چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7452

در حالی که سران کشورهای جهان در نیویورک خود را برای آغاز مجمع عمومی سازمان ملل آماده می کنند، این سازمان روز دوشنبه عصر به وقت محلی میزبان نشست یکروزه سران عالی رتبه جهان درخصوص تغییرات آب و هوایی و چالش گرم شدن سیاره زمین بود.

در این نشست که به ریاست بان کی مون ، دبیر کل سازمان ملل برگزار شد هیات های نمایندگی 150کشور حضور داشتند که 80 مورد آنها در سطح ریاست دولتها بود. بان کی مون این اجلاس را حاوی پیام مهمی از اراده سیاسی دولتها برای مقابله قاطع و سریع در برابر گرمایش زمین دانست.
در سالهای اخیر با افزایش دمای میانگین سیاره زمین ، بر اثر افزایش تولید گازهای گلخانه ای ، اقلیم سیاره ما دچار تغییرات چشمگیری شده است که در صورت عدم کنترل بزودی می تواند به فاجعه ای عظیم تبدیل شود. این نشست مقدمه نشست ماه دسامبر در بالی است.
در نشست بالی که نخستین گردهمایی بین المللی تصمیم گیری درخصوص گرمایش زمین پس از اجلاس کیوتو است ، قرار است راههای سریع و مطمئن برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای مورد بررسی قرار گیرد. این در حالی است که تاکنون کشورهای متعهد به کاهش تولیدات گازهای گلخانه ای در پروتکل کیوتو نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند. در جلسه دوشنبه عصر غیبت جورج بوش رئیس جمهور امریکا که کشورش از پذیرفتن و اجرای معاهده کیوتو سر باز زده و یکی از عمده ترین تولیدکننده های گازهای گلخانه ای است ، جلب نظر می کرد.
وی اعلام کرده است که به جای این نشست در هفته های آینده میزبان سران کشورهای تولیدکننده عمده دی اکسید کربن خواهد بود تا به راهی مطمئن و در عین حال نامتضاد با منافع اقتصادی امریکا برسد.
اما در غیاب او حضور 2 مدافع محیط زیست امریکایی در سازمان ملل مشهود بود؛ آرنولد شوارتزنگر ، بازیگر سابق هالیوود و فرماندار کالیفرنیا و ال گور معاون سابق ریاست جمهوری در دوره بیل کلینتون که در سالهای اخیر به چهره ای موثر در مبارزات با گرمایش زمین تبدیل شده است و مجموعه سخنرانی ها و فیلم مستند در حقیقت ناخوشایند او موجب آشنایی صدها هزار نفر از مردم جهان با این مساله شده است ، در این نشست حضور داشتند.
آرنولد در سخنرانی مجمع عمومی گفت: اکنون زمان سخن گفتن سپری شده و همه باید تنها به فکر عمل کردن در این باره باشیم. ال گور نیز که خود در تدوین پروتکل کیوتو نقش فعالی بازی کرده بود، به بیان نحوه تاثیر گرمایش جهانی بر زندگی انسان ها از قطب شمال تا جنوب پرداخت.
محققان پیش بینی می کنند در صورتی که تولید گازهای گلخانه ای ادامه یابد با شدت گرفتن فرآیند گرم شدن زمین ، بتدریج شاهد محو و نابودی حیات از سیاره خواهیم بود. آنها از گرم شدن جهانی به دشمنی علیه سیاره یاد می کنند که همه باید با آن مقابله کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha