سلامت نیوز : فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به مصرف سیگار در زنان باردار هشدار و گفت: مصرف سیگار علاوه بر اینکه میزان باروری را کم می‌کند، باعث تولد زودرس نوزاد نیز می‌شود.

دکتر " یزدانی" در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه توتون و تنباکویی که در قلیان استفاده می‌شود، مرغوب نیست اظهار کرد: در اغلب موارد از مانده‌های توتون و تنباکویی که از تولید سیگار باقی می‌ماند برای تنباکوی قلیان استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: تولید کنندگان برای اینکه کیفیت نامناسب تنباکوهای تولید شده را از بین ببرند انواع اسانس‌ها با عطر و مزه متفاوت به آن اضافه می‌کنند.

یزدانی گفت: تنباکوهایی که معطر شده‌اند زمانی که در معرض حرارت قرار گیرند ممکن است موادی را ایجاد کنند که مضرات آن از توتون و تنباکویی که در تهیه سیگار از آن استفاده می‌شود، به مراتب بیشتر باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به تغییراتی که در فرم و نوع سیگارها ایجاد شده است، گفت: امروز سیگارها لایت و سبک شده‌اند و نیکوتین و قطران کمتری دارند، اما با وجود این هیچ کدام از سیگارهای امروزی نیز نتوانستند عوارض ناشی از مصرف سیگار را در فرد کاهش دهند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال کسانی که سیگار لایت استفاده می‌کنند، با افزایش تعداد نخ این نوع سیگار و افزایش تعداد پک‌هایی که به آن می‌زنند باز هم نیکوتین و قطران بیشتری مصرف می‌کنند و به همان اندازه سیگارهای قدیمی این نوع سیگارها نیز به بدن آسیب می‌رساند.

فوق تخصص ریه با بیان اینکه به طور متوسط سالانه 60 هزار نفر به علت عوارض مستقیم مصرف سیگار در ایران فوت می‌کنند، گفت: 45 تا 90 درصد مبتلایان به سرطان ریه، سیگاری هستند.

وی ادامه داد: افرادی که سیگار مصرف می‌کنند بیش از سایر افراد جامعه مبتلا به ذات‌الریه می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن ارائه این آمار که در ایران 25 تا 27 درصد مردان و 4 درصد زنان به طور متوسط سیگاری هستند، گفت: به طور متوسط 10 درصد افراد جامعه سیگاری هستند.

وی با ابراز نگرانی از کاهش سن مصرف سیگار در جامعه، افزود: درحالی که رشد مصرف سیگار در مردان ثابت مانده اما در زنان استعمال سیگار بیشتر شده است.

وی گفت: مصرف سیگار سیستم ایمنی که در داخل مجاری تنفسی وجود دارد را مختل می‌کند، بنابراین شانس ابتلا به عفونت در افراد سیگاری بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha