشد. بررسی وضع دیابت، شاخص مهمی است، زیرا این بیماری مزمن بوده و چون در گذشته روش نرمال درمانی مناسبی برای آن انجام نمیشود، معمولاً مرگ و میر بسیاری را به دنبال داشت.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از ایران ؛ سالها قبل پروفسور اسماعیل رهبر، اندكس هموگلوبین HBA1C را كشف كرد. این كشف وضع دیابت هر فرد را در سه ماهه گذشته نشان میدهد و مشخص میكند كه وضع قند ناشتا در بدن شخص چگونه بوده است. با وجود آنكه كاشف اندكس هموگلوبین ایرانی بوده است، اما وضع قند ناشتا در ایران نسبت به سایر كشورها در حد مطلوب نیست. از مهمترین علتهای آن میتوان به ترس از استفاده از انسولین اشاره كرد. متوسط انسولین باید زیر 7باشد، اما در كشور ما 5/9 است. نكته دیگر اینكه اطلاعرسانی درباره دیابت هم تا پیش از این نداشتیم.

در حال حاضر 2 میلیون نفر مبتلا به دیابت شناسایی شدهاند و 2میلیون نفر هم هنوز تشخیص داده نشدهاند و اطلاعی از بیماری خود ندارند. نكته دیگر اینكه اطلاعرسانی درباره دیابت از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در كشورمان درباره این بیماری خاموش اطلاعرسانی شود. هماكنون در ایران از روشهای درمانی و انسولینهای مدرن استفاده میشود و شركتهای بیمهگر هم آنها را بیمه میكنند لذا مصرف انسولین از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا 40 درصد دیالیزی ناشی از بیماری دیابت است.

مصرف انسولین امروزه در دنیا به عنوان یكی از مهمترین شاخصهای كنترل دیابت است. در ایران سالانه 7 میلیارد واحد انسولین مصرف میشود در حالی كه در كشوری چون تركیه كه شباهت زیادی به ایران از نظر ابتلا به دیابت دارد، مصرف انسولین سالانه 21 میلیارد واحد است و این یعنی 3 برابر مصرف ایران؛ این میزان مصرف انسولین موجب شده است كه هزینههای بعدی دیابت آنها كمتر از كشور ما باشد. لذا تركیه در مراحل بعدی درمان دیابت هزینه كمتری میكند و كنترل بهتری هم دارد. امروز وظیفه پزشكان ایرانی است تا با اطلاعرسانی مناسب در زمینه دیابت گام مهمی در كنترل این بیماری بردارند. در این راه رسانههای دیداری و شنیداری وظیفه مهمی بر عهده دارند و باید علاوه بر اطلاعرسانی مناسب با كمك پزشكان، كسانی را كه از بیماری خود اطلاعی ندارند، تشویق كنند تا با انجام آزمایش قند از بروز بیماری دیابت پیشگیری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha