سلامت نیوز : رئیس انجمن عفونی کودکان ایران 85 تا 90 درصد کودکانی که دچار سرما خوردگی می‌شوند دارای التهابی به صورت سینوزیت دانست و گفت: این سینوزیت به صورت ویروسی است و به درمان نیاز ندارد چرا که خود به خود بهبود می‌یابد.

محمدرضا بلورساز در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: سینوزیت یکی از بیماریهای شایع در کودکان است که به دنبال عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی‌های معمولی ایجاد می‌شود که نوع میکروبی آن شایعترین سینوزیت در کودکان است.

رئیس انجمن عفونی کودکان ایران گفت: سینوزیت به دلایل میکروبی، ویروسی و قارچی و به ۳ صورت حاد، تحت حاد و مزمن ایجاد می‌شود که اگر مدت ابتلا به آن کمتر از 3 هفته باشد، سینوزیت حاد؛ اگر بین 3 تا 6 هفته باشد سینوزیت تحت حاد و اگر از 6 هفته بیشتر باشد سینوزیت مزمن است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: نوع سینوزیت در سنین مختلف در کودکان فرق دارد چرا که کودکان حدود 10 سینوس دارند .

فوق تخصص عفونی کودکان ادامه داد: سینوزیت در کودکان از بدو تولد تا 4 سالگی اتموئیدیت است و از 4 سالگی به بالا، فکی است و از 8 سالگی به بعد سینوزیت پیشانی نام دارد.

بلورساز، وظیفه سینوس‌ها را پاکسازی و تهویه هوای ورودی دانست و افزود: در واقع سینوس همان فیلتر بدن است و اگر هر گونه التهابی در سینوس ایجاد شود ما با بیماری به نام سینوزیت مواجهیم که شایع‌ ترین التهاب سینوس‌ها به دنبال عفونت‌های ویروسی و بیماری شایع سرماخوردگی رخ می‌دهد.

رئیس انجمن عفونی کودکان ایران علائم سینوزیت فکی را که از 4 سال به بالا دیده می‌شود تب، سردرد، حالت تهوع، بی‌ اشتهایی، گرفتگی بینی و ترشح چرکی بینی دانست و افزود: سینوزیت در سنین زیر 4 سال با علائمی مانند تورم یکطرفه چشم، قرمزی چشم، حالت بیرون‌زدگی چشم، بی‌قراری، حالت تهوع و تب همراه است و باید کودک هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کند و در بیمارستان بستری شود.

بلورساز این سینوزیت را بسیار خطرناک دانست و افزود: این نوع سینوزیت در کودکان زیر 4 سال می‌تواند خطر کوری و عوارض چشمی به دنبال داشته باشد. البته این نوع سینوزیت بسیار نادر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی خاطرنشان کرد: سینوزیت میکروبی یک بیماری خطرناک است که باید هرچه سریعتر درمان شود چرا که می‌تواند هم برای چشم و هم برای مغز خطرساز باشد و به ایجاد آبسه مغزی و مننژیت منجر شود.

بلورساز 85 تا 90 درصد کودکانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند دارای التهابی به صورت سینوزیت دانست و افزود: این سینوزیت به صورت ویروسی است و نیاز به درمان ندارد چرا که خود به خود بهبود می‌یابد.

رئیس انجمن عفونی کودکان ایران تصریح کرد: سینوزیت قارچی بیشتر در کودکانی رخ می‌دهد که ضعف سیستم ایمنی دارند، مثلاً سرطان دارند.

متخصص کودکان ادامه داد: کودکان باید در تابستان به مدت طولانی در جلوی باد کولر قرار نگیرند و بعد از حمام نیز سرشان با سشوار خشک شود و خانواده‌ها باید مراقبت کنند تا کودکان در معرض سرماخوردگی قرار نگیرند.

وی نبود واکسن‌های لازم در ایران را از جمله عللی دانست که در ابتلای کودکان به سینوزیت نقش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha