سلامت نیوز : یكی از عمــــده‌ترین اختلال‌های اضطــــرابی، اختلال وسواس است و به گفته روانشناسان دست‌كم یك فكر اضطرابی در شخص است كه نهایتا منجر به بروز یك رفتار جبری در او می‌شود و فكر و رفتار در شخص، غیرقابل كنترل بوده و شخص ناگزیر از تسلیم شدن در برابر آن‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از ایران ؛ نسیم حسین‌قراری روانشناس با بیان این‌كه اضطراب در حالت عمیق‌تر، طولانی مدت‌تر و گسترده‌تر تبدیل به شكل‌ها و گونه‌های مختلفی می‌شود، می‌گوید: یكی از عمده‌ترین اختلال‌های اضطرابی، همان اختلال وسواس است و نمونه شایع این اختلال، فكر آلوده بودن دست‌ها در فرد است كه وی را وادار می‌سازد به دفعات دست‌های خود را بشوید اما این اختلال می‌تواند شكل خفیف‌تری نیز داشته باشد و آن هم وجود فكر وسواسی است كه كمتر به عمل وسواسی تبدیل می‌شود. در حالت فكر وسواسی یك فكر، یك عقیده، یك احساس و یا یك اندیشه، مزاحم و تكرار شونده است.

وی با بیان این مطلب كه نقش رفتاری در تربیت اصول رفتاری كودك در بروز این اختلال بسیار موثر است، افزود: به طور طبیعی والدین در تربیت كودك خود نقش مستقیم‌تر و عمیق‌تری بازی می‌كنند.

این نقش در ابعاد افراطی تسلط گرایانه، اجباری و دستوری یا تكرارهای مكرر و خصوصا هنگامی كه كودك را ناگزیر از انجام آن می‌سازد می‌تواند زمینه ساز بروز اختلال فرد شود.
حسین‌قراری از مهمترین عوامل پیشگیری را توجه مناسب و معتدل به ایفای نقش تربیتی برای كودك دانست واعتقاد دارد باید از ارائه‌ عوامل تربیتی و اعمال فشار شدید جهت شكل دادن آداب و اصول در رفتار كودك خودداری كرد.

وی با اشاره به این‌كه در بزرگسالی پس از بروز افكار وسواسی یا جبری و حتی وسواسی- جبری آنچه جهت كنترل و رفع این مشكل مهم است، می‌گوید: شناسایی، ارزیابی شدن، مدت افكار وسواسی یا اعمال جبری یا اختلال وسواسی- جبری در رفع این مشكل حائز اهمیت است و در ابتدا یافتن علل بروز اضطراب و گام برداشتن به سمت آن می‌تواند مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha