سلامت نیوز : معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست، از احتمال حذف شدن بودجه ریزگردها در مجلس خبر داده و می‌گوید این كار به ضرر مردم خواهد بود، اما در مقابل عضو هیات رییسه فراكسیون محیط زیست معتقد است سازمان برای حفظ حقوق مردم باید در كنار نمایندگان باشد، اما آنچه نمی‌بینیم، حضور این نمایندگان سازمانی است. با این اظهارنظرها به نظر می‌رسد سال جاری سالی بسیار پرخبر‌تر و پرحاشیه‌تر از سال‌های قبل را پیش رو داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ حذف اعتبار ریزگردها از سوی مجلس می‌تواند دلیل بر عدم همخوانی بودجه محیط زیست و اولویت‌های این حوزه باشد، عدم همخوانی كه درباره بودجه سال گذشته هم مطرح شده بود. محیط زیست سال گذشته را با بودجه مخصوص به ریزگرد پشت سر گذاشت و اتفاقی درباره رفع این مشكل زیست‌محیطی پیش نیامد. شاید نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیده باشند كه اختصاص بودجه به این موضوع هرچند مهم و تقدیم آن به سازمان محیط زیست، دردی را دوا نخواهد كرد.

پدیده ریزگردها از مشكلاتی است كه در سال‌های اخیر بسیاری از استان‌های كشور را درگیر خود كرده و مردم این استان‌ها از مشكلات متعدد سلامت مواجه شده‌اند، مشكلاتی كه به مردم پایتخت هم رسیده است و با شروع فصل سرما و وارونگی هوا این مشكلات تشدید می‌شوند. اما با كاهش بودجه سازمان محیط زیست در فصل‌های مختلف، اعتبار این بخش مهم و حیاتی هم كاهش و شاید هم حذف شود. بودجه‌یی كه در یكی، دو روز آینده تكلیفش مشخص خواهد شد و اعضای كمیسیون تلفیق برای آن تصمیم‌گیری خواهند كرد.

محمد نوری امیری، معاون حقوقی سازمان محیط زیست درباره حذف این اعتبار گفته است: «با حذف اعتبار گردوغبار و ریزگرد از محل مازاد درآمد نفتی، اعتباری برای مهار این پدیده‌های مخرب وجود ندارد و از مجلس انتظار می‌رود با جبران این نقیصه زمینه را برای كاهش بحران‌های زیست محیطی فراهم آورند. در سال 92 نیز تلاش كردیم برای محیط زیست از محل مازاد درآمد نفتی اعتباری در نظر گرفته شود، كاهش چشمگیر اعتبارات زیست محیطی سازمان و سایر دستگاه‌های دخیل و حذف اعتبار مهار ریزگردها در سال 1392 سبب می‌شود كه عملا امكان مدیریت این پدیده در سال 1392 ممكن نشود.»به ازای هر یكصدكیلومتر از طول مرزهای كشور حداقل باید حدود 50 میلیون دلار هزینه شود تا از شدت ورود ریزگردهای عربی به كشورمان جلوگیری كنیم. تجهیزات و فناوری‌های نوین مورد استفاده، امكان مهار 30 تا 70 درصدی ریزگردها را دارند اما نتایج زمانی كامل می‌شود كه در كریدورهای ورودی ریزگردها، تجهیزات به طور كامل نصب شوند.

نوری امیری تصریح كرد: «این امر مستلزم اختصاص اعتبار كافی در حدود 500 میلیون دلار در سال است كه طی یك فرآیند سه ساله، ریزگردهای ورودی از كشورهای عربی منطقه به كشورمان مهار شوند. فرآیند انتخاب فناوری‌ها و تست كوتاه‌مدت آنها انجام شده و براین اساس اگر این اقدام ابتر بماند، امكان ادامه عملیات آن وجود ندارد؛ لذا ما با توجه به فعل و انفعالات منطقه‌یی و پیش‌بینی تشدید ریزگردها در سال‌های پیش‌رو، نگران وضعیت سلامت مردم به ویژه در استان‌های مرزی هستیم. این فرآیندهای عملیاتی كه آغاز شده و نتایج اولیه آن در دو ماهه گذشته امیدواركننده بوده است، به هیچ عنوان نباید متوقف شود و از مجلس محترم و نمایندگان فهیم مردم انتظار می‌رود در مجال كوتاه باقیمانده با تصویب مواد الحاقی از محل مازاد درآمد نفتی 92 یا ماده 12 قانون مدیریت بحران كشور، به جبران این نقیصه بزرگ برآیند و زمینه را برای كاهش بحران‌های زیست محیطی در سال 92 فراهم آورند.»

اما كمال الدین پیرموذن، عضو هیات رییسه فراكسیون محیط زیست با انتقاد از عملكرد سازمان محیط زیست و وارد نشدن مدیران این حوزه به مباحث مربوط به بودجه و بررسی آن در مجلس به «اعتماد» گفت: «من در راستای كاهش بودجه این سازمان و اعتباراتش با رییس فراكسیون صحبت كردم و ایشان از افزایش 20 درصدی بودجه در قالب پسماند‌ها و رفع آلایندگی سخن به میان آورد، ظاهرا برای جبران مافات به طرح‌هایی در این قالب‌ها روی آورده‌اند.»

این نماینده مجلس با اعلام اینكه مردم 25 استان كشور نای نفس كشیدن ندارند، ادامه داد: «بحث ریزگردها، از مباحث جدی و مهم این روزهای ما شده است، مردم نای نفس كشیدن ندارند، سازمان محیط زیست كه متولی این امور است باید با نمایندگان مجلس تعاملات لازم را داشته باشد، مسلما ورود آنها به این مباحث حیاتی در كنار نمایندگان و اعضای فراكسیون بی‌تاثیر نخواهد بود. اما آنچه ما متاسفانه نمی‌بینیم حضور این نمایندگان سازمانی است.»

مهرداد لاهوتی، نایب رییس دوم این فراكسیون اما با امیدواری به این اعتبارات درآستانه حذف نگاه می‌كند. او در این خصوص به «اعتماد» گفت: «ما نباید مشكلات محیط زیست را تنها در مساله ریزگردها ببینیم، وقتی درباره پسماند‌ها به شهرداری اعتبار می‌دهیم هم قدمی برای حل مشكلات محیط زیست است، در حال حاضر در حال تصویب قانون جامع ریزگردها هستیم، بحث اختصاص اعتبار ریزگردها از محل درآمد مازاد نفتی هم در حال بررسی است و تا دوشنبه خبر نهایی‌اش می‌رسد. من شك ندارم كه تصویب می‌شود و اعتبارات اختصاص می‌یابد.»بودجه محیط زیست كاهش داشته، كاهشی 30 درصدی. كمی بیشتر از باقی دستگاه‌ها. محیط زیست تنها امید باقیمانده مردم برای زنده ماندن شده است، زنده ماندنی كه ارتباطی با زندگی ندارد كه شاید نفسی بیاید و نماند و گره نخورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha