سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت از تدوین راهنمای بالینی درمان سوء مصرف مواد محرک و ابلاغ آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرا در سراسر کشور خبر داد.

دکتر عباسعلی ناصحی در گفت وگو با (ایسنا)، در این باره گفت: وزارت بهداشت با توجه به منابع علمی و نظر صاحب نظران دو نوع راهنمای بالینی برای درمان سوء مصرف مواد محرک تهیه کرده است که عبارتند از "ماتریکس" و "ماتریکس تعدیل شده".

وی با بیان این که این پروتکل درمان استاندارد برای سوء مصرف مواد محرک صنعتی از سوی ریاست کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر به دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی سراسر کشور ابلاغ شده است، افزود: بر این اساس مراکز درمانی می‌توانند از این پس یکی از این دو روش را برای درمان بیماران دارای سوء مصرف مواد محرک صنعتی به کار گیرند.

ناصحی اساس این دو شیوه درمان را یکی دانست و گفت: در این زمینه درمان دارویی به کار گرفته نمی شود و اساس درمان، روان درمانی و ارایه آموزش های مختلف به بیمار و خانواده وی است.

وی افزود: هر چند اساس این دو شیوه درمانی یکی است اما درمان با "ماتریکس تعدیل یافته" بیشتر بر اساس مشاوره های فردی بوده و زمان آن نیز مقداری کوتاه تر از شیوه "ماتریکس" است. روش درمانی "ماتریکس" نیز بیشتر بر اساس گروه درمانی بوده و اثربخشی بیشتری دارد، اما مقداری زمان آن طولانی است.

ناصحی افزود: در مجموع بسته به شرایط بیمار (با تشخیص درمانگر) و همچنین بنا به انتخاب بیمار، می توان یکی از این روش ها را برای درمان بیمار مورد نظر به کار گرفت.

وی همچنین از ارایه آموزش های لازم به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برای اجرای پروتکل درمان سوء مصرف مواد محرک خبر داد.

الزامات استفاده از پروتکل درمان سوءمصرف مواد محرک اعلام شد

دکتر فیروزه جعفری، رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت نیز درباره الزامات درمان سوء مصرف و وابستگی به مواد محرک در مراکز درمان اعتیاد، گفت: تنها مراکز مجاز ماده 15 می توانند پروتکل درمان سوء مصرف مواد محرک را به کار گیرند. همچنین تنها پزشکان و روانشناسانی که دوره های آموزشی مربوطه را در دانشگاه های علوم پزشکی گذرانده‌اند، مجازند از این پروتکل درمانی استفاده کنند. البته این پزشکان باید یک سری دوره های آموزشی پیش نیاز را طی کنند.

وی افزود: در مجموع برای استفاده از این پروتکل درمانی باید مراتب از سوی مراکز درمانی مربوطه به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شود و پزشک و مسوول فنی این مراکز نیز باید دوره های آموزشی مربوطه را طی کرده باشند.

جعفری با بیان این که درمان دارویی شناخته شده‌ای برای درمان وابستگی به مواد محرک وجود ندارد، افزود: اگر هم دارویی تجویز می شود برای موارد سایکوز و افسردگی است و برای درمان سوء مصرف مواد محرک از روش های غیردارویی استفاده می شود.

رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد: دستورالعمل فعلی درمان سوء مصرف مواد محرک برای نوجوانان زیر 18 سال قابلیت اجرا ندارد و به این منظور دستورالعمل جداگانه‌ای تدوین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha