سلامت نیوز : سال گذشته ارز دارویی مشکلات فراوانی داشت و در نیمه دوم سرانجام این ارز به وزارت بهداشت پرداخت شد.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از خبرآنلاین ؛ امسال هم وزارت بهداشت همچنان این مشکل را داشت تا اینکه در بررسی بودجه امسال،نمایندگان تصمیم به حذف ارز دارویی گرفتند.رهبر مژدهی آذر رئیس انجمن داروسازان ایران از موافقان این طرح است.

وقتی اعلام شد که ارز دارویی حذف می شود،شما از این طرح پشتیبانی کرد.دلیل موافقت شما چه بود؟
در تصویب این طرح موافقت یا مخالفت ما به هیچ وجه مطرح نبود.متاسفانه وزارت بهداشت و دولت هیچ وقت در تصمیم های خود انجمن را دخالت ندادند،بنابراین نظر ما تاثیری نداشت.اما چون این طرح به تولید کننده و توزیع کننده کمک می کند ما موافق هستیم.

شاید این طرح به تولید کننده و توزیع کننده کمک کند اما مصرف کننده دچار مشکل می شود؟
با حذف ارز دارویی،دارو به قیمت واقعی عرضه می شود.الان با این ارزی که به دارو داده می شد قاچاق دارو و مصرف آن بی رویه بود.همین باعث بی ارزش شدن دارو شده بود.برای تولید کننده هم چندان تولید صرفه اقتصادی نداشت.اما الان امکان رقابت و پژوهش برای شرکتهای تولید کننده به وجود می آید،پزشکان از تجویز بی رویه دارو پرهیز می کنند و مردم هم بی خودی خود درمانی نمی کنند.

الان تکلیف مصرف کننده واقعی و بیماران بیماریهای خاص چه می شود؟
سازمانهای بیمه گر وظیفه حمایت از بیماران را دارند.آنها باید در اساسنامه خودشان یک خانه تکانی انجام دهند.ما قبلا پیشنهاد دادیم که با حذف ارز دارویی،فرانشیز را به 10 درصد کاهش دهند و داروهای به اصطلاح بدون نسخه مثل سرماخوردگی و آنتی بیوتیک را از لیست بیمه خارج کنند . در عوض داروی بیماریهای خاص را جایگزین کنند،در اینصورت مشکل بیماران هم حل می شود.

اما الان بدون اینکه در قانون بیمه ها تغییری ایجاد شود،ارز دارویی را حذف کردند؟
این را باید وزارت بهداشت و دولت پیگیری کند.در اینباره شرکتهای دارویی و داروخانه ها مسئول نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha