سلامت نیوز :  گرچه قلیان به دفعات کمتر نسبت به سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به اندازه سیگار برای بدن مضر است و در زمینه کم بودن میزان عوارض، هیچ برتری نسبت به سیگار ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وزارت بهداشت، کارشناس معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: گر چه در سال های گذشته بیشتر افراد مسن به کشیدن قلیان اعتیاد داشتند اما متاسفانه اخیرا این جوانان و نوجوانان هستند که طرفداران اصلی قلیان را تشکیل می دهند.

وی افزود: بر خلاف تصور مردم، استفاده از قلیان همچون سیگار خطر ابتلا به انواع سرطان های دهان، حنجره و ریه، بیماری قلبی و عروقی و بیماری مزمن انسداد ریوی را به شدت افزایش می دهد.

کارشناس معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور تصریح کرد: اسانس های افزوده شده به تنباکوهای موجود در بازار سبب تحریک سیستم تنفسی و بروز آلرژی های شدید در افراد می شوند.

دکتر سمیرا صدیقی اظهارداشت: مطالعات نشان می دهد که نه تنها تمامی مواد سمی و سرطان زای موجود در سیگار در اثر کشیدن قلیان نیز تولید می شود، بلکه در اثر حرارت دیدن تنباکو در مجاورت ذغال، مقادیر زیادی مونوکسید کربن و فلزات سنگین آزاد می شود که سبب بروز بیماری های مزمن و خطرناک می شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین استفاده مشترک افراد از یک قلیان زمینه انتقال بیماری های عفونی واگیردار مانند هپاتیت را از طریق دهان ممکن می سازد و آلودگی تنباکوی مصرفی و حتی لوله قلیان به باکتری ها و قارچ ها زمینه ابتلا به بیماری های عفونی تنفسی را فراهم می کند.

این کارشناس معاونت غذا دانشکده علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: حجم دود تولید شده در اثر استفاده از قلیان چندین برابر حجم دود ناشی از استعمال سیگار است خصوصا اینکه مکش عمیق قلیان و باقی ماندن مواد سمی آن در ریه سبب آسیب های جدی به بافت ریه می شود.

صدیقی افزود: متاسفانه در برخی از محیط های تفریحی شاهد مصرف خانوادگی قلیان هستیم که با از بین رفتن قبح این کار و طبیعی شدن آن میان والدین و فرزندان، افراد به دفعات بیشتر به کشیدن قلیان روی می آورند و این خود سبب بروز وابستگی به نیکوتین می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha