یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 74547

بی توجهی به حوزه‌های زیستی حیات وحش در کشور به بیشترین حد خود رسیده است. از حوادث جاده ای و شکارهای غیر مجاز گرفته تا محدودیت‌های منابع آبی و تغذیه ای، جملگی حیات وحش را با چالش‌های جدی مواجه کرده اند.

تلف‌شدن یکهزارگربه‌سان در ایران
سلامت نیوز :بی توجهی به حوزه‌های زیستی حیات وحش در کشور به بیشترین حد خود رسیده است. از حوادث جاده ای و شکارهای غیر مجاز گرفته تا محدودیت‌های منابع آبی و تغذیه ای، جملگی حیات وحش را با چالش‌های جدی مواجه کرده اند. آن‌گونه که حسین محمدی مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست ایران می‌گوید، طی 6 سال گذشته که تقریبا با عمر دولت‌های نهم و دهم برابری می‌کند، بیش از یکهزار گوشتخوار و علفخوار در کشور تلف شده اند که این تعداد بدون در نظر گرفتن بیماری‌های همه گیر است.

نقش مهم حوادث جاده ای

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ بیشتر این تلفات مربوط به گوشتخواران است که گربه سانانی همچون پلنگ و یوزپلنگ در میان آنها کم نیستند. مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست ایران با بیان اینکه بخشی از این تلفات ناشی از تعارض بین انسان و حیوان است که شکارهای غیر مجاز سهم به سزایی در آن دارند، به نقش مهم حوادث جاده‌ای در تلفات حیوانات اشاره کرده و می‌افزاید: برای جلوگیری از این حوادث راهکار هایی توصیه شده که ایجاد زیرگذر و روگذر در جاده هادر پروژه‌های راهسازی بر اساس مکان یابی حیات وحش به ویژه در کریدور‌های مهاجرتی، نصب تابلو اعلانات محل عبور حیات وحش در جاده‌ها و آموزش جوامع محلی و رانندگان انجام شود زیرا در بسیاری موارد حیوانات پس از برخورد با وسایل نقلیه چنانچه به مراکز امداد و نجات حیات وحش و یا مراکز دامپزشکی رسانده شوند تلف نمی شوند و از آنجایی که برخی گونه‌ها بسیار با ارزش و نادر هستند این اقدام از سوی رانندگان و جوامع محلی خیلی مهم است.

مدیرکل دفتر حیات وحش یکی دیگر از اقداماتی که در جهت کنترل و پیشگیری از اتلاف گونه با ارزشی مانند پلنگ که سهم بسزایی در میان جانوران تلف شده در حوادث جاده ای دارد را افتتاح پایگاه اطلاعاتی و علمی حفاظت از پلنگ ایرانی عنوان کرده و می‌گوید: این پایگاه با هدف تبادل دانش بومی و اطلاعات تخصصی بین متخصصان، علاقه مندان و افراد بومی افتتاح شد. این پایگاه اطلاعاتی تخصصی بنا بر اعلام مدیران خود، امکاناتی را برای ثبت مشاهدات گونۀ پلنگ ایرانی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و از سوی دیگر، محلی برای تبادل اطلاعات درباره بزرگترین گربه سان زنده ایران است. تسهیل و ثبت دقیق گزارش‌های مربوط به عکسبرداری و فیلمبرداری، مشاهده مستقیم پلنگ در طبیعت، مرگ و میر، مشخصات بیومتری (ابعاد فیزیکی پلنگ‌های مشاهده شده)، مشخصات زیستگاهی پلنگ ایرانی و همچنین تحقیقات و پایان‌نامه‌ها در خصوص این‌گونه از دیگر اهداف این پایگاه تخصصی است.

کمبود آب در زیستگاه مهم‌ترین چالش حیات وحش

محمدی، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط‌زیست در پاسخ به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین معضل حیات وحش در کشور چیست می‌افزاید: تغییر اقلیم و آب و هوا که شامل خشکسالی‌ها و بروز سیل در بسیاری زیستگاه‌های کشور است در حال حاضر مهم‌ترین معضلی است که تنوع زیستی جانوران را تهدید می‌کند و در بسیاری از مناطق فلات مرکزی و استان هایی مانند یزد، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان حیات وحش برای تأمین آب مورد نیاز خود با مشکلات جدی روبه رو هستند.

همچنین ازآنجایی که حدود 20 درصد از حیات وحش کشور را آبزیانی مانند ماهیان و پستانداران دریایی تشکیل می‌دهند کمبود آب در اکوسیستم‌های آبی و همچنین آلودگی آب در این زیستگاه‌ها چالش‌های جدی برای تنوع زیستی آبزیان ایجاد کرده است.وی می‌افزاید: تا کنون مراکز و پایگاه‌های اینترنتی ثبت اطلاعات گونه‌های مختلف جانوری به صورت ملی و بعضاً به صورت بین‌المللی توسط برخی سازمان‌ها در کشورهای مختلف راه‌اندازی شده است. پورتال تخصصی پلنگ ایرانی اولین پایگاه اینترنتی است که با هدف ثبت و تبادل اطلاعات در خصوص یک گونه از گربه سانان ایران، یعنی پلنگ ایرانی راه‌اندازی شده است.

یک میلیون اسلحه شکاری، تهدید دیگر حیات وحش

آمار‌های رسمی می‌گوید که بیش از یک میلیون اسلحه شکاری در کشور وجود دارد که تهدیدی جدی برای حیات وحش به شمار می‌شود. اسلحه‌هایی که با مجوز و بی مجوز، بر روی گوشتخواران و علفخواران نشانه می‌شوند و بسیاری از گونه‌های جانوری را در تهدید انقراض قرار داده است. معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست در این باره می‌گوید: «برای هر قبضه اسلحه در سال ۲۰گلوله سهمیه اختصاص می‌یابد، این درحالی است که جمعیت کل گونه‌های چهارپای قابل شکار کشور اعم از آهو، کل، بز، قوچ ومیش ۱۱۰هزار راس برآورد می‌شود.

هر شکارچی ۲۰۰ ساچمه در سال سهمیه دارد و این به‌معنای آن است که ۲۰۰میلیون ساچمه در سال ، گونه‌های حیات وحش کشور را تهدید می‌کند؛ در واقع هر حیوان در معرض شلیک ۱۸۰۰ساچمه قرار دارد. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست با شکار به‌شدت مخالف است.» هرچند این مقام مسئول، تعداد سلاح شکاری را یک میلیون قبضه اعلام می‌کند اما منابع غیررسمی،تعداد سلاح‌های شکاری مجاز و غیرمجاز را بیش از دومیلیون‌وپانصدهزار قبضه اعلام کرده‌اند. اصغر محمدی فاضل با تأکید براینکه شخصا با شکار مخالف است، می‌گوید: «حیات وحش کشور با تهدیدات متعددی مواجه است، براین اساس، ورود اسلحه و گلوله به این شرایط شکننده هیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد. هرچند ممکن است شکار برای کسی که گوشت برداشت می‌کند یا اسلحه می‌فروشد یا گردشگر خارجی می‌آورد منافعی داشته باشد اما ما معتقدیم که نباید تنوع زیستی کشور که در شمار منافع ملی است قربانی منافع فرد یا گروهی خاص شود؛ جامعه هم با شکار موافق نیست سازمان حفاظت محیط‌زیست طبق قانون اجازه دارد بنا به مصالحی که تشخیص می‌دهد برای شکار محدودیت قائل شود یا با توجه به وضعیت حساس جمعیت حیات وحش، در منطقه‌ای شکار را به کلی ممنوع اعلام کند.

این هدفی است که سازمان محیط‌زیست در چارچوب مقررات برای دستیابی به آن گام برمی‌دارد.» وی با تأکید بر ممنوعیت شکار می‌گوید: «امسال نخستین سالی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست هیچ پروانه‌ای برای شکار در مناطق حفاظت شده صادر نکرده است. این اقدام ضروری بود که باید پیش از این اجرا می‌شد. انتظار داریم کارشناسان حیات وحش و آنانی که دل در گروی حفاظت از میراث طبیعی کشور دارند با کمک رسانه‌ها از تصمیم سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر ممنوعیت شکار در مناطق حفاظت شده حمایت کنند و با فرهنگسازی زمینه حفاظت از گونه‌های وحش کشور را فراهم سازند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha