معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: برنامه مشخص و ادغام شده‌ای برای کنترل اعتیاد در کشور نداریم. اشکال کار ما در مبارزه با اعتیاد این است که این مسئله در کشور هزار متولی دارد و به همین علت هم حل نمی‌شود.

وزارت بهداشت برنامه مشخصی برای کنترل اعتیاد ندارد
سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: برنامه مشخص و ادغام شده‌ای برای کنترل اعتیاد در کشور نداریم. اشکال کار ما در مبارزه با اعتیاد این است که این مسئله در کشور هزار متولی دارد و به همین علت هم حل نمی‌شود.

فاطمه رخشانی در گفت‌و‌گو با فارس، در پاسخ به این پرسش که آمار اعتیاد در ایران چقدر است، افزود: آمار دقیقی از اعتیاد در کشور نداریم زیرا اکثر آمارگیریهایی که در این زمینه در کشور انجام می‌شود، بر اساس خوداظهاری معتادان است و قابل اعتماد نیست.

وی گفت: آمار یک میلیون و 200 هزار معتاد که قبلاً اعلام شده و رشد صفر درصد سالانه را نشان می‌دهد نیز نمی‌تواند با واقعیات جامعه ما منطبق باشد. با این حال آمار اعتیاد کشور ما چه کم باشد و چه زیاد باشد، همواره رسیدگی به آن اولویت وزارت بهداشت است.معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود:‌ اعتیاد متأسفانه هزار متولی در کشور ما دارد و به همین علت هم هیچ وقت مشکلش حل نمی‌شود‌.

وی ادامه داد: در مورد آمار اعتیاد هم دلیلی برای اعلام آن نمی‌بینم، البته اگر به روش نمونه گیری باشد، می‌تواند درست باشد اما اغلب آمارگیری ها به روش خود اظهاری است و تعداد کمی از افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، این مسئله را اعلام می‌کنند، بنابراین آمارهایی که در این زمینه اعلام می‌شود، قابل اعتماد نیست.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که برنامه وزارت بهداشت برای کنترل اعتیاد چیست، توضیح داد: یکی از اقدامات ما برای کنترل اعتیاد شناسایی افراد معتاد و تحت درمان قرار دادن آنهاست گر چه این قضیه در روستاها بیشتر موفق بوده است،چون بهورزها در روستاها تقریباً همه آدمها را می‌شناسند و اگر فردی بخواهد کتمان کند، متوجه می‌شوند که درست می‌گوید یا نه. اما این اقدامات ما در شهرها به موفقیت روستاها نیست.

رخشانی گفت: مسئله اعتیاد، مسئله‌ای نیست که به تنهایی به وسیله وزارت بهداشت حل شود، همکاری نیروی انتظامی، دستگاههای فرهنگ سازی، کاهش دسترسی،؛ کنترل مرزها و حمایت قضایی را هم نیاز دارد.

وی افزود: من به منطقه سیستان و بلوچستان تعلق دارم، جایی که مواد مخدر به راحتی در دسترس مردم است و مواد مخدر را از دارو راحت تر به دست می‌آورند و اگر درد داشته باشند برایشان راحت تر است که مواد مخدر مصرف کنند تا در مطب پزشک معطل شوند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مسئله اعتیاد در کشور ما هزار متولی دارد و به همین علت هم در این زمینه موفق نمی‌شویم‌. البته متولی مشخص و برنامه مشخصی داریم ولی در این زمینه باید جدی تر باشیم، ما در کشورمان در هر مسئله‌ای که جدی عمل کرده‌ایم، موفق بوده‌ایم.

رخشانی افزود: در مورد آمار اعتیاد هم مسئله این است که تعریف و معیار وزارت بهداشت با مثلاً بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد تعریف اعتیاد فرق می کند به همین علت هم آمارها متفاوت می‌شود.

وی گفت: در مورد برنامه‌های وزارت بهداشت هم ما متأسفانه برنامه مدون و ادغام شده ای برای کنترل اعتیاد نداریم، برای کنترل مالاریا، سل و ایدز برنامه داریم اما برای کنترل اعتیاد برنامه مشخصی نداریم. البته برنامه‌هایی را پایلوت کرده‌ایم ولی اینکه یک برنامه مشخص کشوری ادغام شده داشته باشیم این طور نیست.

معاون وزیر بهداشت افزود: در واقع نظام ارائه خدمات ما برای کنترل اعتیاد دچار مشکل است. ما دچار یک نوع نابسامانی در ارائه خدمات کنترل اعتیاد در کشور هستیم که یکی باید پیدا شود و این نابسامانی را حل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha