یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 74555

یکی از نقایص جدی ترکیب ساختاری شورای شهر تهران فقدان کمیسیونی مستقل با نام کمیسیون سلامت است.

سلامت نیوز: یکی از نقایص جدی ترکیب ساختاری شورای شهر تهران فقدان کمیسیونی مستقل با نام کمیسیون سلامت است.

مسعود جورابلو، دبیر کل جبهه پیشگامان خدمت به خانواده های ایران اسلامی در عصرایران نوشت: کلانشهر تهران با جمعیتی که در طول روز به 12 میلیون نفر نیز می رسد اکنون در وضعیتی قرار گرفته است که با وجود پیشرفت های قابل توجهی که داشته، با موانع و مشکلات اساسی به ویژه در حوزه سلامت مواجه است.

 وسعت مشکلات موجود در شهر تهران به گونه ای است که روزانه سهم زیادی از دغدغه مردم و خبرهای رسانه های کشور را به خود معطوف می دارد.
وضعیت ناامیدکننده ترافیک، آلودگی های همه جانبه زیست محیطی و صوتی، مسائل و آسیب های متعدد اجتماعی که به معضلی اساسی گریبان مدیران شهری را گرفته و از همه اینها مهمتر، زلزله 7 ریشتری که انگار همگی ناامیدانه و با بی حسی کامل وقوع آن را به انتظار نشسته ایم تنها بخشی از مباحث جدی و اساسی شهر تهران اند که با ذهن و جسم و روان ساکنین آن در ارتباط مستقیم اند.

امروز در آستانه انتخابات پراهمیت شورای اسلامی شهر و روستا، انتظارات بحق مردم را باید شنید. با نظر به تجربه موجود و تأمل در عملکرد چند ساله شورای شهر و روستا به نظر می رسد اولین مساله ای که باید در اولویت شورای بعدی شهر تهران باشد، افزایش کمیسیون های شورا است.
 آنچه مشخص است با سه، چهار کمیسیون فعلی اداره یک کلان شهر به طور جامع میسر نیست. یکی از نقایص جدی ترکیب ساختاری شورای شهر تهران فقدان کمیسیونی مستقل با نام کمیسیون سلامت است.
در حالیکه بسیاری از وظایف و ماموریت های شورای شهر و تقسیمات این حوزه با سلامت مردم چه در سطح جسمانی و چه روانی و اجتماعی مستقیماٌ ارتباط دارد، ولی در حاضر این حوزه تنها در سطح یک کمیته پایش و مدیریت می شود.

پدیده ریزگردها، آلودگی هوا، امواج الکترومغناطیس و پست های فشارقوی و تاسیسات مخابراتی، نحوه عملکرد میادین میوه و تره بار، کشتار دام و بسیاری از مسائل مرتبط با سلامت مردم باید ذیل یک کمیسیون مختص به سلامت تصمیم گیری شود.
 در غیر اینصورت بیم آن می رود که حوزه سلامت مردم با غفلت یا سهل انگاری به جایی برسد که صرف زندگی در پایتخت با ریسک همراه باشد. به طریق مشابه، حوزه سلامت روانی و اجتماعی نیز در معرض خطرات جدی و در نتیجه، حائز اهمیت فراوان است.

 در شبکه گسترده خانه های فرهنگ، سرای محله ها و فرهنگسراها ذیل سیاست های اجرایی اصل 44 باید در یک برنامه 4 ساله و با تشکیل کنسرسیومی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و همچنین روان شناسان جوان و فارغ التحصیلان مددکاری اجتماعی تفویض مدیریت و حتی مالکیت انجام گیرد تا کارآمدتر به وظایف خود در تعمیق فرهنگ شهروندی، آموزش های همگانی از جمله آموزش فوریتی مهارت های زندگی برسند.

همچنانکه در منابع و متون علمی روز دنیا بحث می شود، واحد تحلیل سلامت از حد فقدانها عبور کرده و در پی به فعلیت رساندن حداکثر توانمندیهاست. لذا ضرورت دارد که هر چه سریعتر و با تأمین و تحکیم زیرساختهای سلامت در شهر تهران، فضا را جهت طرح واژگان جدید و مفاهیم جدی تری همچون جامعه سالم و جامعه ایمن مهیا نماییم. شورای شهر تهران و گامهای معتبر و موثری که در این مسیر می تواند بردارد تهران را در رسیدن به افق های سلامت یاری دهد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha