یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 74565

سلامت نیوز : فصل امتحانات است و دوباره همه به تکاپو افتاده‌اند. برای خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان فصل امتحان یعنی استرس، دلهره و کار سخت. اما راه‌هایی وجود دارد که شب امتحان به آن وحشتناکی‌ها هم که بعضی‌ها فکر می‌کنند نباشد. این که به موقع درس بخوانید و همه چیز را به شب امتحان موکول نکنید. استراحت کافی داشته باشید. کمی ورزش کنید تا سرحال شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ از همه مهم‌تر اینکه تغذیه درستی داشته باشید. در این مطلب به شما می‌گوییم چه چیزهایی بخورید و چه چیزهایی مصرف نکنید تا این دوره حساس را با موفقیت بیشتری پشت سر بگذارید. با ما همراه باشید. تغذیه درست یکی از شاه کلیدهای تقویت حافظه و بالا بردن تمرکز است. برای همین لازم است در این فصل که باید مطالب زیادی را به خاطر بسپارید و تمرکز بالایی داشته باشید حواستان به محتویات بشقاب‌هایتان باشد. مغز ما بسیار با اشتهاست و برای اینکه درست کار کند به 40 عنصر مغذی نیاز دارد: 15 ماده معدنی، 8 اسید آمینه، 13 ویتامین و 4 نوع اسیدهای چرب ضروری. باید بدانید که مغز ما به تنهایی حدود 20 درصد انرژی دریافتی از مواد غذایی را مصرف می‌کند.

زمانی که عناصر مورد نیاز مغز به اندازه کافی دریافت نشود نرون‌ها یا همان سلول‌های عصبی درست کار نمی‌کند و در نتیجه حافظه شما هم ضعیف‌تر می‌شود. به بیان دیگر مدام شکایت می‌کنید هر چه می‌خوانید یادتان می‌رود. برای جلوگیری از کمبود مواد مغذی مورد نیاز مغز باید تغذیه متنوعی داشته باشید. ویتامین‌های گروه ب(B1، B2، B6، B9، B12)، ویتامین‌های A، E، C نیز برای عملکرد خوب مغز لازم هستند.

میوه‌های خشک

میوه‌های خشک سرشار از مواد معدنی و املاحی مانند زینک بوده و انرژی زا هستند. باید بدانید که کمبود زینک یا همان روی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در یادآوری شود و تمرکز و دقت شما را پایین بیاورد. توصیه می‌کنیم در وعده صبحانه و یا به عنوان میان وعده در طول روز چند عدد میوه خشک میل کنید. به خاطر این که این میوه‌های خشک باعث می‌شوند که نرون‌ها یا همان سلول‌های مغز ما در آمادگی بالایی قرار داشته باشند. کشمش، زردآلوی خشک، بادام، گردو، فندق و غیره جزو بهترین انتخاب‌ها برای تقویت حافظه محسوب می‌شوند.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب منبع اصلی امگا3 هستند که برای عملکرد خوب نرون‌های ما ضروری است و نقش مهمی در تقویت حافظه دارد. برای این که حافظه قوی داشته باشید باید هر هفته دو تا سه مرتبه ماهی میل کنید. بهتر است در ایام امتحانات ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، ماهی ساردین و غیره میل کنید.

دل و جگر

دل و جگر سرشار از آهن هستند. آهن باعث می‌شود که اکسیژن به راحتی به مغز برسد و در این صورت هم بهتر می‌توانید مطالب را حفظ کنید و تمرکزتان بالا می‌رود. متأسفانه بچه‌ها علاقه چندانی به دل و قلوه و جگر نشان نمی‌دهند. می‌توانید به جای این‌ها عدس و اسفناج به آن‌ها بدهید.

شکلات سیاه

مغز ما عاشق گلوکز (قند) است. برای همین نباید آن را از غذای مورد علاقه‌اش محروم کرد. البته نباید در مصرف گلوکز زیاده‌روی کرد. برای تأمین نیازهای مغزتان شکلات سیاه میل کنید. این ماده غذایی سرشار از «تئوبرومین» و «تئوفیلین» می‌باشد. این دو ترکیب باعث تحرک و هشیاری مغز می‌شود و همچنین استرس را از شما دور می‌کنند. توجه داشته باشید هر چه کاکائوی شکلات بیشتر باشد برای بالا بردن تمرکز بهتر است. برای همین شکلات سیاه 70 درصد کاکائو انتخاب خوبی است.

چای سبز

چای سبز حاوی میزان زیادی «کاتچین» است که خواص آنتی اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارد. اگر به اندازه کافی و متعادل از این ماده مصرف کنید سطح هشیاری، تمرکزتان بالا رفته و حافظه‌تان قوی‌تر می‌شود. باید بدانید که چای سبز خستگی و افسردگی را هم از شما دور می‌کند.

عسل

عسل برای مقابله با خستگی و استرس فوق‌العاده عمل می‌کند. حاصل تلاش زنبورهای زحمتکش منبع فوق‌العاده مواد معدنی (مانند منیزیم، پتاسیم، مس)، ویتامین‌ها (ویتامین B و C) و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. عسل روحیه و تمرکز شما را بالا می‌برد.

رزماری

روی غذاهایتان مقداری کمی رزماری بریزید. به خاطر این که فلاونوئیدهای موجود در آن باعث بهبود جریان خون در مغز شده و تمرکزتان را بالا می‌برد. از این گذشته این ترکیبات باعث تقویت حافظه نیز می‌شود.

مواد غذایی نامهربان با مغز

توجه داشته باشید برای این که بتوانید آمادگی مغزتان را بالا ببرید باید تغذیه خوب را همراه کنید با بازی‌های فکر مانند حل جدول یا سودوکو و همچنین ورزش و خواب مناسب و کافی را به برنامه روزانه‌تان اضافه کنید. در بین مواد غذایی نامهربان با مغز چربی‌های اشباع شده جایگاه اول را به خود اختصاص می‌دهند. این چربی‌ها در خامه، سوسیس و کالباس و کلاً روغن‌های حیوانی وجود دارند. توجه داشته باشید که الکل، دخانیات، مواد مخدر، آلودگی (به خصوص آلودگی‌های مربوط به فلزات سنگین مانند جیوه یا آلومینیوم و همچنین آلودگی‌های مربوط به آفت‌کش‌ها و مواد افزودنی) جزو دشمنان اصلی مغز ما هستند. همچنین باید بدانید که کمبود مواد مغذی به عملکرد خوب مغز آسیب می‌رسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha