سلامت نیوز : یک متخصص روانپزشکی با اشاره به اهمیت حمایت‌های خانوادگی و لزوم کاستن از فشار و استرس بر روی بیماران دوقطبی گفت: شرایط پراسترس کاری، کم خوابی و مشکلات اجتماعی ممکن است باعث تشدید این اختلال شود.

دکتر علی اکبر نجاتی صفا در گفت وگو با ایسنا ، گفت: بیماری دوقطبی یا اختلال دو شخصیتی یک نوع بیماری خلقی است که مبتلایان به آن علائمی همچون افسردگی، شیدایی، حالاتی شبیه به شادابی بیش از حد بدون دلیل، تحریک پذیری، پرخوابی، پرحرفی و بی قراری ازخود بروز می دهند.

وی با اشاره به اینکه اختلال دو شخصیتی گاهی با رفتارهای غیرمنطقی، عصبانیت بیش از حد و پرخاشگری همراه است، یادآور شد: برخی اوقات شدت بیماری در بیماران دوقطبی به حدی است که ارتباط آنها با واقعیت قطع شده و حالاتی از روان پریشی پیدا می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اختلال دوقطبی، از بیماری های شدید در میان بیماری های روانپزشکی به شمار می رود اما با این وجود قابل درمان است، گفت: انواع خفیف‌تری از این بیماری نیز وجود دارد که شدت کمتری داشته و راحت تر درمان می‌شود تا جایی که به علت خفیف بودن ممکن است در افراد دیر تشخیص داده شود. در این حالت فرد مبتلا، عملکرد بهتری دارد و بیماری دوقطبی در آنها، بیشتر بصورت ایجاد مشکل در مسائل زناشویی و برقراری ارتباط با دیگران بروز می یابد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه بیماری دو شخصیتی از جمله بیماری‌های شایع محسوب نمی‌شود، افزود: درحدود 1 تا 2 درصد جمعیت کل جامعه ممکن است دارای فرم شدید این بیماری باشند اما در موارد خفیف اختلال دوشخصیتی، این میزان افزایش می‌یابد. بطوری که افسردگی بین 25 تا 50 درصد افراد مبتلا به افسردگی، ممکن است گونه‌ای از این اختلال باشد، در نتیجه می توان گفت موارد خفیف بیماری دو قطبی در جامعه شیوع بیشتری دارد.

دکتر نجاتی صفا درخصوص درمان بیماری دوقطبی در افراد اظهار داشت: در موارد شدید این بیماری بستری کردن فرد مبتلا ضرورت دارد اما در مواردی که مبتلایان به اختلال دو قطبی فاقد حالت روان پریشی هستند، می توان به صورت سرپایی آنها را مداوا کرد.

وی با اشاره به اینکه داروهای خوبی برای کنترل اختلالات دوقطبی وجود دارد، گفت: اساس درمان برای رفع این بیماری تجویز دارویی است. اما باید توجه داشت که آموزش خانواده و شخص بیمار در کنار شیوه های درمانی به سلامت وی کمک می کند، بطوری که اعضای خانواده و خود بیمار باید بدانند اختلال دوشخصیتی قابل درمان بوده و همیشگی نیست.

این متخصص روانپزشکی به اهمیت حمایت‌های خانوادگی و لزوم کاستن از فشار و استرس بر روی بیماران دوقطبی اشاره کرد و افزود: شرایط پر استرس کاری، کم خوابی و مشکلات اجتماعی ممکن است باعث تشدید این اختلال در آنها شود.

دکتر نجاتی صفا در پایان با بیان اینکه پاسخ به درمان بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بسیار خوب است، تصریح کرد: متاسفانه این اختلال از جمله بیماری های مزمن همچون دیابت، فشار خون به شمار می رود، بطوری که خود بیماری با مصرف دارو به طور کامل درمان نمی شود بلکه تنها از طریق مصرف مداوم دارو، عوارض و مشکلات آن تحت کنترل در آمده و فرد به حالت عادی باز می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha