سلامت نیوز : یک فوق تخصص شبکیه با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در درمان بیماری‌های شبکیه عنوان کرد: از جمله این پیشرفت‌ها، تزریق آمپول‌های داخل چشمی است که امکان درمان بیماری‌های صعب‌العلاجی نظیر رتینوپاتی دیابتی (عوارض چشمی ناشی از دیابت) را فراهم کرده است.

دکتر یوسف علیزاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: با توجه به تجهیز مراکز درمان تخصصی به امکانات جدید، نیاز جدی برای اعزام بیماران به خارج از کشور بویژه در حیطه بیماری‌های شبکیه وجود ندارد و امروز پیچیده‌ترین اعمال چشم در ایران انجام می‌شود.

وی افزود: تکنیک‌های جدیدی از جمله دستگاه‌ها و تکنیک‌های تصویربرداری نظیر OCT وارد حوزه چشم پزشکی شده است که امر تشخیص بیماری‌های شبکیه را تسهیل کرده است. همچنین تزریق آمپول‌های داخل چشمی امکان درمان بیماری‌های صعب‌العلاجی نظیر رتینوپاتی دیابتی (عوارض چشمی ناشی از دیابت) را که قبلا راهی برای درمانش وجود نداشت فراهم کرده است.

این فوق تخصص شبکیه، با بیان اینکه تا سال‌ها قبل برای درمان عوارض چشمی ناشی از دیابت، از لیزر درمانی استفاده می‌شد، عنوان کرد: اکنون تزریق دارو به داخل چشم، روند جراحی شبکیه را تسهیل کرده است. علاوه بر این مدت زمان انجام عمل جراحی در سایر بیماری‌های شبکیه و ویتره کوتاه بر میزان اثربخشی آن افزوده شده است.

علیزاده درباره روش تزریق داخل چشمی دارو توضیح داد: تزریق داخل چشمی به دو علت انجام می‌شود که مورد نخست آن جلوگیری از خونریزی در رتینوپاتی دیابتی و دیگری درمان تورم لکه زرد در برخی بیماری‌هاست. در واقع تزریق دارو، از ورم شبکیه می‌کاهد و در نهایت دید بیمار را بهبود می‌بخشد.

وی افزود: البته تزریق داخل چشمی برای همه بیماری‌ها کاربرد ندارد.

این فوق تخصص شبکیه درباره میزان عوارض ناشی از بکارگیری این روش نیز گفت: طبیعی است هر اقدام درمانی عارضه داشته باشد، اما اگر به دست افراد متبحر‌ انجام شود، عوارض آن به حداقل می‌رسد.

علیزاده با اشاره به ورود ژن درمانی به حیطه درمان بیماری‌های چشمی در آینده عنوان کرد: شاهد هستیم که بتدریج از نیاز به جراحی چشم کاسته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    59 21
    با عرض سلام مدت ده روز است چشم راستم تار میبیند..بعد از گرفتن عکس پرسکان گفتند که ماکدلای شبکیه چشم ورم کرده و باید امپول تزریق شود..34 ساله هستم و سابقه هیچگونه بیماری هم ندارم..در دبی زندگی میکنم..میخداستم بدونم تزریق امپول جه عوارضی دارد و ایا کار راحتی است ..یا اینکه پیشنهاد میکنید برای درمان به ایران بیایم.متشکرم